hulp gevraagt spitfire propelor

ik ben bezich met het bouwen van een spitfire mk 14 19
met griffon motor dus
maar aangezien de 5 blads precie de verkeerde kant op draait op schaal
en ik die propelor ook heb
moet ik dus vertragen en de andere kant op
zijn die vertragingen ergens leverbaar
 
ik heb dus een 5 blads schaalpropellor die heb ik laten maken
voor mijn spit m k 14 maar die moet dus precies andersom draaien
iemand sugesties
is dat al is gedaan
 
Misschien een idee om deze vraag op een Duits, een Engels en een Amerikaans forum te plaatsen?

Hier blijft het erg stil . . . :confused:


jan.
 
moet ik dus vertragen en de andere kant op zijn die vertragingen ergens leverbaar?

Vertraging is het probleem niet, zie Reeves en Schlundt. Het probleem is de andere kant op, dat levert niemand en ben je dus denk ik veroordeeld tot het zelf maken van een vertraging.

:teacher: Of je ga voor optie 2!

Electro!

:mrgreen:
 
Hmm, als je zo'n Reeves of Schlundt vertraging zou nemen en de tandriemen zou vervangen door tandwielen, ben je klaar.

P1010009~1.JPG


Ma%C3%9Fe_4.jpg
 
bedankt voor de tips maar zie foto 2 van micropuller
neem een 70 3w monteer die dus achterstevooren en klaar
ik ga meteen tekenen
en zelf maken zou ik tog gedaan hebben
tandwielen is geen optie niemand kan me garanderen dat het heel blijft
 
Ik wilde net iets dergelijks voorstellen en toen was de internetverbinding weg . . . :mad:

Variant: dat je de motor wel omdraait, maar je krukas verlengd / een nieuwe krukas maakt, die aan de achterkant (nu dus de voorkant) uit het carter komt (netjes gelagerd, uiteraad).

Of wordt het daar ingewikkelder van? :confused:


jan.
 
Wees je er wel van bewust dat je met een andere draairichting van de prop de start van je Spitfire ook bijzonder lastig wordt

Je dient bij de start n.l. ook met je rudder naar de andere kant (tegen) te sturen, dit zal de nodige gewenning vergen


Is schaalvliegen nog niet moeilijk genoeg ofzo? :confused:

Ben wel erg benieuwd wat het gaat worden :-D

Groeten, Ralf
 
Maar toch niet lastiger dan het al is, toch?
Eigenlijk wel, elke ander kist met een standaard draairichting motor ben je gewend om met rechts tegen te sturen.

Nu moet je ineens links "voeten" geven en dat zal wat extra oefening vergen omdat de reaktie rechts "voeten" ingebakken is.
 
Dat was full size ook een behoorlijk probleem, en heeft de nodige kisten en piloten gekost.
En niemand weet waarom de engineering groep van de Griffon dat geintje flikte.
Is toch gewoon een kwestie van andere nokken assen? Hoe kan een hoofd van engineering zoiets afgetekend hebben destijds, ongelofelijk. Oorlog of geen oorlog.

Is de prop hier niet een veel groter probleem dan de juiste draairichting? Ik lees dat je de prop al hebt, mag ik vragen waar je die hebt laten maken?
Is de schaalprop geschik voor normaal gebruik?
 
Laatst bewerkt:
ik heb dus een 5 blads schaalpropellor die heb ik laten maken
voor mijn spit m k 14 maar die moet dus precies andersom draaien
iemand sugesties
is dat al is gedaan

Ontsteking omzetten, ik bedoel, met net zoveel voorontsteking gaatje van magneet opnieuw boren aan andere zijde van BDP en 2-takt benzine motor loopt omgekeerd.

Nu ben ik werkelijk benieuwd naar die vijfblad prop, laat eens een paar foto's zien...... :cool:

Groet Peter
 
ik hgeb dus de oplosnig voor het draairichtingsprobleem opgelost
door juli hulp wel te verstaan kwam ik op een goed iedee
de propellor was wel het minst grote probleem
die heb ik laten maken door de heer j.schepers uit helmomd
ik zal vragen of ik zijn telefoonnummer hier mag plaatsen
je diend bij hem een tekening in van de propelor
dus bladvorm gewenste spoet en hoeveelhijd bladen en draairichting
en dan maakt hij de propelor voor je
de prijzen zijn zeer goed en de props ook
yke vliegt al jaren met zijn propelors
 
ik ga voor dit exsperiment dus zo een cinees blok gebruiken
de 70 3w gaat in een mk1 van 2,8 meter die ik dus eerst maar ga bouwen
dit ook omdat ik daar dus ook perongeluk de wielen al voor heb
foutje bij besteling te grote maat voor de huricane
en de 70 is dan wat meer op zijn plaats
 
op de onderste foto staat een reduktiekast afgebeeld voor een motor met een dubole krukas maar als je de motor dus andresom monteerd dus met de kant waar normaal de propellor gemonteerd word aan de achterkant dan draait i dus andersom
 
Back
Top