Die heli vliegt opzich nogal als een co-axiale helicopter eigenlijk, maar met stuur bewegingen van een fixed pitch helicopter. Verwacht dus geen 1 : 1 gedrag ten opzichte van een echte fixed pitch helicopter zoals bijvoorbeeld een Honey Bee FP2 of een Walkera 4#6.
Voor indoor is die (Hype / Kyosho trouwens, niet Aerotoys) Solo Pro wel meteen een van de meest leuke helicopters om mee te vliegen en niet duur natuurlijk.
Bijkomend gunstigheid is dat de heli best wel wat kan verduren, voordat er iets breekt (landingsgestel is wat zwak uiteindelijk, maar de rest is nagenoeg niet kapot te krijgen, tenzij je echt keihard crasht of tegen objecten aan raced.).
Wil je serieuzer het helicopter vliegen weer oppikken en ben je niet vies van een grotere uitdaging, dan zou ik de Walkera 4#6 adviseren. Het vliegt weer heel anders en veel echter, maar ook deze heli kan een klap verdragen mocht het fout gaan en is ook bedoeld om binnen te vliegen.
Nadeel van zowel de Solo Pro als de Walkera 4#6 is dat ze echt niet buiten kunnen vliegen, tenzij het echt windstil weer is, zonder vlagen.
In een kleiner huis zul je overigens met de Walkera 4#6 ook meteen aanzienlijk minder kunnen, omdat deze een stuk groter is.
* Of kan ik beter doorsparen voor iets waar ik ook buiten mee uit de voeten kan?
Die vraag kun je eigenlijk alleen zelf het beste beantwoorden.
Dat is natuurlijk flauw opgemerkt, maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd, geld en moeite je erin wilt steken.
De solo pro als oefen helicopter als voorbereiding op het grotere werk is namelijk een goed idee, maar dan moet je dus wel meerdere helicopters kopen.
Wil je binnen kunnen hoveren en buiten vliegen, dan zou ik je een grotere helicopter adviseren zoals de Robbe Arrow Plus Trainer:
YJq39hE0Zpk[/media] - arrow plus trainer.wmv
Vergis je echter niet. Als nog altijd vrij kleine en lichte heli en fixed pitch vliegt deze ook niet soepel in wind:
tAyJLpp-wPM[/media] - ROBBE Arrow Plus bei Wind in Gerbrunn
Kortom, eigenlijk... en daar komt de moraal van m'n verhaal. Zou je verschillende helicopters moeten kopen voor verschillende doeleinden en verschillende leer-stadia. Er bestaat eigenlijk geen 'alles-in-één' aankoop.
Bijvoorbeeld;
1. Nine Eagles Solo Pro voor indoor, om weer een beetje in te komen voor wat betreft heli vliegen (mogelijk mode 2 besturing leren etc.)
2. Kleine fixed pitch heli ter voorbereiding op CP helicopters, zoals Walkera 4#6, Honey Bee FP V2, Robbe Arrow Plus trainer etc.
3. Een volwaardige CP heli voor het echte buiten. Denk aan 400 en 450 klasse helicopters, denk aan Honey Bee King 3, Belt-CP v2, KDS350, Align Trex450 etc. afhankelijk van je budget, ervaring en voorkeur tegen die tijd.
Ik zou in eerste instantie kiezen voor de RTF modellen, zodat het accent van de leerervaring vooral op het vliegen komt te liggen en niet op de zelf gemaakte fouten in de bouw en afstelling. (RTF heli's moeten natuurlijk wel nog gecontroleerd worden / afgesteld worden voor iedere vlucht overigens. Maar over het algemeen zullen ze goed vliegbaar zijn binnen enkele minuten.)
In de aanschaf zou ik in ieder geval goed bestuderen of losse onderdelen goed verkijgbaar zijn. Zo is bijv. de Storm 450 een best goede en toffe CP heli (voor vooral gevorderden), maar onderdelen in Nederland zijn waardeloos verkrijgbaar (heb al een tijdje niet meer gezocht, kan verbeterd zijn inmiddels). Het is dan in dit specifieke geval wel weer een clone waarvan je onderdelen van andere merken kunt uitwisselen, maar echt overzichtelijk is het dan niet.
Ik denk overigens dat het uiteindelijk wel een beetje zoals fietsen is. Je verleert het nooit helemaal. Er van uitgaande dat je doelt op helicopter ervaring van 20 jaar geleden, is mogelijk die Solo Pro wel al snel veel te gemakkelijk.