Hulp gevraagd voor langzaam draaiende motor

Hallo,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik hoop hier hulp en deskundigheid te vinden voor mijn probleem:

ik wil een pick-up arm gemotoriseerd laten draaien (ben een platen-reinigingsapparaat aan het bouwen).

De beweging is ongeveer 30 graden en hij zou hier ongeveer een minuut over moeten doen. Dus 1/12 omwenteling per minuut.

Wie kan mij op weg helpen naar de benodigde onderdelen?

Ik ben al aan het proberen met gelijkstroommotoren en vervolgens tandwielen die ik uit o.a. cassettedecks en cd-spelers heb gesloopt, maar wil het goed doen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Dan denk ik dat het niet goed kan lezen. Ik zie op de site van Conrad 7500 of 6000 omwentelingen per minuut.

Hoe kom ik met zo'n motor dan op 1/12 omwenteling per minuut?

Het spijt me, maar ik heb mij hier nog nooit in verdiept, dus mijn vragen kunnen enigszins dom overkomen.

De door Roelof aangegeven motor heeft een tandwiel vertraging er aan vast gebouwd. Het toerental waar jij naar kijkt is het toerental van de motor! Door de vertraging zal de uitgaande as veel langzamer draaien. In de specificaties kan je dat terug vinden.
De aangegeven versie draait bij 4,5V maar 1,5 omw/min en bij 12V ongeveer 5 omw/min. Om op 1/12 omw/min te komen zal je nog verder moeten vertragen door extra tandwielen. Een kant en klare oplossing zal je daar waarschijnlijk niet voor vinden. Twaalf minuten om één omwenteling te maken is wel heel erg langzaam.

Is het wellicht een oplossing om een standaard modelbouwservo te gebruiken en die door een kleine microprocessor te laten aansturen? De microprocessor kan desgewenst de voorgeprogrammeerde bewegingen voor een reinigingscyclus voor je uitvoeren, zodat je alleen maar een startknopje indrukt. En eventueel een nood-stop knopje, als je de cyclus tussentijds wil onderbreken en de arm weer naar de uitgangspositie moet.

Laatst bewerkt:
Dan beter een stappenmotor met sturing en een pulsgenerator.

bv, zo'n oude wekkerradio met vallende cijfers op een soort rolodex. Dat had ook een soort van stappenmotor.

Zo krijg je een indruk wat ik bedoel

Door de servo meer omhoog te plaatsen in dit filmpje kun je de uitslag op de servo in graden meer laten zijn dan de uitslag in graden van de pick-up arm. Omdat de scharnierpunten niet op één lijn liggen. Door de positie van de servo en het aanhecht punt op de pick-up arm te veranderen kun je dan exact het bereik van de pick-up arm slag bepalen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo krijg je een indruk wat ik bedoel

Door de servo meer omhoog te plaatsen in dit filmpje kun je de uitslag op de servo in graden meer laten zijn dan de uitslag in graden van de pick-up arm. Omdat de scharnierpunten niet op één lijn liggen. Door de positie van de servo en het aanhecht punt op de pick-up arm te veranderen kun je dan exact het bereik van de pick-up arm slag bepalen.

Dank Dank Dank!

Dit is het! En dan kan het motortje ook nog langzamer bewegen?

Dit is een zogenaamde stappenmotor?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank Dank Dank!
Dit is het! En dan kan het motortje ook nog langzamer bewegen?
Dit is een zogenaamde stappenmotor?
Nee, dit is geen stappenmotor, maar een standaard formaat Servo. Voorbeeldje van Conrad. Ze bestaan in diverse formaten. Door middel van de software welke in de microprocessor wordt geladen, wordt bepaald hoe snel de servo heen en weer gaat. Al wil je hem er een dag over laten doen om van links naar rechts te bewegen, dat is een kwestie van instellingen.

Kijk ook eens even naar dit verhaaltje. Voor Tony heb ik toen een stukje software gemaakt om een servo heen en weer te laten gaan, maar dan in een hoger tempo.

Nee, dit is geen stappenmotor, maar een standaard formaat Servo. Voorbeeldje van Conrad. Ze bestaan in diverse formaten. Door middel van de software welke in de microprocessor wordt geladen, wordt bepaald hoe snel de servo heen en weer gaat. Al wil je hem er een dag over laten doen om van links naar rechts te bewegen, dat is een kwestie van instellingen.

Ik zie een aantal varianten, variërend van 5 tot 50 euro. Zit het verschil in de kracht oid?

En wat heb ik als processor nodig en hoe kan ik die programmeren?

De goedkoopste servo is voor jouw toepassing meer dan toereikend. Het programmeren doe je het eenvoudigst m.b.v. een Arduino
Dat dan afhankelijk van je achtergrond en kennis hieromtrent.

Even "out of the box"; twee viltrollers gebruiken, die schuin naar buiten vegen?
Hoef je niets te bewegen.

Even "out of the box"; twee viltrollers gebruiken, die schuin naar buiten vegen?
Hoef je niets te bewegen.

Het principe is gebaseerd op eerst losweken van het vuil dmv vloeistof en een borstel en daarna het vuil met een kleine nozzle afzuigen, inclusief de vloeistof. Viltrollers kunnen vuil aanpakken en zorgen dus niet voor een vergelijkbaar brandschoon resultaat.
De machine is al werkend en voldoet heel erg goed, de gemotoriseerde arm is nog het enige probleem.

Dankzij jullie reacties kan ik veel verder lezen en ga proberen.

Hallo,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik hoop hier hulp en deskundigheid te vinden voor mijn probleem:

ik wil een pick-up arm gemotoriseerd laten draaien (ben een platen-reinigingsapparaat aan het bouwen).

De beweging is ongeveer 30 graden en hij zou hier ongeveer een minuut over moeten doen. Dus 1/12 omwenteling per minuut.

Wie kan mij op weg helpen naar de benodigde onderdelen?

Ik ben al aan het proberen met gelijkstroommotoren en vervolgens tandwielen die ik uit o.a. cassettedecks en cd-spelers heb gesloopt, maar wil het goed doen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Koop gewoon een sterk vertraagde transmissiemotor, dan moet je zelf niet meer met tandwielen aan de slag

Back