Hulp gevraagt ESC Esky belt cpx

Heey allemaal,

Ik heb sinds 2 week een Belt CPX, maar sinds gister vernam ik dat de motor niet meer volledig optoerde. Schrok wel een beetje wand had alles toen ik hem nieuw kocht gecheckt: pitch, blade tracking enz.. Na een poosje vliegen stopte ik dus en verman dat de ESC loeiheet was. Nu wil er een nieuwe opzetten maar wat is hier voor de aller beste en hoe deze te programmeren?? Iemand ook nog tips voor betere blades head /tail.

Alvast bedankt,

Herman
(Enthousiaste beginner:))

Wilt niet zeggen dat de ESC kapot is. En als je er een nieuwe opzet zal de nieuwe ESC waarschijnlijk ook direct weer warm worden.

Een losse bec kan dit probleem oplossen. Of het kan ook zijn dat er iets mis is met de motor en niet meer volledig op toeren komt en daardoor erg veel Amps trekt -> Regelaar wordt warm (heet)

Motor loskoppelen (mechanisch) en kijken of alles soepel loopt. Soms kan een vastgelopen lager voor problemen zorgen.

Stevo

Eerste keus is ook alles nakijken, zomaar een andere Esc. kan je probleem misschien camoufleren maar zal het waarschijnlijk niet oplossen. Dus eerst kijken waarom hij zo heet wordt. Mogelijke oorzaken zijn een zwaar lopende aandrijving een andere is het teveel pitch geven bij een te laag toerental waardoor de motor ook erg veel stroom gaat trekken.

Hey alvast bedankt voor de snelle reacties:D! Stom van me had ook even moeten zeggen dat ik de controles al heb gedaan afzonderlijk van elkaar. En die ESC was zo heet dat hij nog net niet rookte..

Herman

belt cpx

standaard esc van e-sky staat niet geweldig bekend, dus het zou zomaar kunnen dat het wel de esc is,
natuurlijk kan het ook prima zijn dat je motor niet in orde is.. je kunt de spoelen van de motor even doormeten, aangezien het 3 fase is, moet je tussen 2 van de 3 draden steeds dezelfde waarde krijgen, als er een meting flink afwijkt, dan heb je een stukkende motor.
(wel meten met de draden los van de esc natuurlijk)
meet je geen afwijkingen, dan zal het zeer waarschijnlijk wel aan de esc liggen.

de mijne ging op een gegeven moment tijdens het vliegen vanzelf varieren met het gas, einde esc.. ik heb ook gevallen gelezen van esc in brand zelfs..

rotorbladen > ik ben zeer tevreden over extreme blades, middels hover pitch en pitch trim knoppen ook voor een beginner prima stabiel in te stellen, beter dan de originele bladen.
verder heb ik er betere servo's op gezet (het-rc Ds002-MG) die heb ik wel van draairichting moeten omwisselen van binnen, om een of andere reden andersom dan de originele, en dan gaat het met de mixers vanuit de zender mis. is niet ingewikkeld verder (staat ook ergens hier op t forum een topic over)
dan een 40A e-flite esc, middels de sticks te programmeren, bevalt me prima.
en een KDS 800 heading hold gyro (ik had de e-sky pro , belt cp V1)
verder een dikke schakelaar onderin het frame tussen de accu plus gezet, zodat ik niet iedere keer de canopy los hoef te halen om hem even uit te zetten
als laaste heb ik een fuselage van de belt cp cx eromheen zitten, die is mooi en niet duur (26,95 ongeveer) mijn rotor head en tail box zijn origineel, ik heb alleen een t-rex clone barebone in de post zitten, dan heb ik de servo's voortaan ook recht op de swash plate staan (heeft de jouwe al geloof ik) en heb ik een strakker frame, de mijne is wat flexi nu.
en natuurlijk metalen rotorkop en staart.

vooral die extreme blades is echt een aanrader

De mijne is ook ooit overleden. Gewoon er een van kDS opzetten.
Komt omdat er wat te zwaar loopt. Effect is dat de motor op een gegeven moment langzamer gaat draaien (ingebouwde veiligheid bij oververhitting), ga je toch door de brand hij door.
Groeten
Martin

Back