Hulp gezocht bij aanschaf HK450

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door arco, 30 nov 2011.

  1. arco

    arco Guest

    Hallo iedereen.

    Ik ben nieuw hier en heb gelijk al hulp nodig. Na een tijdje gevlogen te hebben met kleine heli'tjes voor indoor gebruik wil ik graag de overstap maken naar een model voor buiten in een wat groter formaat.

    Nu is mijn oog gevallen op de Hobbyking HK450. Dit eigenlijk omdat dit erg betaalbaar lijkt te zijn en redelijk eenvoudig te vliegen. Dat is belangrijk, want er zal wel eens wat stuk gaan en heb nog wat ervaring nodig natuurlijk.

    Het probleem is echter, dat ik best een bouwverslag kan volgen, maar keuzes voor welke motor/servo's enz enz enz is me toch een beetje veel van het goede ineens.

    Is er iemand die me een soort van bestellijst wil voorzien om een goede maar zeker ook betaalbare set te bouwen. Let wel ik heb dus totaal niks in huis, ook geen zender of accu(laders) voor deze heli. Echt een pakket van a tot z dus om van start te kunnen.

    Ook de onderbouwing waarom juist de keuze voor die artikelen zou fijn zijn. Ik ben erg bereid te leren maar moet ergens beginnen. De meeste topics zijn helaas volgestopt met termen die me zo niks zeggen en op de gok bestellen vind ik zonde.

    Alvast heel erg bedankt,

    Arco
     
  2. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Je zal toch wel een budget van minimaal 350 euro moeten hebben als je echt compleet van nul begint. Dus als dat geen probleem is kunnen we je helpen. Anders even naar de rtf kds450 kijken.
     
  3. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Mag ik vragen wat voor een kleine heli's je eerst gevlogen heb ?
    hen het idee dat je je misschien een klein beetje vergist in hoe lastig het heli vliegen is ?!

    Gewoon een vraagje , kan je besluit misschien vergemakkelijken ;)
     
  4. arco

    arco Guest

    Vooralsnog is dat geen probleem, wil gewoon graag weten wat erbij komt kijken en welke onderdelen ik nodig heb. De RTF variant is volgens mij ook niet echt goedkoper, als je import/douane meetelt... En dan zal er vast nog wat upgrade werk aan zitten te komen. Liever meteen iets dat goed werkt.
     
  5. arco

    arco Guest

    @ExtremeBB: China dingen van waardeloos tot eigenlijk best aardig.

    Hoe lastig het gaat zijn om met een HK450 te vliegen weet ik nog niet, ik merk aan de youtube filmpjes en topics hier wel dat het niet een kwestie is van gas geven en klaar. Dat besef is er wel. Ik merk aan de andere kant ook dat (met wat hulpt) de kans van slagen toch wel aanwezig is. Alles is te leren. Laten we het erop houden dat ik een uitdaging niet uit de weg ga, maar ook bereid ben om hulp te zoeken...

    Ik wil mezelf vooral goed laten informeren over wat wel en niet te doen. Nogmaals alle hulp en tips zijn welkom.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Een zeer goedendag, welkom bij deze verslavende hobby!

    als eerste, lees de sticky's bovenaan veel pagina's ff door. (ff zegt ie dan :D)

    Daarna moet je jezelf realiseren dat deze tak van modelbouw verschrikkelijk technisch is, en je dus echt actief in moet lezen in de materie voor je werkelijk gefundeert beslissingen over electronica kunt nemen..

    Ook zoeken binnen het forum moet daarbij als hulpmiddel in ogenschouw worden genomen, er zijn hier heel regelmatig mensen met bijna dezelfde vraag als jij nu hebt

    Zender:
    - futaba ff7, 8, 10 etc
    - spectrum 6,7,8 etc
    verder moet je even op het forum kijken, zelf geen ervaringen mee.
    hij moet iig minimaal 6 kanalen hebben.

    electronica:
    kijk ff in de align kits. Daarin stoppen ze standaart al redelijke electronica.
    servo: hitec 5065, of 65 mg(analoog, 5065 is digitaal)
    of de 410 van align

    motor, brushless rond de 3500 kv. check align voor specificaties.
    regelaar: 35 amp minimaal (niet overdrijven, 50 is al overkill) en een bec van minimaal 2 amp.

    liefst nog een losse bec erop van ong 3 ampere, scheelt veel warmte in de regelaar.

    Gyro/staartservo: check align.

