hulp nodig bij Robbe 6 volt limiter aansluiten

Help .........

Ik heb een 6 volt limiter, die ik voor mijn bigscale auto wil gebruiken.
Ik heb de beide ingangen samen gesoldeerd en na de aan/uit schakelaar aangesloten.
Als uitgang heb ik dan de 2 servo stekkers over.
Mijn NiMH pak levert nu 6.85 volt. Als ik de schakelaar aan zet, meet ik op de beide uitgangen ook gewoon 6.85 volt.
Dit zou toch nu 5.8 volt moeten zijn ?
Of zie ik iets over het hoofd ?

Dat klopt inderdaad niet...

De ingang van de limiter is de zijde waar twee draden op 1 connector zitten en de uitgang heeft twee servo-connectoren die beide op de ontvanger worden aangesloten. Daar behoor je een spanning van 5.8 volt op meten.

Van de ingang moeten de rode draden op de plus en de zwarte draden op de min van de voedende accu. Misschien per ongeluk verwisseld?

Alles correct aangesloten op + en -.
Waarom überhaupt 2 ingangen en 2 uitgangen ? Vind het een vreemd ding. Als je nou een 2 kanaals ontvanger hebt ? Waar stop je dan die 2e uitgang ?

Bei einfachen Anwendungen reicht eine Zuleitung zum Standard-Schalterkabel aus. Für Anwendungen mit höherem Strombedarf verwenden Sie beide Zuleitungen und ein Schalterkabel für höheren Laststrom.
...

Voor een 5 cellen NiMh pakket is helemaal geen limiter nodig......

Idd .... mijn nieuw accu pack levert vol 7.2 volt.
Ik gebruik een Multiplex Rhino stuur servo. Die mag maar 6 volt hebben. Vriend van me heeft deze ook al jaren in gebruik zonder limiter. Maar ze staan nou eenmaal bekend om het doorbranden bij hogere voltages.

Als ik een nieuwe servo nodig heb, word het ook een ander merk. Want het is idd te belachelijk dat juist deze toch wel dure servo dit niet aan kan.

Maar als ik het nu goed begrijp, kan het zijn dat mijn limiter kapot is ? Want op beide uitgaande futaba stekkers meet ik gewoon dezelfde voltage als de ingangs spanning.

Maar waarom moet je zo nodig met 5 cellen NiMH gaan rommelen terwijl je weet dat de zaak ontworpen en gemaakt is voor 4 cellen? Het kan en zal misschien een tijd goed gaan maar op den duur zal het echt fout gaan en frituur je een servo of nog erger. Er zijn je al hele volksstammen voorgegaan. ;)

Geef nu eens een echt goede en steekhoudende reden om met 5 cellen te gaan werken.
"Door 5 cellen te gebruiken worden je servo's sneller en leveren ze meer kracht." Dat mag zo zijn maar heb je daar iets aan???? Moderne servo's zijn sterk en snel genoeg en als dat toch niet zo is zal je een andere, meer geschikte servo moeten kiezen.
En is die "winst" echt merkbaar en heb je er ook iets aan? Stel jezelf die vraag eens en beantwoord hem eerlijk! Je hoeft hem niet hier en aan mij te beantwoorden, doe dat alleen aan jezelf ...... eerlijk aan jezelf.

Vergeet niet dat je een "voltage limiter" nodig hebt om je servo's te beschermen. Die "voltage limiter" zal een (groot) deel van dat voordeel te niet doet door de spanning te beperkten tot 6V. Daar komt bij dat die dingen maar een beperkte stroom kunnen verwerken. Ga je meer stroom trekken dan zakt de spanning (te) ver in elkaar of ze gaan er kapot van. Beide niet erg best voor een betrouwbare werking van je besturing.

Neem gewoon een goede 4 cellen accu en vergeet de extra elektronica zoals die "limiter". Dat zullen de servo's heel fijn vinden en geeft veel meer gemoedsrust. En ik ben er behoorlijk zeker van dat je er wat betreft de prestaties weinig of zelfs niets van zal merken!

Jij had veel tijd zeg ..... ;)

Eigenlijk is mijn antwoord op jou vraag lang maar heel simpel ....
Ik had mijn auto klaar staan op een stuur servo na. Mijn gas/rem servo kan 7.4 volt hebben. Dus die lust dit wel. En mijn accupack is net gekocht. Dus ook nieuw. Nieuw jaar, nieuwe spullen. Leuk dus.
Ik heb deze Rhino digi 4 servo gebruikt gekocht. Was een prikkie.
Maar na de koop las ik opeens ook negatieve dingen over deze servo. Dat die dus max 6 volt lust anders ...... kaduk.
Vriend van me rijd al 3 jaar zonder enige bescherming met deze servo. Geen enkel probleem tot nu toe. Velen met hem. Maar ook velen met een kapotte Rhino servo.
Ik wilde dus nu het zekere voor het onzekere ...
Dus vandaar dacht ik dat ik maar een limiter ertussen zet.
Had nog een ..... dus waarom niet.

Maar nu nog steeds niet duidelijk wat er hier mis gaat, of dat ik iets verkeerd doe. Ik zal zo een foto maken en plaatsen van mijn situatie.

hier mij situatie:

accu - schakelaar - limiter - ontvanger

de 2 ingangs draden van de limiter heb ik dus bij elkaar gesoldeerd.

2015-04-08%2019.41.12_zpswwfdrhdq.jpg

2015-04-08%2019.40.24_zps7stmttfc.jpg

2015-04-08%2019.40.47_zpsekq4r1ec.jpg

ik moet toch nu op elke futaba stekker 5.8 volt meten ??

Sluit je ontvanger eens aan (servo's hoeven nog niet) en meet de spanning dan nog eens een keer.

Heb ik gister geprobeerd. 1 stekker op de batt ingang gezet, en 1 stekker op mijn aux1. Servo stekker uitgetrokken en op de ontvanger uitgang gemeten. Was ook gelijk als de accu zelf.

Bedoel je dat ?

Ik ben mijn accu nu aan het leeg trekken. Daarna gewoon lekker sloom met 500mah vullen. Dan zal de spanning lager blijven.
Ik had de accu nu met 5 amp gevuld.
En dan toch maar kijken voor een geschiktere servo voor mijn doel
Een hv ofzo. Die wat meer aan kan.

Als de limiter ook onder belasting een te hoge spanning afgeeft is 't ie stuk. Ik weet niet hoe oud deze is, er zit 24 mnd garantie op.

Rhino Digi 4 servo's gaan overigens niet stuk door een te hoge spanning, maar door een te zware belasting. Het motortje brandt dan door, waarna meestal ook de elektronica sneuvelt. Met een begrensde spanning houdt het motortje het beduidend langer uit. Hoe lang de servo in leven blijft is afhankelijk van de ondergrond, waarop je rijdt, van je rijstijl en de soepelheid van de stuurinrichting. Sommigen rijden jaren met zo'n servo, bij anderen sneuvelt-ie binnen 10 minuten.

De Rhini Digi 4 is overigens opgevolgd door de Rhino Pro SHV, die tot 8,4 Volt is gespecificeerd.

Bedankt allen voor jullie info.

Ik heb de stoute schoen maar aangetrokken en heb de servo zonder limiter en met een volle accu pack goed gebeult !! Ergste wat kon gebeuren was dat de servo sneuvelde, en dat de auto uit een bocht zou glijden en in een struik zou belanden.
Nou ..... niks hoor ... Servo werkt perfect.
Dus alle heisa om niks.

Dus ik hou het er op wat Corrien al schrijft .... zorgen dat alles soepel werkt.

Back