Hulp gevraagt bij een Graupner Ultra Trio Plus 16

Na het intypen van "Graupner Ultra Trio Plus 16 manual" als zoekopdracht kwam de website van Graupner bovenaan de lijst te staan. Klik op de aangegeven link en je komt op de pagina van die lader. Daar is een tabblad genaamd "Downloads" en als je daar op klikt krijg je alles te zien wat er te downloaden is inclusief eventuele updates.
Als ik dat zo snel en zonder noemenswaardige moeite kan vinden waarom kan jij dat dan niet?
Die "Downloads pagina" vindt je HIER.

Is mooi Ernst, maar dat is in het Duits, Engels, Frans en Italiaans. Ook ik zoek een Nederlandse gebruiksaanwijzing.

Helaas zal je, zoals in heel veel gevallen, geen Nederlandse gebruiksaanwijzing vinden. Het Nederlandse taalgebied is te klein, en daarmee de markt, om geld uit te geven voor een goede vertaling.
Geloof me, het vertalen van een gebruiksaanwijzing is vreselijk lastig en kost bergen tijd, lees geld. Ik heb me er wel eens aan gewaagd maar het is altijd bij maar kleine stukjes gebleven. De hoofdoorzaak is dat ik alleen vanuit het Duits of Engels kan vertalen en de Duitse of Engelse versie van de meeste Chinese gebruiksaanwijzingen is vaak ook onleesbaar. Dan zou ik het betreffende apparaat erbij moeten hebben om alles uit te proberen en feitelijk een nieuwe gebruiksaanwijzing schrijven.

Al met al maakt het de zaak voor veel van "ons" er niet makkelijker op. Zoals ik al schreef zijn de Engelse en/of Duitse versies ook lang niet altijd goed leesbaar. Bij een vroegere werkgever van mij spraken we vaak over gebruiksaanwijzingen in het Chengels. Het vervelende is dat dit zowel voor mensen die Engels spreken als Chinees nagenoeg onleesbaar is.
Maar wat wil je weten misschien kan ik wat voor je doen?

Helaas zal je, zoals in heel veel gevallen, geen Nederlandse gebruiksaanwijzing vinden. Het Nederlandse taalgebied is te klein, en daarmee de markt, om geld uit te geven voor een goede vertaling.

Vaak niet eens per se het taalgebied maar eerder het feit dat er vanuit de EU (nog) geen verplichting toe is.
De verplichting beperkt zich eigenlijk maar tot de keuze uit één van de 3 moderne talen Engels, Duits en Frans.
Nu is het zo dat in Nederland qua talen best goed opgeleid is daar het merendeel overweg kan met Engels en/of Duits, een ander groepje gooit daar nog Frans/Italiaans of Spaans bovenop en nog wat mensen die meerdere talen beheersen (even buiten de moedertalen van bepaalde bevolkingsgroepen maar puur taalkennis verkregen door opleiding(en)).
Daarnaast is het echter ook zo dat bijv. technisch Duits niet te rijmen is met het Duits waarmee je bijv. bij een bakker in Duitsland een broodje kunt bestellen.
Verder zijn er nog genoeg landen in Europa waar het gros van de mensen (vaak een eerdere generatie) geen jota snapt van 'de moderne talen' (of bijv. wel Engels spreken maar er eigenlijk helemaal niets van snappen) door een ander opleidingsniveau of wellicht beter gezegd opleidingsgamma door geografische ligging.
Tja, en uiteindelijk is het zo dat als het niet hoeft.......waarom er dan die tijd en dat geld aan spenderen waar Ernst aan refereert?

Sorry voor dit zijsprongetje :oops:

@Ernst Grundmann, als eerste bedankt voor je aanbod! Wat ik graag wil weten is:

1) Waarom je bij 3S 11.1V 950mAh Lipo alleen de connectors aan de zijkant gebruikt (4-pins) en bij bijvoorbeeld 3S 11,1V 2200mAh Lipo zowel de kleine connector aan de zijkant, alswel de 2 grote ronde aan de bovenzijde??

