Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Ik heb net nieuwe motorsteunen binnen bestaande uit twee "boomblocks" met daarop een carbonfiber plaatje. Doordat ze wat verder naar binnen staan komen ook de propellers verder naar binnen. Ze staan nu nog maar 1cm van elkaar, is dat gevaarlijk of kan het?

Gevaarlijk is het niet, maar ik heb bij mijn H.A.L. quad en Hexa wel langere armen gemonteerd, zodat ik dezelfde afstand hield van motoras tot motoras, bij mij zijn ze zelfs iets groter geworden allebei...

Het lijkt me dat ie wat stabieler wordt van langere armen. Waar heb jij jouw armen vandaan gehaald? Voldoet aluminium? (carbon is best prijzig!)

Het lijkt me dat ie wat stabieler wordt van langere armen. Waar heb jij jouw armen vandaan gehaald? Voldoet aluminium? (carbon is best prijzig!)

Bij de plaatselijke vliegerwinkel, ik heb gfk genomen, maar carbon was ook te bestellen;

Vliegerbedrijf 'de Paddestoel'

Bij mijn quad H.A.L. heb ik de standaard alu armen van de hexa gebruikt.

Bij mijn Hexa H.A.L. heb ik 14mm gfk gebruikt. Omdat hij wel wat aan de zware kant is, heb ik het eerste stukje (5cm) intern verstevigd door er 5cm rvs in te schuiven, het geheel is nu extreem stijf.

Dit verhaal krijgt een abrupt einde. Ik testte zondagavond of de motoren de juiste kant op draaiden, dat was het geval. Toen ik iets meer gas gaf begon ie ineens te stijgen, ook al nam ik al het gas terug. Hij verdween over de bomen en binnen 8 seconden was ie weg. Ik ben nog naar de straat gerend om overzicht te krijgen, maar geen spoor meer. Ik heb de hele buurt doorzocht, maar niks gevonden en niemand heeft 'm gezien. Heel triest, maar ik ben 'm kwijt. Zo veel geld in geïnvesteerd en op de dag waarop ie getest moest worden vloog ie zo weg (wel heel stabiel, ondanks een bungelende 5000mah accu!).

Zo'n DJI Naza kan niet getraceerd worden zeker?

Is er iemand in de buurt van Alkmaar die met een FPV multicopter zou willen langskomen om de bomen van boven te bekijken?

Als je nou FPV set erop had dan had je kunnen zien waar deze naartoe ging. Weer een typisch geval waar FPV extra veiligheid had kunnen geven.

Maar inderdaad nog een Naza wat naar China vliegt.

Toen ik iets meer gas gaf begon ie ineens te stijgen, ook al nam ik al het gas terug. Hij verdween over de bomen en binnen 8 seconden was ie weg.

:schrik: :schrik: :schrik:

en met 5000mah vliegt ie wel ff door :(

jammer dat je nu niet de oorzaak kan achterhalen
hoop voor je dat je de hexa nog vindt

Dat is wel heel erg zuur zeg. Ik hoop dat je hem nog een terug krijgt. Had je iets van een telefoonnummer of zo op je toestel gezet?

Verder vraag ik mij af of dit in GPS of manual was. Iedereen heeft het wel over wegvliegende NAZA, maar ik had altijd begrepen dat dit enkel in GPS modus was en dat het voorbij is zodra je naar manueel schakelt.

Echt zuur man. Wellicht een kleine advertentie plaatsen in een plaatselijk krantje?

Het zou kunnen dat ie in GPS of Atti modus stond. Het eerste wat ik deed was 'm terugzetten in manual. Hij reageerde er helemaal niet op.

Het probleem is dat er nogal een groot bos achter mijn huis is, als hij niet meteen is neergestort kan ie in elke boom liggen en dat zijn er duizenden. En dan te bedenken dat je een aantal rondjes om elke boom moet lopen om zeker te zijn dat je alles hebt gezien. Ondoenlijk.

Een FPV set heb ik hier nog liggen, maar ik had veel last van storing en een veel te kort bereik. Achteraf ben ik blij dat ie er niet op zat, straks was m'n GoPro ook nog weg!

Hoe dan ook: de vinder krijgt een beloning, dus als er iemand zin of tijd heeft om langs te komen met een FPV drone: heel graag!

