Hulp gevraagd Redline TT 53 motor

Hey guys

Na enkele os 50 hyper versleten te hebben heb ik maar besloten om eens een redline voor mijn trex 600 te kopen.Nu bij deze motor zijn er twee extra shims bijgeleverd.Heb ze niet gemeten maar ze zouden 0.004 en 0.008 dik zijn.

Voor hogere nitro gehalten moet je deze monteren.Ik heb er al zoveel over gelezen dat ik er nog niet uit ben.Heeft er hier iemand ervaring mee.

Alvast bedankt

hoi davy hier met hub
ik denk niet dat de shims bedoelt zijn om meer nitro te kunnen gebruiken
maar denk dat het gewoon afdichtings ringen zijn om de kop te dichten
normaal zijn de shims voor meer nitro een paartiende dik om de compressie ruimte te vergroten i.v.m.grotere explosie met meer nitro
deze vergrote de ruimte na genoeg niks

p.s de redline tt 53 die ik van jou heb overgenommen loopt supper op 0-nitro met 12%olie

Hey Hub

Ik denk dat je je vergist over het feit dat je een motor hebt overgenomen.Het is alleszins niet van mij hoor.Het is de eerste keer dat ik deze motor koop dus.

Ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft en me enige nuttige tips kan geven.

Hoi,

Check de manual nog eens, die diktes van die pakkingen, zijn die niet in Inches gegeven? want dan zijn ze respectievelijk 0.1 en 0.2 mm dik (ongeveer) en die 0.004 en 0.008 inch zijn vrij standaard Amerikaanse waardes voor afstel-shims.

In dat geval zijn ze wel degelijk voor meer of minder Nitro.
Bij Europese motoren word meestal ook maar één ring van 0.1 of 0.2 mm meegegeven.

Overigens, de compresieruimte word niet vergroot vanwege de grotere explosie, maar om de ontsteking wat later plaats te laten vinden, en hoofdzakelijk om de eindtemperatuur van de compressieslag wat te verlagen, waardoor de motor in zijn geheel wat koeler loopt. Want buiten dat Nitro de neiging heeft eerder te ontsteken, moet je met een hoger nitropercentage ook vetter afstellen, waardoor het mengsel wat dichter en dus moeilijker te comprimeren word. Hierdoor loopt de compressie-einddruk licht op.

Dit is vergelijkbaar met een automotor die van een turbo voorzien word. Hier moet je ook, vanwege de grotere massa in de cylinder bij aanvang compressie (in dit geval lucht) de compressieverhouding moet verlagen om de motor binnen normale grenzen te laten draaien.

Groet, Bert

Hey

Alvast bedankt om te reageren op mijn vraag,maar nu weet ik nog altijd niet wat ik moet doen.Ik heb zoveel verschillende reacties gelezen dat je het op den duur niet meer weet.

Heeft iemand dit al getest ofzo.

Hoi Davy,

Ik kan je niet helpen met deze exacte motor maar het principe is hetzelfde als bij de OS91SZ.
Brutus heeft gelijk.

Als je Extra nitro gebruikt dan gebeurt het volgende:
- Tijdens de ontbranding van Nitro komen luchtmoleculen vrij
- Dus met de zelfde brandstof-> meer lucht
- Mixverhouding is dus armer geworden
- Compenseren met meer brandstof = Bigger Bang

Meer nitro = Meer brandstof = Bigger Bang = hogere compressie
Een shim doet 2 dingen:
- Verlaagt compressie
- Vertraagt ontstekingstijdstip.

De OS91 wordt bijvoorbeeld standaard geleverd voor 15% Nitro.
Wil je 30% gebruiken moet je er een 0.2 Shim extra in zetten.
Daarmee krijg je weer de ideale onsteking en is je compressie niet TE hoog.

Aangezien de shims exact even dik zijn kan ik me hetzelfde indenken voor de TT53. Dus wat vlieg je qua nitro?
15% niets doen
30% shim er in. Waarschijnlijk de 0.2 maar je kunt expirimenteren

Een juist geshimde motor loopt soepeler en koeler = Meer power.

Check even de manual waarvoor hij standaard is ingesteld. Ik denk 15%

Laatst bewerkt:
Hey Walter

Ja er staat niet iets in de manuel zelf hoor.Op de verpakking van de 2 shims staat er dat je deze moet gebruiken als je meer dan 15% nitro vliegt en in warme omstandigheden.

Ik heb de 0.2 gestoken en we zullen maar afwachten he wat ie doet.Hopelijk doet ie het goed.

Alvast bedankt voor de reacties.We zijn weer wat wijzer geworden.

Back