Hulp nodig bij keuze ESC

Danny Mulders

verslagschrijvers
Dag mensen,

ik ben momenteel klaar met het bouwen van mijn Bismarck, en ben momenteel bezig met het inbouwen van de electronica.

Ik heb 3 motoren ingebouwd, dit zijn 6V speed 400's van graupner. Omdat ik roeren gebruik op schaalgrootte moet ik de buitenste motoren qua toerental mee mixen op de roeren omdat anders het schip amper de bocht om wil. Hiervoor heb ik het onderstaande schema gevonden:
Motorssetup.jpg

Wat voor snelheidsregelaars kunnen jullie me aanbevelen? Ik heb hier een graupner Navy V40R liggen die ik bij het RC pakket van mijn bismarck kreeg, maar ik zie nu dat die 100 euro per stuk kosten, dat vind ik een beetje te veel van het goede als ik er daar nog twee van bij moet kopen, en 40A lijkt me sowieso overkill...

Wat ik me ook nog afvraag is hoe lang jullie verwachten dat ik zou kunnen varen met de 6V 4.5Ah loodaccu die bij het pakket zit?

Van bouwen weet ik best wat af, maar qua electronica ben ik een leek...

Met vriendelijke groet,
Danny

In princiepe kan je met nagenoeg elke auto of boten regelaar weg komen. Wel zou ik zeker voor de buitenste 2 roeren dezelfde gebruiken om geen snelheids verschil te krijgen want dan gaat je boot een flauwe bocht maken.

Enigste belangrijk voor de regelaars is dat ze ook op 6V werken bepaalde auto regelaars werken alleen goed met 7,2V.

wat betreft de mixer ben ik niet echt in thuis hoe dit precies werkt.

een 6V 4,5Ah accu hoelang je daar mee vaart is totaal niet te voorspelen zonder te gaan meten tijdens de vaart. Je kan dit nog het beste vragen aan ervaren bouwers die soort gelijke modellen gebouwd hebben.

Een simpele rekensom is dat de stroom welke de boot gebruikt op volle vaart / de capaciteit van je accu. 60 (minuten) / Antwoord van die som = tijd / 60% van de tijd dat je het vermogen constant trekt

Voorbeeld stel je boot gebruikt 10A in volle vaart.
10 A / 4,5 = 2,22

60 / 2,22 = 27min / 0,6 = 45 minuten +/-

ik ben uitgegaan van 60% van de tijd dat je vollast draait neem aan dat je niet stil ligt.

maar let wel dit is een hele ruwe schatting de praktijk moet het toch altijd nog leren.
Als je gewicht in ballast moet bijvoegen zou ik kijken of dit met accus kan hoe meer accus hoe langer je vaart.

ik heb verder geen gegevens over jouw boot dus kan er niet veel zinnigs over zeggen.

Hallo Danny

Bij de V-Mixer (komt uit de vliegtuig wereld) is het wel zo dat de buitenste motoren normaal niet lopen.

De schroeven staan dus stil, alleen de middelste geeft de speed
Alleen als je gaat sturen beginnen de motoren te lopen , de ene rechts om en de andere linksom .

Je moet dus wel aan 1 motor genoeg hebben voor de vaart.:o

Mvg Johan

Zoals je het schema daar hebt staan word ook het signaal van de trottle mee gemixed dus zullen alle motoren draaien. Afhankelijk van de instellingen kan het wel zijn dat de buitenste minder hard draaien als de binnenste.
Ik was altijd heel tevreden over de Rokraft 100 en 120 van Robbe, de 100 is al groot zat, maar of die nog te verkrijgen zijn...

Succes!

Groet Halmar

Hallo Danny

Bij de V-Mixer (komt uit de vliegtuig wereld) is het wel zo dat de buitenste motoren normaal niet lopen.
Dat klopt niet, een V-tail mixer combineert in een vliegtuig zowel hoogteroer als rolroeren. In dit geval throttle en richting. Alle motoren zullen dus gewoon gaan draaien.

Voor brushed motoren gebruik ik deze dingen. Ik heb niet getest of ze goed met V-tail mixers werken, maar ik zie geen reden waarom niet. Ze hebben geen intelligente rem / reverse zoals sommige autoregelaars.

Nu ik het plaatje 3x bekeken heb zie ik ook dat het gas met het roer gemixt word. :oops:

Met dit plaatje was het duidelijker geweest.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Danny,

Voor de beide buitenste motoren is zo'n regelaar zat:
2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen
Ik gebruik zelf de Li versie voor mijn sleper met een 550 motor en dat gaat prima.

Deze regelaars hoor je wel fluiten in de motorwikkelingen in deellast, als je dat hinderlijk vind moet je andere regelaars uitzoeken, zoals deze:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/15RW BEC
Ze hebben ook kitjes, supersimpel te maken:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 1 HV Ohne BEC

Ik zou zelf niet de standaard driepool 400 motoren gebruiken, maar de vijfpool versie, die laten zich een stuk fijngevoeliger regelen dan de driepool en nemen ook nog eens minder stroom.

Een alternatief zou ook een setje Buhler motoren zijn zoals deze:
Hobby-Lobby Modellbau - Bühler 495 , 6 Volt
Dat loopt nog veel mooier en laat zich omdat het (evenals de 5-pool 400) meerpolige motoren zijn, prachtig regelen.

Als je bang bent dat je te weinig vermogen zult hebben neem je deze:
Hobby-Lobby Modellbau - Bühler 600 , 12 Volt
Maar dat lijkt me voor een schaalmodel ietwat overkill...

Groeten, Jan.

Mensen, bedankt voor de reacties :thumbsup:

Ik heb besloten voor deze regelaar te gaan:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 1 HV Ohne BEC
Dat is dus het bouwpakketje.
voornamelijk omdat die het goedkoopst is, maar ook omdat ik momenteel tussen twee opleidingen in zit en niks te doen heb, zo heb ik tenminste nog wat projectjes die ik in de tussentijd kan doen als ik me verveel :lol:

nu alleen nog een goedkoop V-mixertje erbij zoeken, maar dat kan ik zelf wel :wink:

Nogmaals bedankt!

NIET DOEN!.

dit is een relais regelaar. Deze zijn heel erg storings gevoelig bij snelheid veranderingen omdat je met PWM werkt.

Beter koop je voor die prijs CTI regelaars. die kunnen meer aan zijn 10x kleiner en zelfde prijs.

BEC is "Battery Elimenation Circuit" ... een schakelingetje dat zorgt dat er 5V op het kabeltje naar de ontvanger staat, zodat er geen aparte ontvanger accu nodig is ... hiermee worden normaliter ook de servo's gevoed ... maar dan moet je wel zeker weten dat de BEC schakeling voldoende stroom kan leveren ...

ik gebruik maar 1 servo, welke niet enorm belast wordt, dus ik neem aan dat ik voor de middelste motor een BEC ontvanger kan gebruiken en voor de buitenste motoren setjes zonder BEC?

als je de keuze hebt wel of geen BEC bij exact de zelfde regelaars ... meestal niet, maar dat is niet erg bij die regelaars het rode draadje naar de ontvanger/V-mixer doorknippen (of uit het stekerje prutsen) ... maar bij gelijke types regelaar kan je in de meeste gevallen rustig 3 BEC schakelingen parallel zetten, dan krijg je ook 3x zoveel vermogen beschikbaar voor je servo's ...

NIET DOEN!.
dit is een relais regelaar. Deze zijn heel erg storings gevoelig bij snelheid veranderingen omdat je met PWM werkt.
Daar ik zelf niet thuis ben in deze materie heb ik de jongens bij Modelbauregler even gevraagd naar de storingsgevoeligheid bij het gebruik van PWM, hier het antwoord:

"Hallo Jan
In vielen Foren wird oft von ganz vielen Leuten GANZ viel Blödsinn geschreiben.
Zu behaupten das der Regler störungsanfällig sein soll NUR weil Relais drauf sind ist der allergrößte Quatsch den ich je gehört hab.
Und dann auch noch zu behaupten das das besonders bei PCM Anlagen der Fall ist ist NOCH größerer Blödsinn.

Das wäre ungefähr so als würde ich behaupten "Dein Auto ist rot fahr nicht auf die Autobahn das ist gefährlich" :):):)

Früher gab es bei Vor/Rück Reglern nur welche mit Relais drauf und als die neuen Regler mit nur FET Endstufen raus kamen haben viele Leute behauptet das die Endstufenregler sehr Störungsanfällig sind.

Also es sind nen paar Hundert Stück der Volksregler in den Booten in Deutschland um Umgebung in Betrieb und mir ist bisher kein einziger Fall bekannt wo so ein Regler wirklich Störungen verursacht hat. Egal an was für einer Anlage weil das spielt überhaupt keine Rolle.

Gruß Michael Schott
Modellbau-Regler-Team"

Met name de laatste zin lijkt mij relevant voor de topicstarter.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hallo jan,

mijn ervaring met relais en snelheids gestuurde regelaars is toch niet zo heel goed.
Relais willen nog wel is gaan klapperen. En dan valt of je aansturing weg of je boot geeft ongewild gas.

voor hetzelfde bedrag heb je regelaars die hetzelfde aan kunnen compacter zijn en een elektronische schakeling gebruiken in plaats van mechanisch. wat ook de levensduur ten goede komt.

Vroagâh waren die zelfbouw kitjes interessant omdat het goedkoper was.
Tegenwoordig zijn echte elektronische esc goedkoper als de kitjes.

ik denk dat dit ook een mooi alternatief is voor TS
2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen

Gelijk ook waterdicht afgeschermd. Mocht er ooit wat misgaan is je regelaar in ieder geval een stuk meer safe. Verder voorzien van de nodige beveiligingen tegen overbelasting etc.

Graupner motorregelaar NAVY V15R Brushed 6-12V nr. 2861 Bubble
WATERDICHT

Ik denk, dat hier oorzaak en gevolg een beetje door elkaar wordt gehaald. Als een relais gaat klapperen is dit het gevolg van storing, niet de oorzaak ervan. Vroeger, toen er nog geen fets waren, was zo'n beetje elke snelheidsregelaar uitgerust met relais. Vaak werd daarbij ook nog een speedswitch gebruikt, die ook een relais bevatte. Dit was nooit een extra reden voor storing. Wél is een relais een mechanische, slijtagegevoelige component.

Ik durf geen schatting te maken, maar binnen modelvarend Nederland zijn gegarandeerd nog honderden snelheidsregelaars in gebruik, waarin relais zijn opgenomen. Met de slijtage valt het dus wel mee, vooropgesteld dat er geen overbelasting optreedt.

Belangrijker is om te kijken of zo'n regelaar een pulsverlengingsregelaar of een hoogfrequent regelaar is. De huidige fabrieksregelaars zijn bijna alle van een hoogfrequent type, waarbij de motor in het deellast gebied met enkele honderden of duizenden Hertz worden aangestuurd. Dit is hoorbaar als een somtijds hinderlijke pieptoon in de motor. Bij een pulsverlengingsregelaar wordt in het ritme van de zender geschakeld, wat zo'n 50 Hz bedraagt. Dit heeft enkele nadelen: het kost wat meer stroom omdat de motor steeds iets tijd heeft om af te remmen, de motor slijt daardoor iets harder en vonkt iets meer op de koolborstels en tenslotte is de snelheid minder fijnvoelig te doseren.

Een bouwpakket koop je tegenwoordig inderdaad niet meer om geld te besparen, maar uitsluitend voor de lol van het zelf maken en dat is ook wat waard. Zo te zien aan de foto wordt hier een micoprocessortje gebruikt en volgens de beschrijving wordt er gewerkt met een hoge schakelsnelheid.

Hallo Alwin,

Dat klapperen van het ompoolrelais bij de kitjes van 'vroegah' komt me bekend voor, bij mijn zelfbouwprojecten kwam dat wel eens voor.

Het ging mij er ook niet om hier een discussie op te starten maar ik was gewoon benieuwd naar wat de leverancier hierover te zeggen had.

Ik zal zo'n kitje in de toekomst eens testen, vooropgesteld dat ik met 12A uit kom in een MTB van 110 cm...

De NAVY V15R lijkt me voor de TS ruim voldoende.

Groeten, Jan.

Back