Met alle respect en medeleven voor het verlies... Waarom wordt hier meteen de schuld op de naza gestoken? Als ik het topic doorlees (en dan enkel de laatste 5 pagina's), zie ik dat er toch al de nodige issues zijn geweest bij het bouwen, is er misschien ook niet echt genoeg nagedacht bij de keuze van de onderdelen etc...

Als je motorsteunen al zoveel last hebben van het vermogen, kan het net zogoed zijn dat de naza in de war geraakt, of trillingen, of een storing op de signaalkabels, magnetisch veld, etc... Een combinatie van dikke motoren, dikke lipo, naza, cheap-ass esc en alles op elkaar gepropt in een frame kan niet anders geven dan problemen.

Een FPV set heb ik hier nog liggen, maar ik had veel last van storing en een veel te kort bereik.

Dit zegt voor mij genoeg om het niet (enkel) op de naza te steken!

Dit verhaal krijgt een abrupt einde. Ik testte zondagavond of de motoren de juiste kant op draaiden, dat was het geval.

Nooit testen met props!!! Alweer iets wat had vermeden kunnen worden.

Ok, het ding is weggevlogen out of control, maar om dan de schuld enkel op de naza alleen te steken vind ik nogal kort door de bocht. Zelf heb ik ook 3 naza's, al vanaf één van de eerste releases. Deze zijn gemonteerd op een TBS discovery, en 2 F550's, allemaal met GPS. De F550 hebben beiden een gimbal en ik heb eigenlijk nog maar 1 probleem gehad, en dat was dat RTH raar deed op mijn TBS. Na een firmware update werkt dit ook perfect normaal. (+ er zat redelijk wat vuiligheid op het signaal van/naar de TBS Core).

Ik denk dat de ervarenheid in bouwen, keuze van de onderdelen en plaatsing veel meer belang heeft dan enkel zeggen dat Naza rommel is.

Dit is puur mijn persoonlijke mening en ik vind het vanzelfsprekend zeer jammer dat een model verdwijnt aan de horizon. Ik kan aan de andere kant alleen maar hopen dat het op een veilige plaats is neergekomen en dat er geen schade aan mens of dier is.

Waarom de Naza de schuld krijgt? Omdat ie de schuld heeft. Het frame zat prima in elkaar, de oude motorsteunen waren alleen te slap. De naza had blijkbaar meer bugs in de firmware zitten dan ik heb kunnen vinden op het internet, want een falende respons op de zendersignalen is één ding, maar helemaal niet reageren en zelf opstijgen is het andere uiterste. De ESC's zaten aan de arm gemonteerd, ver van de Naza af. De accu zat niet gemonteerd, maar bungelde tijdens de vlucht onder de hexa. Zelfs met het wisselende zwaartepunt ging ie super stabiel de lucht in, dus ik denk niet dat hij verkeerd gebouwd is, in tegendeel.

Ik denk dat het makkelijk oordelen is vanaf de zijkant. Feit blijft wel dat ik hier heel veel geld in heb gestoken en dit nooit heb gewild. Dat jouw naza's doen wat ze moeten doen is erg fijn, mij heeft ie alleen nog maar ongeluk gebracht. En dat terwijl de naza eigenlijk juist voor beginnende vliegers erg eenvoudig zou moeten zijn...

Nooit testen met props!!! Alweer iets wat had vermeden kunnen worden.

Tja, achteraf he? Ik heb twee bakstenen op het landingsgestel gelegd. De props had ik er niet afgehaald omdat er locktide op zat, ik wist niet zeker of dat het schroefdraad aantast bij demonteren.

Ik oordeel helemaal niet, maar met alle respect. Als je als beginner meteen begint met een hexa frame te bouwen, zonder ook maar enige ervaring, dan ben je al verkeerd bezig...

Een naza stijgt niet op zolang het throttle signaal niet boven de 50% komt. Heb je de failsave van je zender ingeprogrammeerd? Voor hetzelfde geld was het radiocontact verbroken en stond de failsave op 100% throttle (of zeg maar boven de 50% throttle). Ik volg zelf ook met aandacht de topics over naza op de andere fora en vaak moeten de mensen die zeggen dat het rommel is, terugkomen op hun eerste idee omdat ze niet aan andere dingen gedacht hebben...

Het feit dat je zegt dat hij niet reageerde als je switchte naar manual doet mij ook eerder aan een radiofalen denken dan aan de flightcontroller, die werkte namelijk perfect en hield je model stabiel, niet?

Natuurlijk is het moeilijk om in eigen boezem te kijken en makkelijker om de schuld op één of ander component te steken. En ja, ik ben ook al verschillende keren iets kwijtgeraakt, meestal te wijten aan een slecht 2.4GHz singaal. Sinds ik op UHF ben overgeschakeld en ik met de spektrum analyzer de signaalkwaliteit test, heb ik 0,0 problemen gehad... ook met de naza's.

Wat jij misschien denkt dat goed gebouwd is (mechanisch) kan misschien electrisch niet goed opgezet zijn. Storing op signaalkabels, etc... Heeft allemaal invloed. Mij lijkt het eerder in die richting te zoeken dan op de flight controller.

Pas op, ik wil je niet aanvallen of jou be(ver)oordelen, ik probeer enkel objectief andere oorzaken aan te brengen waar je misschien niet aan gedacht of mee getest hebt.

Het zou goed kunnen dat er inderdaad van zo'n kant storing is gekomen. Ik hield er wel rekening mee: alle bekabeling bovenin, esc's halverwege de armen en de ontvanger zo ver mogelijk naar onder aan het landingsgestel. De motoren starten ging ook prima met de zender, ik heb ze zelfs een aantal keer aan/uit gezet om steeds de draairichting van elke individuele motor te zien. En dan opeens de lucht in gaan en niet reageren op de zender, terwijl ie niet meer dan 10 meter van me verwijderd was op het moment dat ie uit het zicht verdween (hij vloog tegen de wind in over een boom). Toen ik naar de straat rende, waar het open is, voor overzicht was ie nergens meer te bekennen.

Goed dat je niet van bovenaf hebt gekeken of je motoren de goede kant in draaiden..! Had vreselijk af kunnen lopen. Ik vind het dubieuze verhalen allemaal van die zgn fly away's.. Zelf behoorlijk lang gevlogen met naza en ook nooit problemen gehad. Maar ik zou het me goed kunnen indenken dat onze chinese vrienden ondertussen zo veel werk moeten verzetten dat ze steekjes laten vallen..

Waarom zou je als beginner geen hexa kunnen bouwen? Er zijn genoeg draadjes en bouwverslagen erover hier op het forum. Voor een beginner is het juist goed om zelf veel uit te zoeken.

En je hebt het over de naza en wegvliegen bij trillingen? Hoor je dat zelf nu. Als dat zo zou zijn dan wil je daar toch uberhaupt niet mee vliegen.
statistisch gezien zijn er teveel weggevlogen naza's met onbekende oorzaak. Er zijn ook veel nazas op de wereld.
Maar hier ben ik wel mee eens dat de gebruiker veel meer had moeten testen van tevoren hier.

een fc hoort niet weg te vliegen onder alle omstandigheden.

Even mijn eerste berichtje hier.
Volg dit forum al een tijdje en nu maar even aangemeld:)

Heb zelf geen multicopter maar wil er binnenkort 1 aanschaffen om ervaring mee op te doen, ook om dit op mijn weblog te vermelden. Eventueel wordt het in eerste instantie een 2e hands, mocht je iets leuks hebben liggen en er van af willen stuur dan even een pb.

Vroeger wel aan modelbouw gedaan en altijd in de technische hoek gebleven. Ooit opleiding tot radio/tv monteur gehad maar uiteindelijk in de wereld van programmeren van websites en apps beland.

Zou het een idee zijn als er een App komt die je op een goedkope smartphone (met sim-only en data) installeert en deze op de multicopter monteert? De smartphone heeft zowel GPS als mogelijkheid om GPS coordinaten te verzenden via de App, op een Google Maps kaart op een centrale website zie je dan waar je multikopter "uithangt", je kunt dan ook andere multicopters in de buurt zien die ook deze app gebruiken. Volgens mij een goedkopere techniek dan via een telemetrie-module. Zo maar even een idee, misschien wel helemaal niet haalbaar door storingen, slecht bereik etc.

Back