Hulp met brushless motor en esc

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Quantum, 16 okt 2012.

  1. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Goedenmiddag

    Na jaren nitro en brushed te hebben gevaren, ga ik mij nu eens wagen aan een brushless boot.

    Ik kwam op zolder nog een wat ouder bootje tegen waar ik een Graupner 40mm waterjet heb ingebouwd.
    De boot is 75cm lang, 27 cm breed en zal ongeveer anderhalve kilo gaan wegen, hetgeen de jetnozzle mooi vlak onder de waterlijn zal brengen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tot zover ging alles van een leien dakje.

    Ik weet dat de jet 22000 a 25000 toeren mag maken (correct me if i'm wrong).
    Ik wil graag met 7.4v gaan varen.
    Wat voor motor en esc kan ik hier dan in plaatsen?
    (Qua vaarsnelheid had ik "rete" in gedachten).
    Tevens, wat voor soort lipo's moet ik hier bij hebben ?

    Misschien is er al een draadje waarin al mijn vragen uitentreuren worden behandeld. Graag dan een linkje. Ik heb ze namelijk via de zoekfunctie niet kunnen vinden.

    met groet,

    Mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    -) geen ervaring met jets , maar is de 40mm niet wel erg groot voor zo'n klein bootje?
    -) dacht ook dat die minder toeren mochten maken dan hetgeen je aangeeft
    -) waarom zo'n lage spanning voor je lipo's , heb je nog 7.4v liggen?
    -) 1.5 kg retesnel met een jet ? heb ik twijfels bij of de graupnerjet dan nog heel gaat blijven , dat asje zou ik dan al zeker extra ondersteunen
    -) romp lijkt me niet de juiste vorm te hebben (o.a. spiegel) om echt retesnel te kunnen gaan


    mvg
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mick,

    Dat wordt lachen (voor ons dan)...

    De 40 mm jet is gedacht voor de Azimut Challenger, die is ruim een meter lang.
    In een 75 cm romp is het een beetje overkill en lastig af te stemmen.

    De 22000 toeren, die je in gedachten hebt is aan de hoge kant, cavitatie zal dan al hebben ingezet (veel schuim en geen gang), 15000 - 18000 rpm is realistischer.

    Op 2S zou ik het niet eens durven proberen, dat wordt lipo's braden.

    Je zou deze motor kunnen nemen:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Brushless_Outrunner_for_600_Heli_880kv_.html
    Gezien het feit, dat het aandrijven van een jet erg hard werken is voor een motor, zou ik er zeker een watergekoeld motorspant voor maken, zodat je de luchtkoeling kunt assisteren.
    Varen doe je dan op 6S, onder last zit je dan op 17500 toeren.

    Als regelaar een T120:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8946__Turnigy_Marine_120A_Brushless_Boat_ESC.html
    Vanwege het te verwachten deellastvaren is een extra caps bank aan te raden.

    Op 4S zou je deze motor (met waterkoelmantel!) kunnen proberen, maar dat zal wel op het randje zijn...:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17720__XK3674_B_1400KV_Brushless_Inrunner.html

    Op 4S2P is dit één van m'n favorieten voor zo'n grote jet:
    http://www.hobbyhot.com/LEOPARD-Model-5692-KV1340-4-Poles-Brushless-Motor.html
    Uiteraard met waterkoeling:
    http://www.hobbyhot.com/LEOPARD-HOBBY-63x50mm-RC-Motor-Water-Cool-Kit.html
    En een joekel van een (watergekoelde) regelaar, minimaal zoiets:
    http://www.hobbyhot.com/Hobbywing-Seaking-180A-Brushless-Electric-Speed-Controller.html

    De vraag blijft natuurlijk of het zinvol is, om zo'n joekel van een jet in zo'n klein rompje te proppen...

