Hulp nodig bij aanschaf R/C vliegtuig...

Hey,

Ik ben nu al een paar weken op zoek naar een R/C vliegtuig ter opvolging van mijn piepschuimen 2-kanaals Airlifter (Foto). Maar voordat ik overstap op een duurder vliegtuig (lees: duurder dan € 150,00), wil ik eerst even leren opstijgen, vliegen en landen met een 4-kanaals vliegtuig...

Met mijn huidig vliegtuigje heb ik redelijk veel last van de wind... ik kom vaak niet tegen de wind in (maximaal 20 km/uur) en één klein zuchtje wind en mijn vliegtuig gaat een hele andere kant op. Dit wil ik niet met mijn nieuwe vliegtuig, hij moet dus een beetje stabiel kunnen vliegen.

Het liefst wil ik dus dat hij nog steeds een beetje crashbestendig is voor als mijn landingen nog niet zo goed willen. Qua prijs zou ik dus ook tot maximaal € 150,00 willen gaan!

Ik heb ook een aantal threads op dit forum gelezen, maar er wordt gepraat over servo's, lipo's, etc, en ik heb geen flauw idee waar het over gaat. Ik hoop dus dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken zodat ik straks misschien ook een nuttige bijdrage kan leveren aan dit forum!

Mijn eisen/wensen:
- 4 kanaals
- redelijke snelheid (> 20 km/uur), want Nederland is vaak niet zo windstil
- redelijke vliegtijd (> 15 minuten)
- enigszins crashbestendig
- enigszins wind-ongevoelig (?), dus niet "wegwaaien"
- oplaadbare accu voor vliegtuig, welke te vervangen is, zodat ik meerdere accu's kan opladen als ik ga vliegen (?)
- maximaal € 150,00

Alvast bedankt,
Raymond

Laatst bewerkt:
Met je vele vragen is het beste advies op dit moment: "Ga een kijken en praten bij een modelvliegclub bij jou in de buurt".

Jo N.P.S je advies is goed ,hezik ik zou die gast een twinstar aanraden ,bijna niet kapot te krijgen 4 kanaals en op te waarderen met b.v 2fietsbellen inplaats van de 400's en dan kan die best rap gaan en allerlij nog leukerer update's (zie hier of RC-Groups)

Hoi Raymond,
Welkom op dit forum!
Ik heb wel een mogelijke kandidaat. Voldoet niet aan ál je wensen maar komt een heel eind: Multiplex Easystar RTF.
Genoeg over te lezen op dit forum, en zul je veel plezier aan beleven. Goedkoper kan kennismaken met RC vliegen bijna niet, of je moet richting het zeer kwetsbare speelgoed gaan.

Een twinstar gaat je dus niet lukken. Hij moet alles nog kopen he, toestel, zender, accu's, lader, motor, etc.. de hele rataplan.

Zo'n airlifter is leuk, maar niets van wat er bij zit kun je hergebruiken.

Hij wil dus iets waarmee je bij wind kunt vliegen, langer dan 15 minuten, compleet, inclusief alles, voor 150 euro.

Dat kan dus gewoon niet, of je moet tweedehands enorm veel geluk hebben.

Als hij 200 euro had gehad, zou ik zeggen, kijk eens naar een RTF set van een multiplex toestel, bv. de Minimag of de Easystar.. alleen zitten er in de RTF-setjes nog speed 400 motortjes die die toestellen bij wind niet ideaal meer maken, plus dat je er geen vliegtijden van 15 minuten mee haalt.

De Easystar is dus niet 4 kanaals en voldoet sowieso niet aan zijn eisenpakket.

Tja voor die prijs alles hebben ,dat wordt marktplaats werk , dan koop je rommel ,maar ik heb tussen de regels gelezen dat er nog wel een beetje ruimte is ,koop b.v. een zebra zender ,de twinstar ,je accu en een lader ,low budget via ebay kom je rond 200 uit.
Verder staat er nergens dat hij er mee doorgaat ????. en de aller goedkoopste manier is natuurlijk lid worden van een club en met de club kist gaan vliegen tot je een beetje geldt gespaard hebt om een juiste kist te kopen ,en soms zijn er club leden die wat over hebben wat je voor een redelijke prijs kan over nemen.
Meer advies kan ik hem niet geven ,ik hoop dat raymond 175 er wat aan heeft Groeten cees

Je hebt ook een Twinstar RTF met aller erop en eraan voor 250 euro dacht ik,100 euro meer dan je bugget maar dan heb je ook iets fatsoenlijks(buite de zender dan)
Ik ben ook beginne vliegen met een twinstar en ik vind het een fantastich toestel!

is de wild hawk misschien een optie?? een immitatie vand e easystar en bij conrad te koop voor 105 euro helemaal compleet

Ik heb even gezocht naar een clubje hier in de buurt en ik heb er inderdaad één gevonden (MVC De Vrije Vogels). Ik ga even kijken in hoever ik daar lessen kan nemen in het echte werk, dan kan ik namelijk de gehele tussenfase (waar ik het in mijn eerste post over heb) overslaan, en dan gewoon een betere, en dus duurdere, vliegtuig aanschaffen...

