? ? ? Hulp gevraagd : OMEGA .26 nitro motor ? ? ?

Hallo Mark en Dirk Jan,

Bedankt voor jullie informatie, ik zal er zeker rekening mee houden, want alle reactie's zijn meegenomen.

Ik ben gisteren met David uit Maarssen aan het afstellen geweest en hij had er gelukkig meer verstand van dan ik.

Hij loopt al vrij goed maar er is iets niet helemaal goed met de gasschuif van de carburateur.

Op zijn advies ga ik dat onderdeel even kopen bij een door hem geadviseerde winkel, en laat de auto daar dan gelijk verder afstellen.

Dan koop ik ook gelijk de goede gloeiplug en nog wat andere spulletjes, en dan komt het hopelijk helemaal goed.

Ook kan ik dan gelijk in die winkel al mijn vragen afvuren en een uitleg krijgen die zelfs ik snap, hahaha.

Ik laat wel even weten hoe het is afgelopen, en dan maar even lekker rijden met m'n truckie.

In ieder geval aan allen die gereageerd hebben, bedankt en misschien zien we elkaar eens bij een meeting.

Groetjes Marcel.

Hou er rekening mee dat een nitro motor telkens weer afgesteld dient te worden. De buiten temperatuur en de luchtvochtigheid hebben namelijk invloed op de motor.
Dus denk nu niet, vandaag loopt hij goed en zal volgende week nog steeds wel zo zijn, Want het KAN zijn dat je weer opnieuw moet afstellen. Nu zal dat een beetje fine tunen zijn, maar hou er rekening mee.
Voor de rest veel plezier met je wagen.

Mv.g. Mark

mark0126 zei:
Hou er rekening mee dat een nitro motor telkens weer afgesteld dient te worden. De buiten temperatuur en de luchtvochtigheid hebben namelijk invloed op de motor.
Dus denk nu niet, vandaag loopt hij goed en zal volgende week nog steeds wel zo zijn, Want het KAN zijn dat je weer opnieuw moet afstellen. Nu zal dat een beetje fine tunen zijn, maar hou er rekening mee.
Voor de rest veel plezier met je wagen.

Mv.g. Mark

Hallo Mark,

Ik had inderdaad al zoiets begrepen, maar ik ben vandaag in De Bilt geweest bij MC-modelbouw en ben daar erg goed geholpen.

Mijn auto is door die jongen daar goed afgesteld en er zit een nieuwe gloeiplug in en een ander luchtfilter op.

Vanmiddag ben ik hem even aan het proberen geweest en hij rijdt als een speer.

Ook heb ik in die winkel een uitleg gehad over het afstellen zodat zelfs ik het kon begrijpen.

Aangezien nu dus het ergste werk is gedaan durf ik nu zelf wel verder met het afstellen.

Bedankt voor je reactie en ik hoop inderdaad dat ik een hoop plezier van hem ga hebben.

Groetjes Marcel.

Dirk Jan zei:
Nou.. een Rossi 3 is toch echt te heet voor deze motor. Een Rossi 5 staat ongeveer gelijk aan een HPI R4. Net als Bart Banaan heb ik ook goede ervaringen met de HPI R4. Ik heb een Picco .26 gehad en die liep daar perfect mee.

Dat klopt helemaal , zelfs een rossi 5 wil nog weleens te warm zijn daarom loopt mijn rossi assorti ook van nr4 tot nr8 8O .
Lijkt erg koud maar met de compressie van de Picco is dat geen overbodige luxe zeg maar.

Als je originele picco pluggen gebruikt heb je ff afhankelijk van de temp. buiten ook een 7 of 8 nodig

Ach wel ja, Mark, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor.

Het blijkt maar weer dat zelfs mijn auto te redden was, hahaha.

Nou mijn best nog doen om hem een beetje heel te houden.

Groetjes Marcel.

savage .26 picco zei:
Dirk Jan zei:
Nou.. een Rossi 3 is toch echt te heet voor deze motor. Een Rossi 5 staat ongeveer gelijk aan een HPI R4. Net als Bart Banaan heb ik ook goede ervaringen met de HPI R4. Ik heb een Picco .26 gehad en die liep daar perfect mee.

Dat klopt helemaal , zelfs een rossi 5 wil nog weleens te warm zijn daarom loopt mijn rossi assorti ook van nr4 tot nr8 8O .
Lijkt erg koud maar met de compressie van de Picco is dat geen overbodige luxe zeg maar.