    Wat de snelheid betreft; met een oppervlakte schroef zou je een 75 cm romp op 65 -70 km/h kunnen krijgen, met een jet zal het met 45 km/h wel ophouden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2012
  4. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Jan,

    Aan jouw overvloed aan info te zien heb jij gewoon zitten wachten op een sukkel als ik. :p Volgens mij heb ik je dag gemaakt.
    Die jet zit nu eenmaal al in het bootje. Daar is nix meer aan te doen.
    Ik kan er dus alleen maar het beste van maken.
    Ik had voor een motor/esc combo rond de €100 begroot. Waaronder inderdaad de Turnigy Marine 120A. Maar daarna hield het op.
    De Hobbyking had ik gezien, maar is boven budget. Evenals de Leopard.

    Ik ga deze info eens rustig op mij in laten werken. Ook even kijken wat Hobbyking rekent voor verzending.

    Jan, zeer bedankt voor je moeite. Ik kom terug.

    Mick
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb Jan niet leren kennen als iemand die "op sukkels zoals jij wacht" hoor, meer iemand die ongeveer 75% van zijn tijd op het forum besteedt aan nuttige adviezen geven (zowel aan beginners als aan wat meer gevorderde bootjevaarders) en zijn ervaringen te delen. En hij heeft bijna altijd gelijk ;)

    Overigens kan die jet nog prima uit je boot, je hebt alleen daarna wel een paar gaten op te vullen met glasvezel en polyester of epoxy.

    Zowiezo lijkt me dit rompje veel meer een schaal-speedbootje, oftewel mooi er uit zien en ook wel aardig van zijn plek komen maar geen "achterste 3cm en de schroef in het water en de rest los"-taferelen. Dus ook geen "snelheid: rete!"...
     
  6. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Jan,

    Is het nog verstandig een tandwielvertraging te gebruiken ?
    Op de site van Graupner zag ik dat deze erbij geleverd kon worden.
    Dat zou dan een 2:1 vertraging zijn.

    Mick
     
  7. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    neen , het is veel verstandiger dat geld te spenderen aan een motor met wel de juiste toerentallen en afmetingen

    maar zoals gezegd :verkeerde romp , de basis is al verkeerd dus kan eigenlijk nooit goed komen


    mvg
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mick,

    De vertraging dateert uit de tijd, dat de jets werden aangedreven met een Speed 700 / 800 en moest er voor zorgen dat de borstelmotoren niet achter elkaar opgloeiden.
    Rechtstreeks werden deze jets aangedreven door bijvoorbeeld een Plettenberg HP355BM/40/EVO op 20-24 cellen NiMH (google maar eens op de motor, doe het zittend...)

    Tegenwoordig hebben zelfs budget borstelloze motoren al een veelvoud aan koppel t.o.v. een vergelijkbare maat borstelmotor en kun je zonder reductie de jet aandrijven.

    Gebruik wel een starre koppeling (vereist 100% uitlijning!), iets anders wordt domweg aan gort gedraaid.

    Groeten, Jan.
     
  9. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Jan.

    Dat zijn flinke motoren zeg. Wel ruim boven mijn budget.
    Ik heb besloten om in ieder geval de T120 aan te schaffen waarschijnlijk in kombinatie met deze S3665-1800 Brushless Inrunner(1800kv).
    Uiteraard met een koelmantel eromheen. En dan op 4s
    Moet ik alleen nog even kijken voor een nieuwe lipo lader. Ik heb tot nu toe met Nimh gevaren en met een crappy lader geladen.

    Ik ben van plan om nog een bootje met brushless uit te voeren. Kan ik de esc dan uitwisselen tussen beide boten ? Of moet ik daar ook een aparte esc voor aanschaffen ?

    Nogmaals bedankt voor je hulp. De overige reageerders ook natuurlijk.

    Mick
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mick,

    De motor, die je hebt uitgezocht is een tweepool, die heeft minder koppel dan een vierpool en wordt aanzienlijk heter in bedrijf.
    Daarnaast is het een automotor, bedoeld om aan een reductie te werken (ook weer om het koppel te verhogen).
    Ik had gelinkt naar deze motor:
    XK3674-B-1400KV Brushless Inrunner
    Een vierpool met een fors koppel, waarbij ik al opmerkte dat 'ie waarschijnlijk op het randje zou zijn...

    Dat jij dan een (goedkopere) motor met een lager koppel uitkiest moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zie de rookwolken al uit de boot komen...

