hulp gevraagt voor tandwielverhouding

dag iedereen

ik ga rijden met een xray t4 15 met een 10.5t motor maar zelf weet ik niets van de tandwielverhouding zou er mij iemand kunnen helpen deze te vinden het is een indoor tapijt circuit dat redelijk technisch zal zijn

zijn er mensen die ervaring hebben en mij een goede startverhouding kunnen bezorgen in 64dp

alvast bedankt

dag iedereen

ik ga rijden met een xray t4 15 met een 10.5t motor maar zelf weet ik niets van de tandwielverhouding zou er mij iemand kunnen helpen deze te vinden het is een indoor tapijt circuit dat redelijk technisch zal zijn

zijn er mensen die ervaring hebben en mij een goede startverhouding kunnen bezorgen in 64dp

alvast bedankt

Ik vermoed dat als het een indoor technisch circuit is zeker niet lager dan 6.00 te gaan.
Ik zou eerder rond een 6.50 starten en geregeld naar de temperatuur van de motor kijken en naar je rondetijden.
Dit is uiteraard met een blinky regelaar.

Dit meen je niet.... kan je van 2 achter elkaar geschakelde overbrengingen niet eens een totaal berekenen?

FDR = (interne verhouding) x spur/pinion.

verhouding spur/pinion = FDR / (interne verhouding)

En je interne verhouding zal wel iets van 1.9 zijn denk ik?

Je wagen word doormiddel van riempjes aangedreven, deze riempjes zijn voorzien van tandjes.
Deze riempjes worden op een grote (diff achteraan of spool vooraan) en een kleine pulley (naast je groot tandwiel in het midden) gemonteerd.
Het aantal tandjes van je diff moet je delen door het aantal tandjes van de kleine pulleys en dan weet je de interne verhouding van je wagen.

merci voor die lijst die is echt handig maar hoe moet ik deze lezen die 38 en 20 is de standaard ? dus mijn ratio is 1.9 en nu verder?

Het is voor een 10.5t motor

Als je op een indoor circuit gaat rijden dan raad ik je aan om met een FDR van 6.50 te beginnen.
Je moet enkel opletten op welke tandwielen je gebruikt, je hebt namelijk 2 types (deze zie je ook vermeld staan in die tabellen) namelijk een 48Dp of een 64Dp.
De 48Dp zijn grotere tanden dan de 64Dp, je kan deze dus niet met elkaar gebruiken.

van die verschillende dp's was ik op de hoogte ik ga 64 dp nemen dus als ik rond de 6.50 moet zitten dan is mijn spur 106 en pinion 36

dat zou moeten lukken, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Maar ik vermoed dat als het in de tabel terug te vinden is dan moet je het zonder problemen kunnen monteren.

De rollout is een andere methode voor de tandwielverhouding. Je kunt als ijkpunt de diameter van een rubberen band pakken en dan daarbij de rollout in het andere tabel uitlezen.
Als je op foam rijdt heb je slijtage en krijg je een kleinere diameter of je kist er voor om op een andere diameter te rijden, in dat geval kan je op basis van de diameter en de benodigde rollout de pinion bepalen.

Back