    Als hier al dingen in voorkomen waarvan je de betekenis niet geheel doorgrond, doe ff zoeken en googlen. Ik weet zeker dat je daarmee de boodschap in een kwartiertje ontcijfert hebt

    Succes!
     
  7. arco

    arco Guest

    Dat was alvast een goede tip, heb zojuist ff de handleiding van Align opgezocht, daaruit wordt zo op het eerste gezicht al veel duidelijk.

    Je hebt het over onder andere Futaba zenders, is er met de HK zenders van 30/40 dollar niet te werken? Ik zie ze hier op het forum regelmatig voorbij komen en het zou een enorme kostenpost schelen...

    Ik bedoel niet dat het voor 2 dubbeltjes klaar moet, maar dit soort dingen zijn in mijn ogen voor een beginner de overweging waard...
     
  8. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Nee die zijn niet geschikt voor helis en al waren ze dat wel wil je toch binnen een maand overstappen op een degelijke zender.

    Ik heb een graupner mx12 te koop staan welke wel geschikt. Pb me maar indien interesse.
     
  9. arco

    arco Guest

    Jesse ik waardeer je reacties maar het punt is niet dat ik niet weet wat een servo is, ik weet juist niet wat de 'juiste keuze' is en waarom.

    Enkel zeggen dat ze niet geschikt zijn is wat kort door de bocht, vooral omdat het niet onderbouwd wordt. Sites als HK bieden ze JUIST aan voor bij hun heli's.

    Gaat me vooral om de onderbouwing
     
  10. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Zoals ik al zei. Die zenders hebben zeer beperkte instelmogelijkheden. Het zou er misschien wel mee kunnen, maar zodra je wat verder bent met vliegen en een nieuwe heli wil moet je dan alsnog een duurdere zender kopen. De zender die ik aanbied gebruik ik zelf ook voor mijn hk450 en ook voor mijn brandstofhelis, alleen is deze van mijn broertje die hem niet meer gebruikt.

    Mvg
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Op een zender zoek je een paar dingen als je iets verder wilt:
    - expo
    - geheugen voor meerdere modellen
    - thottle en pitch per vliegmode instelbaar
    - gain voor de gyro ook per mode instelbaar

    De erg goedkope zenders staan vaak helemaal vast, niets in te stellen naast een beetje trim en servo reverse

    Bij je tweede heli ga je erg veel voordeel krijgen, bij je eerste heli heb je ook al veel voordeel
    Je kan alles nl instellen, en indien dit door een ervaren persoon gebeurt gaat dit 100x beter als een goedkope %#*#%^}+#^zender

    Daarnaast, een crash is snel 100 eur
    Als je 1 keer crasht door storing, heb je je dure zender evt terugverdient
     
  13. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Klopt allemaal maar je kunt ook een HK450 in elkaar zetten met budget electronica die zich bewezen heeft.. En daarnaast een Turnigy zender en ontvanger. Dan ben je voor 150 euro wel klaar. Beste is om aan te geven wat je budget is en dan zijn er vast wel een aantal kloon bouwers die kunnen adviseren.

    Volgende stap is echter het bouwen. Dat vergt inderdaad veel lezen en vragen. En dan nog het vliegen. Al een keer een CP heli in de sim gedaan? Dan krijg je een redelijke indruk wat je te wachten staat. En bij een 450 heb je dus geen ruimte om fouten te maken. Fout=stuk..
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sites als HK bieden die zenders vooral aan, met als doel dat ZIJ iets verkopen.... en dat gaat prima als iets goedkoop is, ook al is het minder, of zelfs totaal ongeschikt. Een chinees denkt iets anders over klantvriendelijkheid, servicegerichtheid en kwaliteitsbewustheid dan wij, maar hij begrijpt het "mechanisme (beter: magnetisme) van de lage prijs" uitstekend...

    Je moet je het volgende afvragen: wat is geschikt en hoe definieer je dat?
    Als je het definiëert als "je kunt de desbetreffende heli er mee vliegen (maar kijk niet hoe)" dan is zo'n HK ding "geschikt"

    Als je het definiëert als: "de zender heeft voldoende instelmogelijkheden voor dit model en volgende modellen, is beginnersvriendelijk en heeft voldoende levensduur om daadwerkelijk kans te maken een tweede model te overleven, en voldoende betrouwbaarheid om het eerste model kans van overleven te bieden", mogelijk dat je dan verder wilt kijken naar iets met een betere reputatie, en helaas vaak ook een wat hogere prijs.

    Dat voldoende onderbouwing?

    Groet, Bert
     
  15. arco

    arco Guest

    Ja dat is een duidelijk verhaal.

