hulp gevraagt met jitter probleem twinstar 2

Ik heb zitten zoeken op het forum maar niet het antwoord kunnen vinden wat ik zoek (misschien er over heen gekeken, sorry als dat zo is).
Ik heb sinds kort een Mpx Twinstar 2 met brusless motoren. De regelaars zitten direct achter de motoren in de vleugel gebouwd. Als zender gebruik ik een Futaba FC18, de ontvanger is ook van Futaba. In mijn enthousiastme ben ik vergeten een zendertest te doen, ja stom ik weet het, maar gelukkig niets gebeurd. Tijdens het vliegen lijkt het of het vliegtuig hard met de neus naar beneden wordt geduwd. Ik dacht eerst aan turbulentie maar toen ik gisteren met bijna windstil weer ging vliegen precies het zelfde. Ik heb toen een zendertest gedaan. De antenne ingeschoven en van het model weggelopen. Na ongeveer een meter of vijf en twintig begonnen de aillerons als een gek te jitteren. Ik heb de vleugel van de twinstar afgehaald om te kijken naar de electronica. Daar zag ik dat er een klein printje tegen de ontvanger aan lag. Op het printje zit de stroom en de stekkers van de aillerons. Vervolgens heb ik dit printje meer naar voren geschoven en dus bij de ontvanger weg gehaald. Helaas had dit geen effect, nog steeds jitter na ongeveer 25 meter.
Ik zou graag willen weten hoe ik nu verder kan testen of wat ik hier aan zou kunnen doen. Misschien dat iemand anders dit probleem herkend. Aangezien ik nu niet het vliegtuig in mijn buurt heb zal ik later nog even de juiste ontvangertype erbij zetten en de gegevens van de regelaar, misschien is dat wel zo handig.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik wil graag vliegen met de Twinstar, het weer is hier nu perfekt.

**Twinstar 2**Twinjet**Epp Christen Eagle**MPX Cargo**Futaba FC18**

Laatst bewerkt:
Je hebt denk ik niet een goed ontvangst met je zender en ontvanger.
Maak eens een foto van zender en ontvanger/vliegtuig binnenwerk.
Vlieg je op 35 of 40mhz of op 2,4 ghz.

Groeten Wiebe.

Het printje is het koppelstuk waardoor je de ailerons los kunt koppelen en de vleugel af kunt nemen. Doet verder niets. Zit geen electronica in.

Het zou kunnen dat je te weinig vermogen hebt voor je servo's. Gebruik je een losse BEC of die in de regelaars zitten en hoe heb je die aangesloten?

Bij deze wat meer info. De ontvanger is een Futaba FP-R116FB. De regelaars zitten ingepakt waardoor ik niet kan zien wat voor merk dit is. Zender is 35 Mhz. Bec via regelaar. De andere modellen die ik vlieg geven geen problemen.

1007216z.jpg

1007215t.jpg

1007221p.jpg

1007214.jpg

**Twinstar 2**Twinjet**Epp Christen Eagle**MPX Cargo**Futaba FC18**
Vliegen is leuk, maar dan moet wel alles werken**

Laatst bewerkt:
Heb je de BEC van een regelaar losgehaald?

Wat voor accu gebruik je?

Het kan ook zijn dat de BEC die in je regelaar zit te licht is. Maar het jitteren zou daar niet direct van moeten komen.

Hoe heb je je antenne lopen?

Heb je de BEC van een regelaar losgehaald?

Wat voor accu gebruik je?

Het kan ook zijn dat de BEC die in je regelaar zit te licht is. Maar het jitteren zou daar niet direct van moeten komen.

Hoe heb je je antenne lopen?

Ik gebruik 3s 2800 (20c), 2200 (25c) en 1800 (20c) mah. De antenne loop direct onder uit het toestel en dan naar achteren.
Ik weet niet of de bec van de regelaar is losgehaald, hoe kan ik dat zien?

Accu's zijn ruim voldoende dus.

Je gebruikt twee regelaars, hoe heb je deze aangesloten?

Als je een van de interne BEC's hebt uitgeschakeld dat is het middelste (rode) draadje van een van beide losgehaald. Anders sluit je de twee parallel aan en dat kun je beter niet doen. Zou misschien een oorzaak kunnen zijn.

IK heb de boel even open gemaakt en bekeken. De twee rode draadjes van de beide regelaars zijn aangesloten. Wel elk op een eigen kanaal (zijn gemixt). Is het dan ook beter om één van de rode draadjes los te halen?

** ik heb inmiddels één van de rode draadjes los gesoldeerd van het printje. Er loopt nu dus nog maar één rode draad naar de ontvanger. Ik ga vanavond testen en hoop dat het hiermee opgelost is.**

**Net gevlogen, storing is minder maar nog steeds aanwezig. Aillerons beginnen te klapperen als ik met ingeschoven antenne ongeveer 40 meter bij het toestel weg ben.**

Iemand nog enig idee waar het nog meer aan kan liggen??

Laatst bewerkt:
denk als je een getwiste draad in je vleugel legt naar je roelroer servo's dat het wel eens over kan zijn!

Wat bedoel je met getwiste draad (in elkaar gedraaid??) of is dit speciale kabel die ik apart zou moeten kopen??

Laatst bewerkt:
jitter

Wat bedoel je met getwiste draad (in elkaar gedraaid??) of is dit speciale kabel die ik apart zou moeten kopen??

een getwiste draad is een draad die inderdaad opgedraait is deze is te koop, de draden die jij gebruikt zitten de aders langs elkaar, dit kan problemen geven als ze in de buurt van je voedings kabels ligen

Als je beide ESC losneemt van de ontvanger en een ontvangeraccu van goede kwaliteit en van voldoende capaciteit aansluit, en de reikwijdte test herhaalt, dan kan je stroomvoorzieningsproblemen uitsluiten.

Je geeft niet aan of je kleine digitale servo's gebruikt. Dat zijn vaak echte stroomvreters. Als meerdere servo's gelijktijdig bewegen kan de spanning van het BEC-systeem zo laag worden dat de servo's onstabiel worden en aan het trillen slaan.

Laatst bewerkt:
Als je beide ESC losneemt van de ontvanger en een ontvangeraccu van goede kwaliteit en van voldoende capaciteit aansluit, en de reikwijdte test herhaalt, dan kan je stroomvoorzieningsproblemen uitsluiten.

Je geeft niet aan of je kleine digitale servo's gebruikt. Dat zijn vaak echte stroomvreters. Als meerdere servo's gelijktijdig bewegen kan de spanning van het BEC-systeem zo laag worden dat de servo's onstabiel worden en aan het trillen slaan.

Er zitten gewone servo's in volgens mij niet digitaal, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Ik zal het eens proberen met een apparte ontvanger accu. Denk er ook nog over een andere ontvanger te gebruiken en kijken wat er dan gebeurd. V.w.b. de getwiste kabel, dan zou ik dus de bestaande kabel aan de servo moeten verwijderen en vervanden door een nieuwe getwiste kabel. Dat is wel jammer want een deel van de kabel is weg gewerkt onder een stuk opgeplakt schuim (zal daar z.s.m. een foto van maken om te verduidelijken).

Er zitten TowerPro SG90 servo's in, volgens mij niet digitaal.
Onderstaand foto's van de servo en hoe de kabel door de vleugel loopt.

servor.jpg

imag0187v.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb een filmpje gemaakt van de storing zoals ik die tijdens het vliegen ondervond. Op ongeveer 0.25 seconden kun je zien dat de twinstar lijkt het wel plots naar beneden wordt geduwd. Dit is een ongecontrolleerde beweging die niet aan mijn stuurkunst lag. Het gebeurde gewoon plots. Gelukkig niets gebeurd. Wellicht dat iemand dit soort storing herkend.
filmpje staat hier: H95zxupN1aA[/media] - twinstar storing

Na deze storing heb ik de looptest gedaan met ingeschoven antenne, zoals ik in mijn eerdere berichten heb verteld. Ja stom dat had ik natuurlijk eerst moeten doen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Antenne draadje al eens door gemeten? Multimeter op diode stand en dan kijken of hij wel verbinding heeft van het begin tot einde en even meten of hij wel de volledige lengte heeft.

Eventueel een ander kristal proberen in de ontvanger / en / of zender.

Gr. Dennis

heb de stroomkabels zoveel mogelijk gescheiden van de servokabels en ontvanger. Ontvanger tevens afgeschermd met alu-folie tape. Heb een rijkwijdte test gedaan, ongeveer 100 meter met ingeschoven antenne, en nu jitterde de aillerons totaal niet meer. Dat lijkt dus opgelost. Daarna gaan vliegen en toen het toestel ongeveer een meter of honderd bij me vandaan was begon het weer vreemd te doen. Plots omlaag, dan weer omhoog. Ik had toevallig een cam bevestigd met het geluid aan. Ik kon dus mooi terug zien en horen wat er gebeurde. Ten tijde van de storing hoor ik een servo onverwachts uitslagen maken, dit betreft waarschijnlijk de hoogte servo.

Ga er een andere ontvanger in zetten en kijken of dit het probleem oplost.

Laatst bewerkt:
Back