Ik vlieg met de minimag in de oorspronkelijke setup, dus met permax 400. Daarnaast ook nog NiMh cellen, en geen staartwiel, dus de meest basic versie die je maar kunt vliegen.
Theoretisch gesproken zou hij vanaf gras moeten kunnen opstijgen in deze setup, maar dat is mij nog niet gelukt. Moet ik erbij vertellen dat ik nog niet echt op kort gras geprobeerd heb.
Dat gezegd hebbende, moet ik er ook bij zeggen dat het imo helemaal niet belangrijk is. Het weggooien stelt met dit vliegtuigje niets voor. Je pakt 'm op, geeft vol gas en gooit 'm rustig recht voor je uit, en vliegen maar.
Voor een beginner is dit toestel zeker zeer geschikt. Ik had zelf nog maar 1 les gehad waarbij ik alleen bochtjes stuurde (met een brandstoftoestel) en heb toch al met de minimag gevlogen, de 2e keer vloog ik zelfs de accu leeg zonder te crashen. De 1e keer niet, hij is toen (o.a.) de boom in gegaan, maar dat kon hij allemaal prima hebben. Het enige wat weg was, was het gunter propje.
Het is misschien verstandig om er wel direct een andere prop bij te kopen, omdat hij met een andere prop met de standaard motor net wat meer power schijnt te hebben.
De Spaceshooter is leuk, zonder meer, maar veel minder voor beginners dan de minimag. De Spaceshooter zou beter geschikt zijn als 2e vliegtuig na de minimag/easystar. (denk ik).
Qua kosten: let er wel even op dat je er met de ca. 75 euro voor de minimag zelf nog niet bent. Dan heb je nog wel een regelaar nodig, een accu en de servo's. Met name die laatste kunnen duur zijn, de standaard MPX servo die voor dit ding bedoeld is, kosten ca. 20 euro per stuk. Als je ailerons wilt (en dat wil je), heb je 4 servo's nodig. Dat zou dus nog eens 80 euro zijn.