    Nog maar eens voor de duidelijkheid: Kehrer adviseert voor hun Ø 40 mm jet een 22cc benzinemotor als ondergrens, om dat elektrisch te evenaren (overtreffen is beter) moet je het vermogen van zo'n motor maar eens opzoeken.

    Het aandrijven van een jet is 'Schwerarbeit', zoals de Duitsers het zo mooi zeggen.

    Een regelaar kun je natuurlijk ook in een andere boot inzetten; wél de instellingen aanpassen aan de set-up die je daar in hebt natuurlijk.

    Groeten, Jan.
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    ik ga het voor de laatste keer schrijven : dit komt niet goed!:(

    rompvorm is niet geschikt voor hoge snelheden te halen
    romp is te klein voor die jet
    tel gewicht motor + lipo's en regelaar samen en kijk naar je eerste post ivm streefgewicht en trek je conclusie!

    met een paar lipo's van 250gr ga je het niet trekken hoor Mick !

    mvg
     
  12. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Jan,

    Ik begrijp er helemaal niets meer van.
    Ik dacht: het aantal Kv's x het aantal volt (7,4/11.1) = het aantal toeren per minuut.
    Hoe kan ik zien wat het koppel is van de motor?
    Moet ik ook nog ergens op letten bij het zoeken naar lipo's ? Uiteraard het voltage.

    Jij raadde mij aan om toch echt voor 4s te gaan ivm gebraden lipo's. Die raad neem ik zeer zeker ter harte.

    Mick
     
  13. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Oke,

    Ik ga het eens van de andere kant benaderen.

    Ben, Jan, wat voor soort romp raden jullie mij aan ?
    En hoe lang en zwaar zal deze moeten zijn ?
    Het liefst iets wat ik zelf kan bouwen. Ik heb al een aantal snelle Crackerboxen gebouwd. Maar deze voeren allemaal op nitro en benzine. Ik weet dus wel hoe je een boot van een bouwtekening moet bouwen.
    Ik wil alleen geen model waar iedereen mee vaart.
    Kan deze jet bv in een roundnose of outrigger ?

    Mick
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mick,

    Iik weet niet of de link werkt, maar zoek anders eens naar de LRB van Kehrer, als voorbeeld voor een rompvorm voor een 40 mm jet:
    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNHWYov71-fJREljBAp4pXdnFy94QA&cad=rja

    KMB - Kehrer Modellbau Berlin - LRB - Rettungsschlauchboot
    In de bovenste pdf staan meer en duidelijker foto's.

    Het uitzoeken van een motor is een kwestie van ervaring; het (onbelaste) toerental is inderdaad het Voltage x Kv, de uitkomst vermenigvuldig ik altijd met 0,9, dan krijg je een indruk van de toeren onder last.

    Dat een vierpool méér koppel heeft en koeler loopt, dan een tweepool, is iets waar je door ondervinding achter komt.
    Hoe groter de diameter en hoe langer de motor, hoe groter het koppel.

    Voor het vermogen, dat je nodig hebt voor zo'n grote jet is 4S wel de ondergrens, daarom gaf ik bij de grotere Leopard ook 4S2P (twee pakketten parallel geschakeld) aan, omdat de aanloopstroom van een jet onder last aanzienlijk is en gedurende de vaart hoog blijft.

    Een grote capaciteit met een hoge C-rate is een must voor zulke hoogstroom toepassingen, minimaal 5000mAh en 30C.

    Omdat met het groter worden van de motor het toerental meestal daalt, moet je omhoog met je voltage (vandaar ook 6S voor de 880Kv buitenloper in mijn eerste suggestie) om het gewenste toerental onder last te halen.

    Groeten, Jan.
     
  15. Quantum

    Quantum

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Oke Jan,

    Je laatste post heeft een hoop duidelijk gemaakt. Dit project gaat voorlopig in de koelkast. Mischien dat ik binnenkort de jet uit de bodem frees. Dan gaat er gewoon een 600 in met een schroef. Of ook brushless natuurlijk.
    Ga ik eerst aan een ander project verder.

    Heren, Mag ik u danken voor de (min of meer) verhelderende reageersels.

    Mick
     

Deel Deze Pagina