    Het komt er dus eigenlijk op neer dat het een kwestie is van kwaliteit kiezen, zowel voor de heli zelf als voor de zender/ontvanger/accu's enz.

    Ik moet zeggen dat ik vanochtend de handleiding van Align heb zitten uitpluizen en ik denk dat het beste idee is om een zender te kopen met simulatiesoftware voor op de pc om te oefenen. Tegelijkertijd dan de heli met goede onderdelen langzaamaan opbouwen en tegen de tijd dat ie klaar is even laten checken bij een expert.
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat is inderdaad de meest verstandige manier ;)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Net niet helemaal:

    Simmen zonder begeleiding is hetzelfde als een auto kopen, op een stukkie boerenland gaan rijden en hopen dat je je rijbewijs haalt (bij wijze van spreken dan): het kan goed gaan, je leest hier ten slotte veel van mensen die het gelukt is.
    Maar je kunt jezelf ook héél verkeerde dingen aanleren. Mensen die het niet lukt op deze manier, die schrijven daar NIET over in dit gedeelte van het forum. Die schrijven alleen in het "te koop" forum: met woorden als "helivliegen is toch niet echt wat voor mij" word de heli weer verkocht....

    De ALLERbeste methode is zorgen dat je begeleiding hebt tijdens het simmen, OF dat je les neemt en wat je op les leert, er met de sim verder inhamert.

    Nog één ding over de "kant-en-klaar" setjes: het maakt niet uit welk merk je neemt, ALLE kant en klaar sets, zijn discutabel: Het is altijd datgene wat de fabrikant binnen de minimum-eisen die ie fabrikant stelt, als goedkoopste set bij elkaar kan scharrelen. Dat houd in dat bijvoorbeeld zelfs de "komplett-Sets" van een topper als Vario (trainer met motor, zender, gyro, servo's en accu's), hoewel absoluut voldoende om mee te vliegen toch bijvoorbeeld op het gebied van gyro, servo's en accu-capaciteit gewoon nét aan de minimum eisen voldoen. Hou hier rekening mee, dan word je ook niet verrast. M.a.w. het zal absoluut vliegen (in het geval van Vario gewoon goed) maar met een beetje beleid, stel je zelf altijd een betere set-up samen....

    Maar de keus is aan jou, en het kan met sim, zonder sim, met les, zonder les, kant en klaar of zelf bouwen, alles is al gedaan.....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2011
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb ook al eens iemand gehoord die geweldig kon vliegen op de sim..

    zelf aangeleerd

    alleen stond de zenderindeling totaal verkeerd, en heeft hij dus leren vliegen in een niet bestaande mode..
    Dus kon hij ook van niemand les krijgen met de echte heli
    en de zender/ontvanger gaan een beetje raar doen, die zijn qua mixers ook nog wel eens per kanaal vastgezet, dan kun je die indeling niet wijzigen

    Dus probeer te leren vliegen in mode 2 (google ff op het forum), eventueel mode 1 (maar die komt minder voor bij heli's)

    En setup, er zijn zo ongelooflijk veel mensen die hun setup gepost hebben
    google op trex 450 setup dan kom je er 100en tegen..
    Kijk ook op helifreak, runryder en andere modelforums, dan zul je redelijk snel de meest gebruikte setups gaan zien

    en stel, je wilt sneller, koop een mcpx met zender
    een sim ernaast
    kun je de basis en verder leren op de kleine, en op het gemakkie verder met de "grote"
    die kleine is niet met iedere crash kapot, de 450 wel...
     
  19. arco

    arco Guest

    Zo, ik heb op marktplaats een gebruikte (maar is er niet aan te zien) Mx-12 zender gekocht van Graupner. Phoenix sim heb ik inmiddels ook binnen en dus kan eerdaags het 'lessen op de pc' beginnen. Ben niet zo'n computerheld dus eerst maar even uitvogelen hoe het allemaal werkt.

    Daarnaast is de kale HK450 onderweg vanuit hobbyking, dit was een sinterklaaskadootje dus ben benieuwd. Het plan is nu om hem rustigaan te gaan opbouwen, tegelijkertijd leer ik dan de technische kant van de heli kennen. Flink simmen en als de heli klaar is eens goed laten afstellen en een aantal lessen nemen.

    Hoop dat het op die manier wil lukken, heb er wel vertrouwen in.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes! en welkom in de wondermooie wereld van het helicoptervliegen.
    (al zal er gerust wel een frustratietje hier en daar voorkomen, maar dat hoort bij de hobby:D)

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina