omdat je een zelf bedacht profiel hebt gebruikt, kan het zijn dat de vliegeigenschappen niet best zijn.
als ikzelf bijvoorbeeld een toestel bouw, kijk ik via een outerzone site naar tekeningen van vergelijkbare toestellen (snelheid, acrobatiek etc), en pak ik een vleugelprofiel wat gevoelsmatig leuk past
meestal kun je het profiel dan vergroten/verkleinen zoals je schikt.
Maar, het is nu even de vraag in hoeverre het profiel goed zal werken.
vliegen zal het best wel, kwestie voldoende vermogen erop.
proberen.
werkt het niet, bouw je een andere vleugel.
dat is de lol/gevaar van zelf verzinnen tijdens bouwen

soms werkt het, geeft een goed gevoel.
soms werkt het niet. en dan moet je ff opnieuw bouwen (maar dan weet je het wel voor de volgende keer )
Qua gewicht: het gaat om een totaal.
ALLE onderdelen moeten licht zijn. een licht toestel vliegt altijd beter.
je gaat dus geen materiaal extra gebruiken om het gewicht hoger te krijgen.
daarnaast zou ik ff mijn standaardregels op moeten zoeken.
er zijn vuistregels voor gewichtsbepaling, gebaseert op de maat van de vleugel.
ook hoeveel vermogen er in moet.
waar jij je nu in vergist, is dat je nu alleen nog maar "ruwbouw" hebt.
een kale vleugel, zonder folie, electronica, accu linkjes enzovoorts.
Die accu en motor kunnen makkelijk 30% van het totaal gewicht zijn.
Jij hebt nu 1100 gram in je gedachten. ruwbouw.
dus daar komt nog 30% bovenop. 1430 gram
ontvanger, draden, accubevestiging, linkjes en hevels, handigheidjes (vleugelbevestiging en zo)
folie en andere kleine dingen, zit je zo aan de 1750 gram.
die 350 gram voor de vleugel klinkt me nog niet zo gek.
niet perse licht, maar qua gewicht niet loodzwaar, in verhouding.
die ailerons, gewoon een plank balsa erop, en in profiel snijden/schuren.
kun je daarna vrij makkelijk bespannen.
let ff op welke plank je pakt. balsa heb je in meerdere gewichtsklassen. een zware plank is dus niet handig als je licht wilt blijven.
meestal doet men de roeren pas erin plakken, als de folie al zit.
eerst gaten steken voor de scharnieren. bespannen. gaten openmaken. scharnieren lijmen, maakt het makkelijk
1500 gram voor een toestel met een span van 120 cm is wat zwaar, maar niet extreem.
ik ken ook kisten van 150 cm span die 1,5 kilo wegen.
aan de andere kant ken ik ook kisten van 120 cm die 2 kilo wegen.
al vliegen die zware kisten wel een stuk lastiger dan de lichte kisten..
die romp moet veel lichter.
geen volle planken gebruiken, zo dun mogelijk hout. veel gaten waar het kan.
de staart niet van volle planken, maar een framewerk maken (zie ook die link naar outerzone die ik eerder gaf)
zoek naar de tekeningen van de puma, telemaster, of kijk gewoon rond. kost niets.
Probeer zo licht mogelijk te blijven..
anders kom je ook met je evenwicht niet uit. Iedere gram teveel in de staart, moet 3 gram lood voor in de neus.
de boel kan beter iets neuslastig uitkomen, scheelt met lood.
nog beter is om te schuiven met de electronica en accu's, zodat het precies uitkomt.
Maar een zware staart is heel moeilijk goed te krijgen. en lood is dood gewicht, zorgt er alleen voor dat de boel rot vliegt.
Als je handig bent..
en hulp wilt..
als je hier je ideeen neerzet, kunnen wij je misschien vertellen hoe wij het zouden doen..
kun jij kiezen wat je doet.
scheelt jou ook een hoop zoekwerk op internet
