Hulp met het starten van een Tamiya TG-10 Mk2

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 13 mrt 2022.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    @Lucas Verstege

    Ik heb je bericht even hier als een topic aangemaakt, dit was je verhaal:


    Hi,

    Ik heb afgelopen week een Tamiya TG-10 Mk2 van iemand mogen krijgen. Ik ben zelf compleet nieuw met afstand bestuurbare/nitro auto's.

    Volgens mij is er niks mis met de auto zelf (zover ik weet), alleen ben ik erachter gekomen dat de Spare Plug niet werkt. Waardoor de auto ook niet start? Ik had een video gezien waar iemand de Spare Plug los in de starter had gedaan, en die werd zoals het hoort gloeiend rood/oranje. Die van mij word niet eens heet.

    Is er iemand in de buurt van Hoofddorp die mij zou kunnen helpen, en misschien ook de auto na zou kunnen kijken of er niks anders mis mee is? (Ik heb momenteel nog geen vervangend onderdeel voor de Spare Plug, ook geen vervangende Starter.)

    Bedankt alvast!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    De Tamiya is al een redelijk oude auto, de kans is dat deze al wat jaren stil heeft gelegen. Daarbij is er dus ook de kans dat de accu van je plug-gloeier ook niet meer zo goed is. Heb je deze nog wel geprobeerd op te laden?

    Je kunt de plug ook met een multimeter doormeten. Op ohm stand moet je tussen het middenpinnetje en de buiten zeskant een lage weerstand meten.

    Hoofdorp... De MACH in Heemstede is een club redelijk om de hoek, als je daar op een goede zaterdag of zondag langs gaat is de kans heel groot dat er wel iemand is die je kan helpen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Even op een club rondkijken, praten met gelijkgestemde mensen is altijd het makkelijkste!

    Je moet voor dit verhaal even 2 dingen los trekken.
    - besturing auto
    - motor

    De besturing van je auto moet eerst in orde zijn.
    Dus hij moet gas geven, remmen, sturen.
    en ook als je op een afstand staat, moet hij dit blijven doen.
    zou kunnen dat daar ook een verse accu in moet.

    Pas als dat goed werkt, kun je pas gaan denken om aan de motor te zitten.
    Wat jij Spare plug noemt, heet in het echt een glow plug, of in het nederlands een gloeiplug.
    om dat ding te laten gloeien, heb je een glow driver nodig. of plug gloeier in nederlands. de termen wisselen een beetje met wie dat je er over praat :D

    Als je de gloei plug eruit hebt, kun je die zo in de glow driver stoppen.
    de plug moet dan helderrood gloeien.
    doet hij dit niet, hoef je niet eens te beginnen met starten.

    Ander vraagje: om hem te starten, gebruik je daarvoor toevallig de brandstof die er bij kwam (dus ook veel jaar oud)?


    Brandstof motoren zijn niet moeilijk in de omgang, maar om er mee om te leren gaan is een persoon met kennis wel heel erg handig.
    scheelt je ook vaak 2 kapotte motoren (of meer)
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina