hulp nodig met lowbudget zelfbouw cat.

• Topicstarter Topicstarter koney
  • Startdatum Startdatum
K

koney

Guest
hallo allemaal,
aangezien wij best vaak op vakantie gaan en weekendjes weg, is het wel leuk om een rc bootje mee te nemen. er is altijd wel een rustig meertje op een camping, of in de buurt, dus lijkt mij dit een geschikte mogelijkheid om een kleine elektro speedbootje te maken. ik heb helemaal geen ervaring met boten of RC-boten, vandaar dat ik wat hulp nodig heb. ik heb een soort van catemaran romp gevonden die ik wil gaan gebruiken. deze is alleen wel wat anders als de meeste catemarans, deze heeft namelijk echt 2 aparte rompen, die met elkaar worden verbonden door een klein, plat tussenstuk. de rompen kunnen lucht/water-dicht worden afgesloten dus das niet zo'n probleem. de rompdelen zijn 38cm lang.

rompdelen:
P7290136.jpg

P7290137.jpg

P7290138.jpg

P7290139.jpg

(alle schotten, plastic details, en andere frutsels kunnen worden weggedremelt/geknipt om ruimte te maken en/of gewicht te besparen)

wel is zit ik met de volgende vragen:
1) welke grootte motor(s) kan ik het beste gebruiken? ik zat zelf te denken aan 2x een graupner speed 300 motor, in elke romp 1 (zie foto's), maar ik heb geen idee of deze zonder vertraging met een propellor in het water krachtig genoeg zijn om een aardig snelheidje te maken. wat in mijn ogen ook een andere oplossing is, is om in elke romp een krachtige 130 motor te plaatsen als dat voldoende snelheid geeft. hier heb ik er nog zat van liggen (echte snelle).
2) ook de positie van de motors in de rompen ben ik nog niet uit. mijn eerste oog zal vallen op de motor helemaal achter te plaatsen (1e/2e foto), zodat de propellor direct op het motoras kan worden geplaatst, en er geen extra motorsteun nodig is. probleem hierbij is of de balans goed blijft en of de propellor goed in het water zit/blijft. ook kunnen de motors met verlengde assen in het midden van de rompen kunnen worden geplaatst, zodat de balans beter is en de propellors zeker goed contact maken met het water (3e en 4e foto). probleem wat hier in mijn ogen bij opsteekt is dat de minder ruimte overblijft voor andere elektronica.

1
P7290140.jpg

2
P7290141.jpg

3
P7290142.jpg

4
P7290143.jpg

3) in welke houding moet de propellor staan? schuin in het water, horizontaal in het water...
4) welk roer-stelsel is het beste te gebruiken? per romp 1, of 1 grotere op het middenplatform? welk merk/type??
5) welke propellors (en eventueel tussenassen) zijn geschikt voor deze motoren? of is dit universeel?
6) een goede zenderset heb ik, maar nog niet echt een regelaar. ik het mogelijk om gewoon 2 motoren op 1 regelaar aan te sluiten? gewoon 2x de +pool, en 2x de -pool van de motoren op de regelaar solderen zodat ze beide gelijk op het gas reageren. of werkt het niet zo en moet je 2 regelaars hebben? indien toch maar 1 motor word gebruikt is het natuurlijk voor de hand liggend...
7) ik wil 2/3a cellen gaan gebruiken (behalve Lipo kan het niet anders lijkt mij), en deze accu op het middenplatform plaatsen. maar welke spanning raden jullie aan?

kortom, een hoop vragen en ik ben nog niet echt begonnen. ik hoop eerst een hoop informatie te krijgen voordat ik echt aan de slag ga.

m.v.g. Danny
ps, rompen lijken roze, maar zijn fel rood...

Is mis net zo makkelijke om zoon bootje bij de karwei of gamma tekopen iets van 15 euro.

En als je toch je eigen romp wil gaan gebruiken de motortjes en alle elektro uit dat bootje slopen, zitten ook twee motortjes in en dan heb je geen roer nodig dit stuur door de ene motor stop tezetten en de ander draait dan nog.

Veel succes.

Ik ben geen expert maar ik heb een beetje lopen kloten met een paar bootjes. Met een speed 400 was het aardig, meer niet. Het vaart en als je er 11 volt op zet begint e.e.a. na 5 minuten te roken. Of je moet er weer een kleinere prop op zetten (minder snel). Of minder volts......

Heb net een "low budget" hydro gemaakt met een 17 turn auto motor van 15 pleuries, krijg vrijdag pas een roer maar dat schijnt een stuk leuker te varen (advies 10 turns tot wel 70km p/u).

Snel is met name veel toeren >20.000 (en gewicht en planeren natuurlijk)......

Speed 300 is voor de badkuip of het tuinzwembadje volgens mij..........

Let wel op! voor automotoren gaan we eigenlijk niet lager dan 18x2 turns! Daaronder gaan ze niet lang mee over het algemeen..
Waar kwam het advies tot een 10 turns automotor vandaan als ik vragen mag?

grtz

wil je snel varen dan zou ik kijken voor 2x een speed 480 bb race of 480 race dan zal het echt als de bliksem al gaan. maar een speed 400 is voor recreatie varen ook goed te doen een 370 zal net ff te licht zijn.

nou, het probleem is dat niet dat grotere motoren niet passen, er kan maximaal zelfs een 540 motor in, maar ik zit met het gewicht van de motoren zelf. met 2x een 370 motor (45g p.s.) zakt de achterkant al aardig naar beneden stilliggend op het water. ongeveer 30% van de rompen zit dan al onder. dan moet de rest er nog in komen... of komt dit alleen doordat er geen beweging in zit?

nou, het probleem is dat niet dat grotere motoren niet passen, er kan maximaal zelfs een 540 motor in, maar ik zit met het gewicht van de motoren zelf. met 2x een 370 motor (45g p.s.) zakt de achterkant al aardig naar beneden stilliggend op het water. ongeveer 30% van de rompen zit dan al onder. dan moet de rest er nog in komen... of komt dit alleen doordat er geen beweging in zit?

Hij gaat uit het water komen als je gas gaat geven, bij deze kan je het goed zien (ligt stil).

U-7wet1.jpg

En deze geeft gas, drijft alleen nog op de bodem van de sponons, de rest tilt ie uit het water. Ik heb er eentje met een speed 400 gemaakt en veel te hoge sponsons, da's net een ooievaar als ik gas geef :p

AtlasTurning.jpg

Back