2) Kan ik de 4pins aansluiting bij Battery 1 de vooraansluitng (4 meest rechtse pins) zonder verloop gebruiken. Ik heb namelijk niet zo'n verloop plaat.

3) Wat zou je doen als je een Lipo (bijvoorbeeld in de winter) voor langere tijd weg legt? Er zit volgens mij geen storage functie op en ook daar zijn de meningen over verdeeld of dit wel beter is als vol wegleggen. Nu weet ik dat er gezegd wordt (of een feit is) dat een Lipo er onder lijdt, maar een ander vertelde mij uit ervaring dat de lipo's sterker blijven als hij ze vol weg legt dan in storage?? mmmm wat is jouw mening hierin.

Alvast bedankt voor je antwoorden!

@ P.L. het is in 95% wel te lezen, maar daar gaat het mij niet om. Het is lastig om essentiële zaken die je niet helemaal begrijpt op te zoeken in bijvoorbeeld Google translate. Waarom die moeite als er een manual is in het Nederlands!!

3) Wat zou je doen als je een Lipo (bijvoorbeeld in de winter) voor langere tijd weg legt? Er zit volgens mij geen storage functie op en ook daar zijn de meningen over verdeeld of dit wel beter is als vol wegleggen. Nu weet ik dat er gezegd wordt (of een feit is) dat een Lipo er onder lijdt, maar een ander vertelde mij uit ervaring dat de lipo's sterker blijven als hij ze vol weg legt dan in storage?? mmmm wat is jouw mening hierin.

Als je voor de manier van wegleggen een rapportcijfer zou krijgen wordt op 100% wegleggen gewaardeerd met een 8,5 en op 60% wegleggen gewaardeerd met het cijfer 10.
Beide zijn beter dan bijna leeg wegleggen om er na een paar maanden achter te komen dat je accu helemaal leeg is.
En de ene zweert bij 100%, de andere bij 60% maar mijn persoonlijke mening is dat het beiden kan en niet echt merkbare invloeden heeft op mijn accu's.

1) Waarom je bij 3S 11.1V 950mAh Lipo alleen de connectors aan de zijkant gebruikt (4-pins) en bij bijvoorbeeld 3S 11,1V 2200mAh Lipo zowel de kleine connector aan de zijkant, alswel de 2 grote ronde aan de bovenzijde??

Ik heb gen specifieke ervaring met deze lader maar dit hangt normaliter van de laadstroom.
De meeste balancers kunnen maar iets van 0,3mA verdragen/leveren.
Bij een 3300mAh op 5C pomp je bijv. 16,5A door de draden, vandaar dat je hiervoor de 'normale' aansluitingen gebruikt.
Bij sommige kleine accu's voor micro helicopters e.d. zit niet eens zo'n aansluiting en dien je deze via de balancer op te laden (uiteraard duurt dit langer).
2) Kan ik de 4pins aansluiting bij Battery 1 de vooraansluitng (4 meest rechtse pins) zonder verloop gebruiken. Ik heb namelijk niet zo'n verloop plaat.
Er van uitgaande dat je hiermee de balancerkabel bedoelt, indien de stekker op de accu overeenkomt met het contact (EHR) kan dit inderdaad zonder balanceradapter.
(Dus je kunt de balancerdraad van jouw accu direct in de lader steken ook al hou je dan wat pinnen over in de lader.)

Als je voor de manier van wegleggen een rapportcijfer zou krijgen wordt op 100% wegleggen gewaardeerd met een 8,5 en op 60% wegleggen gewaardeerd met het cijfer 10.

Oeh wat een fout advies!
NOOIT vol wegleggen.
Cellen leg je voor lange tijd weg met 3,8-3,85 Volt per cel.
Nooit vol en nooit leeg wegleggen, dan verouderen ze zo snel en gaan ze bol staan.

GJ

En de ene zweert bij 100%, de andere bij 60% maar mijn persoonlijke mening is dat het beiden kan en niet echt merkbare invloeden heeft op mijn accu's.

In theorie is het wegleggen/opslaan op 60% het beste.
En daarom zeg ik dus ook, vol wegleggen is een 8, halfvol of 60% wegleggen in theorie een 10, leeg wegleggen dan uiteraard een 0,0.
Verder definieer lange tijd, ik denk dat TS spreekt over enkele dagen een week of 2 een winterstop. Langere tijd zie ik overigens als een jaar.

Dus ja, 'fout advies', zo zout wordt het nu ook weer niet opgediend.

Ik zie wegleggen langer als 1 dag.
dan maakt 1 dag of 1 maand niet uit.
Dus altijd, na het gebruik, op 3,8 V per cel wegleggen.
Vol wegleggen zie ik als rapportcijfer 1.
Je cellen zijn dan binnen een paar maanden gebruik stuk.
En percentages?
Dat zijn foute waarden, dat gebruiken mensen die van die Hobbyking metertjes hebben die niets zeggen.

GJ

Helaas P.L. ik ben het niet met je eens. Als bewaren op de bewaarspanning een 10 is zal vol wegleggen geen 8,5 zijn maar maximaal een 3.
De werking van een accu is een chemisch proces. Dat proces stopt nooit! De veroudering van de cellen is ook een chemisch proces wat nooit stopt! Hoe hoger de spanning is des te sneller de veroudering zal verlopen. Er zijn door meerdere mensen testen gedaan om eens te kijken of het nu inderdaad verschil maakt. Die verschillen zijn duidelijk bewezen uit die tests tevoorschijn gekomen.
Als test is een aantal sets geladen tot ongeveer 3,8V (de bewaarspanning). Een tweede aantal sets is tot 4,2V (helemaal vol) geladen. Deze sets werden bij elkaar opgeslagen en ze werden regelmatig gecontroleerd. Na een jaar werden beide groepen sets getest en toen bleek dat de cellen die vol waren opgeslagen tot wel 20% van hun capaciteit kwijt waren. De cellen die tot 3,8V waren geladen waren slechts 4% van de capaciteit kwijt!

Ook is een jaar al een heel lange tijd voor opslag. Dat heb ik hierboven al genoemd, je kan in die tijd zo maar 20% van de capaciteit kwijt zijn!
Wanneer je de accu's dagelijks gebruikt kan je ze gerust vol weg leggen. Het wordt anders als je een volle accu langer dan één of een paar dagen weg legt. Als je een accu vol weg legt voor een week en dan één keer gebruikt om hem dan weer voor een week weg te leggen is dat nagenoeg hetzelfde als die accu twee weken vol weg leggen. Het effect is cumulatief! De versnelde veroudering van die eerste week wordt niet "weggewerkt" door die ene keer ontladen en weer laden. Als de accu 10% capaciteit kwijt is zal die nooit meer terug komen, weg is weg! Daarom is voorkomen veel beter dan genezen want dat laatste is niet mogelijk.

Deze tests zijn door meerdere mensen op diverse fora geplaatst. Diverse clubs hebben ook soortgelijke tests gedaan. Al deze tests bevestigen de tests die de fabrikanten ook hebben gedaan. De fabrikanten willen graag dat hun accu's op de juiste manier worden gebruikt. Ze willen geen draadjes op fora waar in staat dat de accu's van merk X waardeloos zijn omdat ze ondanks dat ze maar heel weinig zijn gebruikt al binnen een jaar een groot deel van de capaciteit kwijt zijn.
Je bent gewaarschuwd en je weet waarom. Geloof je dan toch de "adviezen" van de "deskundigen" die zeggen dat het onzin is, prima. Als je accu dan al snel capaciteit verliest is dat helemaal aan je zelf te danken, dan moet je niet gaan klagen dat het waardeloze accu's zijn!!!

Och, ik ga er geen heet hangijzer of bier&popcorn-topic van maken dus TS, opslaan op 3,8V! :D
Verder weet ik ook wel dat jij, GJVO, je veel bezig houdt met LiPo's & E-aandrijvingen en dan ook vaak in de meer stevigere/extremere toepassingen.
Dus dan respecteer ik jouw expertise en persoon daarin heus wel.

En percentages?
Dat zijn foute waarden, dat gebruiken mensen die van die Hobbyking metertjes hebben die niets zeggen.