Verder heb ik nog steeds geen idee wat al die termen inhouden die jullie allemaal opgooien :)

Groetjes,
Raymond

MVC Midden Nederland zit voor jou net zo dichtbij. Op dit moment hebben we nog een ledenstop, maar zo het zich er naar uit laat zien, niet lang meer.

Als je in een weekend langskomt, zijn er altijd mensen op het veld. Je kunt dan een beetje rondkijken, de sfeer proeven, en veel informatie opdoen.

Wanneer gaan mensen nou eens lezen?

Heeft hij voor die 130 euro ook de zender, de motor, de servo's, ontvanger, accu, enzovoort?

Als je voor jouw budget iets wil vliegen wat een beetje in de buurt van een echte RC kist komt, dan is dit misschien iets:
Toemen Modelbouw - Shop Detail
4 kanaals, met rolroeren, brushless motor en lipo accu. Je vliegt er zo 12 tot 15 minuten mee. Nadeel is dat hij ook vrij wind gevoelig is. De zender + ontvanger kun je later in een wat grotere kist ook inzetten. Het is allemaal wel heel simpel hoor, dus als je wat verder wilt zul je snel een andere zender nodig hebben.
Mocht je echt serieus door willen met deze hobby, dan zou ik eerst een goede zender kopen (bv een MX-12 voor rond de € 100,-) en bouw dan eens een depron vliegtuigje. Ik ben daar zelf ook mee begonnen, en dat heeft prima gewerkt. In heb begin crash je wel eens, je bouwt dan voor een paar euro gewoon weer een nieuw toestel.
Bijv: project-3d-batix-diablo-3d

Even wat termen verhelderen:
Servo : klein doosje wat je op de ontvanger aan sluit. er zit een arm aan die draai als je een knuppel van je zender beweegt. Je sluit ze aan op je roeren om deze te kunnen aansturen.
Zender / ontvanger lijkt me duidelijk
Lipo: licht type accu dat niet meer weg te denken is uit de modelvliegerij. 3.7Volt per cel. Je hebt er een geschikte lader voor nodig.
Brushless : oftewel borstelloze motor, dit i.t.t. borstelmotoren. De gelijkstroommotor met koolborstels is in de modelvliegerij bijna helemaal verdrongen door deze motoren die zonder koolborstels werken. Ze hebben een hoger rendemend en zeer weinig slijtage. Ook hier heb je een speciale snelheidsregelaar nodig omdat zo'n motor 3 aansluitdraden heeft i.p.v. 2.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer gaan mensen nou eens lezen?

Heeft hij voor die 130 euro ook de zender, de motor, de servo's, ontvanger, accu, enzovoort?

Ja, en als je een beetje rondshopt heb je die set al voor € 99,-
Nadeel vind ik de slechte borstelmotor die erin zit en de bijzonder matige servo's. Maar als je er een setje HXT900 servo's inzet een een echte speed400 dan vliegt het erg goed.

hey raymond,

Kijk eens bij het te koop forum..

Daar bied iemand een twinstarr aan helemaal compleet met een multiplex cockpit zender voor maar 170 euro.
Als ik jouw was zou ik niet twijfelen want een MPX cockpit is echt wel een mooie zender hoor.

Noch die Wild Hawk, nog die skyraider, zijn toestellen die het bij meer wind nog doen, laat staan een kwartier. Verder koop je dan weer een set waar je verder niets mee kunt, die geen echt doorgroeipad geeft.

Dan is die twinstar met cockpit een betere deal.

mrlobby, allereerst heel erg bedankt voor je uitleg over de verschillende termen... nu kan ik tenminste ook nog een beetje begrijpen waar jullie het over hebben en waarom die onderdelen belangrijk zijn.

Verder moet ik toegeven dat ik al wat langer heb zitten kijken naar een Cessna 182 RTF... En nu geef jij een link naar een brussless Cessna 400 RTF voor € 99,95, helemaal compleet? Ok, hij voldoet dan wel niet aan al mijn wensen, maar het komt wel al aardig in de buurt!

Nogmaals, de reden dat ik een tussentoestel is, is omdat ik eerst graag wil leren opstijgen, landen en vliegen met een 4 kanaals toestel dat sneller gaat dan 20 km/uur.

Die Cessna 400 (Hier)(Specs), is dat dan een (redelijke) keuze? Moet ik daar dan weer andere dingen voor hebben? Is het mogelijk om voor dat ding meerdere accu's te kopen zodat ik deze kan gebruiken zodra er weer ééntje leeg is?

Groetjes,
Raymond

___
PS: Nog een vraag namelijk mijn collega... Mijn collega vraagt of dergelijke vliegtuigen neerstorten wanneer de accu leeg gaat of dat de motor steeds langzamer gaat draaien, waardoor je toch het toestel nog redelijk aan de grond kan krijgen...

Back