Als je originele picco pluggen gebruikt heb je ff afhankelijk van de temp. buiten ook een 7 of 8 nodig

Hallo Heren,

Ik heb goed geluisterd en er vandaag een HPI R4 in laten zetten en hij loopt nu als een zonnetje hoor.

Groetjes Marcel.

Mocht je nog carburateur onderdelen nodig hebben voor een mooi prijsje, of een complete carburateur, laat het maar weten! Ik heb namelijk nog wel een paar reserve liggen :)

Dirk Jan zei:
Mocht je nog carburateur onderdelen nodig hebben voor een mooi prijsje, of een complete carburateur, laat het maar weten! Ik heb namelijk nog wel een paar reserve liggen :)

Hallo Dirk Jan,

Ik zal je aanbod onthouden voor wanneer het nodig is, alvast bedankt voor je hulp en je reactie.

Op het moment loopt hij goed maar je kan nou eenmaal nooit weten hè, hahaha.

Groetjes van deze kant, Marcel.

Hallo allemaal,

Ik blaas dit forum even nieuw leven in, want ik heb hulp nodig voor deze zelfde motor. Dit lijkt me beter ipv een nieuwe topic openen.

Mijn Savage heeft dus een omega pico 0.26 motor. Hij loopt op zich goed, klimt hoog in de toeren en kan op zich goed wheelies maken. Dit heb ik bereikt door de HSN te tunen, prima so far so good. Bij het tunen van de LSN loop ik in de problemen. :!:

Als ik nl. een paar honderd meter vol gas rij en doe het gas dicht, dan slaat hij altijd af. Beetje spelen met het gas, lost het wel op, dan pakt ie wel weer, maar het blijft irritant. :evil:

Vanmiddag heb ik hem bij een modelbouwzaak gebracht voor het afstellen door een ervarene, maar het enige wat ze gedaan hadden, is de idle flink hoog en de HSN iets meer open zetten. De LSN is niet afgesteld. Dit leek in eerste instantie opgelost te zijn, maar bij echt lange stukken smoort ie nog steeds.

Dan praat ik over een stuk van 100mt of zo op topsnelheid en dan meteen het gasdicht. Hij loopt vol gas vrij goed en gaat bloedsnel. t is alleen gas dicht, uit en opnieuw starten.

Ik heb het stuk van bart banaan al een paar keer gelezen en zal het nog een keer lezen, maar ik kom er maar niet uit.

Iemand suggesties, met ervaring met deze motor? Ik heb nl. erg weinig ervaring met afstellen.

gr,
Foppe

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,als je morgenmiddag niks te doen heb ,
we rijden meestal met een paar man op amersfoort net ff voorbij de ikea .
uurtje of 2 meestal.
gezellig man.
gr.Danny

Hallo allemaal,

Ik blaas dit forum even nieuw leven in, want ik heb hulp nodig voor deze zelfde motor. Dit lijkt me beter ipv een nieuwe topic openen.

Mijn Savage heeft dus een omega pico 0.26 motor. Hij loopt op zich goed, klimt hoog in de toeren en kan op zich goed wheelies maken. Dit heb ik bereikt door de HSN te tunen, prima so far so good. Bij het tunen van de LSN loop ik in de problemen. :!:

Als ik nl. een paar honderd meter vol gas rij en doe het gas dicht, dan slaat hij altijd af. Beetje spelen met het gas, lost het wel op, dan pakt ie wel weer, maar het blijft irritant. :evil:

Vanmiddag heb ik hem bij een modelbouwzaak gebracht voor het afstellen door een ervarene, maar het enige wat ze gedaan hadden, is de idle flink hoog en de HSN iets meer open zetten. De LSN is niet afgesteld. Dit leek in eerste instantie opgelost te zijn, maar bij echt lange stukken smoort ie nog steeds.

Dan praat ik over een stuk van 100mt of zo op topsnelheid en dan meteen het gasdicht. Hij loopt vol gas vrij goed en gaat bloedsnel. t is alleen gas dicht, uit en opnieuw starten.

Ik heb het stuk van bart banaan al een paar keer gelezen en zal het nog een keer lezen, maar ik kom er maar niet uit.

Iemand suggesties, met ervaring met deze motor? Ik heb nl. erg weinig ervaring met afstellen.

gr,
Foppe

In dit geval moet je de LSN eens een stukje rijker zetten ;)

Na het leegrijden van het carter op het lange stuk onstaat er een brandstof tekort bij het remmen (motor loopt nog na met carb dicht) waardoor de motor de begint te haperen , dit los je nu op door te spelen met het gas waardoor er weer brandstof wordt aangevoerd..

Aan je naam te zien, ben jij de juiste man voor mij ;).
Volgens mij deed ik het net verkeerd om en kneep de LSN steeds een klein stukje.

Ik moet eerst even wat onderdeeltjes kopen, want ik mis een splitpen (87049) en heb nu geen achterwielaandrijving. Het zal wel een paar dagen duren voor ik er mee verder ga.
Bedankt alvast voor je hulp iig.:p

gr,
Foppe

Ik heb nog 2 vraagjes:

* De oneway bearing slipte door en ik heb het motortje er even afgehaald, om de boel met dieselolie schoon te maken. De karterpan heb ik ook even losgedraaid om de bearing zelf ook goed te kunnen reinigen. Is dit afdoende, of zal ik meteen ook maar een nieuwe oneway eropzetten?

*Is de factory setting van de LSN echt 10,5 tot 11,5 turns? Ik heb deze setting gevonden in een manual gedownload van de ofna site. Het schroefje steekt dan wel erg ver naar buiten. Tot nu toe stond ie ongeveer flush, maar heb hem een tijdje terug ook wel een paar slagen ingedraaid.

gr,
Foppe

De one-way goed schoonmaken en ontvetten is meestal voldoende , waar de Picco/Ofna's nog weleens last van hebben is het scheuren van de kraag waar de one-way in geperst zit. Als dat het geval is werkt je one-way ook niet meer... Het complete lager ff grondig checken op scheurtjes dus ;)

De fabrieksinstelling zou kunnen kloppen , tis echter maar een fabrieksinstelling en dus niet meer als een beginpuntje voor het afstellen... De mijne stonden ook altijd in de buurt van flush .

Dank je savage,

Er zaten geen scheurtjes in de oneway, heb ik goed naar gekeken. Hij zit er weer in en pakt nu ook weer goed.

gr,
Foppe

Een slippende one-way wordt bij de Picco/Ofna meestal veroorzaakt door achtergebleven brandstof waar de nitro en methanol uit verdampt zijn. Alleen de olie blijft dan achter waardoor het lager gaat slippen.

Na het rijden de motor dus ff droogstarten , dat voorkomt meestal problemen bij de volgende keer starten ;)

Okee, weer wat geleerd. Ik had hem inderdaad niet drooggereden, maar zal erop letten om het de volgende keer wel te doen.

Ik ben inmiddels bezig geweest met het afstellen van de motor. en ik moet zeggen, het staat nu een stuk beter. De LSN heb ik eerst 2 volle slagen uitgedraaid, want ik wist dat ik die een tijdje terug flink had ingedraaid. De idle iets hoger gezet, dan slaat ie tenminste niet steeds af. En ik moet zeggen, hij liep een stuk beter en smoorde nu eigenlijk niet meer (bij gas dicht op full speed).

Vervolgens ben ik vanaf dit punt de HSN weer gaan tunen. Want steigeren dat doet ie nog steeds niet goed. Vanuit Idle was hij niet fel, maar vanuit midpower (draaien in de bocht) kon ik hem wel laten steigeren.

Eerst ben ik de HSN steeds armer gaan zetten. maar hij smoorde iets bij het optrekken. De temperatuur bleek 164 graden te zijn en toen heb ik gauw de HSN een halve slag opengedraaid. Vanaf dit moment was het de steigermodus :thumbsup:. De temp was nu 150, dus weer 1/4 indraaien. Nu stond de HSN bijna perfect, waarom, het was geen steigeren meer, het was backflippen man. :D
gewoon effe bij gasgeven een saltotje achterover en weer doorgaan. De toeren waren nu ook veel hoger en hij begint echt goed te janken.

Deze snelheid is alleen erg verslavend, en heb net even het gas er te lang op gehouden, alleen dan stuurt ie bijna niet meer.... Ik raakte met flinke snelheid een muurtje en heb nu wat schade aan de ophanging. over en uit dus..... :cry:

De LSN heb ik dus niet verder kunnen afstellen, maar staat nu een stuk beter en volgens mij staat de HSN nog iets aan de arme kant. Dat bekijk ik allemaal wel een volgende keer.

150 graden, en dan 1/4e indraaien?????????????????????????????????????????????? Dat gaat niet goedkomen dan....

als je wil kan ik je wel helpen met het echt goed afstellen, dan zal ik je ook even leren hoe en waar je op moet letten, ik woon in Hoorn, dus zo ver is het niet..

Back