Echter valt me dit dan weer vies van je tegen en vind ik dan persoonlijk wel weer een beetje een onnodige neerbuigende opmerking.
Die 60% die ik aanhaalde slaat op het percentage van de storage-functie van mijn acculader (een Hyperion720 welke overigens niet van HobbyKing komt) wat vervolgens overeenkomt met 3,83V/cel.
Maar goed, de Hyperion laders zullen in jouw optiek dan wel weer te goedkoop zijn om als fatsoenlijk betiteld te mogen worden. :confused:

TS, je komt er verder wel uit hé? Toedeloe! :p

Zolang de "bewaarspanning" tussen de 3,6V en 3,9V is zal dat prima zijn. Veruit de meeste laders staan op ongeveer 3,8V afgesteld wat uitstekend is. Of de lader, je metertje of welk ander apparaat dat nu 60% of 80% noemt doet er niet toe. Daar zit namelijk het grote probleem, de spanning zegt zeer weinig over de ladingstoestand.
Bij een club was iemand die beweerde een meter te hebben die wel een goede waarde aangaf en dat kon hij bewijzen. We hebben toen de proef op de som genomen en één van zijn accu's met een stuk of vier van die metertjes en een lader "gemeten". De spanningsverschillen waren minimaal. Enkele honderdsten van een Volt verschil wat heel normaal is. Echter volgens de ene meter was die accu nog 40% vol en volgens een andere nog voor 60%. De meter van die persoon gaf een waarde die inderdaad redelijk bleek te kloppen. Het was echter een meter die eigenlijk voor NiXX accu's was bedoeld en die door de eigenaar anders was afgeregeld. Die meter meet terwijl de accu met ongeveer 1A wordt belast. Hij gaf 23% aan als ik me het goed herinner.
Na laden en het "meten" van de hoeveelheid "stroom" die de lader in de accu had geladen kwamen we op ongeveer 20% lading uit. Maar denk er om die capaciteitsmeter was dus door de eigenaar afgesteld op zijn accu. Of de metingen met andere accu's ook net zo goed zullen kloppen is de vraag! We hebben het ook niet getest, daar was de avond niet lang genoeg voor.

Echter valt me dit dan weer vies van je tegen en vind ik dan persoonlijk wel weer een beetje een onnodige neerbuigende opmerking.
Die 60% die ik aanhaalde slaat op het percentage van de storage-functie van mijn acculader (een Hyperion720 welke overigens niet van HobbyKing komt) wat vervolgens overeenkomt met 3,83V/cel.
Maar goed, de Hyperion laders zullen in jouw optiek dan wel weer te goedkoop zijn om als fatsoenlijk betiteld te mogen worden. :confused:

Het gaat er niet om wat het kost (mijn 12S lader is nog geen 90 euro) maar om de manier van meten.
Ernst schrijft ook dat er nogal wat verschil in metertjes zit.
Een Hyperion is een prima lader en die vertrouw ik ook wel.
Maar ik zie regelmatig mensen rondlopen met Hobbyking of wat dan ook voor merk metertjes die percentages aangeven.
Ten eerste hebben ze geen idee wat dat percentage inhoudt en ten tweede is zegt percentage niets over spanningen, zoals voltage.

Dat we met extreme stromen bezig zijn maakt voor de opslag van een lipo niets uit.
Het enige is dat je het bij extreme stromen sneller merkt dat het fout gaat.
Lagere celspanningen onder belasting, accu's worden warmer dan normaal, etc.

GJ

Het gaat er hier weer vriendelijk aan toe zeg.
Wordt je geholpen, boor je, je helpers de grond in.
Neem de wijze raad nu aan.
Na elke middag vliegen gaan mijn lipo's op storage mode.
Heb nooit bolle lipo's.
En ja ik gebruik ook een percentage meter.
Alleen om te kijken of mijn lipo leeg, op storage mode of vol is.
Dat vertrouw ik nog wel.
Als je maar niet denk als hij 50% aan geeft hij halfvol is.

Met mijn smartphone verstuurd

Back