Hulp voor mensen die hun vliegtuig in de boom vliegen

Ik denk dat een ervaren piloot met verantwoordelijkheidsbesef er misschien niet aan begonnen was :)
 
Thieu, ik denk dat je dat verkeerd ziet :)... (geef toe oud draadje, maar in ander draadje aangewakkerd)

juist de ervaren vliegers halen dit soort stunts uit...
 
+1

wel mooi wat je al niet kunt uithalen met een kleine heli als de R22 :thumbsup:
 
Thieu, ik denk dat je dat verkeerd ziet :)..
Zou kunnen :-)
Maar hij zet de heli óp de boomkruin, waarbij hij niet helemaal kan zien wat zijn landingsgestel overal doet (aan de achterkant bijvoorbeeld). Het hoeft maar langs een flinke tak te glippen en te blijven haken bij het weer opstijgen.

Maar oké, heb mijn punt gemaakt. Ieder zijn mening ;-)
 
Thieu, ben het helemaal met je eens dat wat hij doet levensgevaarlijk is... "dead man's curve" enzo... ook is boomtopje niet echt vergevings gezind met een R22. ik hoor hem echter wel zeggen dat z`n tail clear is (let hij wel op) en dat hij tegen zijn student zegt of hij naar achter wil kijken of alles daar 100% goed gaat :).

neemt niet weg dat dit levensgevaarlijke actie is en dat het voor hetzelfde geld compleet verkeerd af kon lopen...
 
Volgens mij valt het wel mee, die boomtoppen zien er flexibel uit en de takken lopen schuin omhoog. Wat betreft de "dead man's curve", volgens mij is alles wat een helicopter doet op lage hoogte (10 - 100m) met weinig snelheid levensgevaarlijk. Maar daar worden helicopters wel vaak voor gebruikt. Voor het redden van mensen b.v. snap ik wel dat je bepaalde risico's neemt, maar wat te denken van het afzetten van skiers op een bergtop of het bevoorraden van berghutten, da's toch ook alleen maar voor de fun?

Martin
 
boomtop in je staart rotor zorgt toch echt voor een hele slechte dag :)...

en je hebt gelijk... veel werk waar heli voor gebruikt wordt is moedwillig de deadmans curve in vliegen. gaat dus ook wel eens fout... met alle gevolgen van dien.

je hebt (verschilt per heli) tussen de 500 en 700 voet minimaal nodig om een landing te maken... of beneden de 20 voet (ongeveer)

daarentegen als je zorgt dat je wat snelheid hebt, heb je weer geen last van de DMC
 
boomtop in je staart rotor zorgt toch echt voor een hele slechte dag :)...

en je hebt gelijk... veel werk waar heli voor gebruikt wordt is moedwillig de deadmans curve in vliegen. gaat dus ook wel eens fout... met alle gevolgen van dien.
Het maakt natuurlijk wel verschil waar je dat risico voor wilt lopen. Voor (met alle respect) een modelvliegtuigje in ieder geval niet lijkt me. Verder blijven helicopterpiloten dan verre van boomtoppen. Als er iemand úit zo'n boomtop gehaald moet worden dan wordt dat met een flink touw gedaan vanaf een respectabele hoogte boven die top.
 
Beweer je dat je kunt autoroteren met snelheid nul?

Waar ik op doelde is dat helicopters juist heel vaak "gevaarlijk" ingezet worden, dus stil hangend of met lage snelheid. Daar zijn ze ook goed in, maar er blijft een reeel gevaar. Naast het redden van modelvliegtuigjes zijn er talrijke andere recreatieve voorbeelden te vinden. Dus ik kijk er niet zo van op eigenlijk.

Los hiervan is het 'hangen' in de bomen natuurlijk gevaarlijker vanwege de staartprop, maar op een rustige dag en een vaardige piloot is dat gevaar misschien te verwaarlozen. Motorpech heb je minder goed zelf in de hand, en dan ben je aangewezen op autorotatie om lijf en leden te redden.

Martin
 
@Thieu: tja... is ook stukje bravour van de vlieger... kijk eens wat wij kunnen... wordt geen seconde over DMC gedacht. wel over staartrotor in boom, dat moet ik hem dan wel nageven.

aan de andere kant (ervaring met motorstoring) is het vaak ook niet zo dat een motor er ineens mee stopt... vaak wel waarschuwing (niet veel tijd, maar als je er op let heb je tijd)

@martin: je kan in principe met elke voorwaartse snelheid autoroteren, echter om heli (R22/44) te landen heb je wel een voorwaartse snelheid nodig van ongeveer 60 knopen. dan heb je nog wat de tijd om de landing ook meer op een landing te laten lijken ipv crash. met 60 knopen en enigszins netjes uitgevoerd, blijft heli gewoon heel (behalve dan datgene wat al kapot was waardoor je moet autoroteren)

martin, bedenk dat er onder die heli een orkaan woed... of het nou een rustige dag is of niet... die boomtoppen gaan behoorlijk te keer... ik zou liever zelfs een steady wind hebben, dan kun je in translatielift nl daar blijven hangen, veel minder kans op ge-eikel. of in ieder geval moet de motor veel minder hard werken en daardoor ook minder kans op failure.
 
a1478971-98-skycrane.jpg


Kijk dit is veel veiliger, geen boom in de staartrotor.
 
Als ik het nuchter bekijk was het weerom de zoveelste reclame stunt.
Valt het jullie op hoe hij plots het model uit de boom plukt? diegene dat het al hebben beleeft weet wel dat het model niet boven op de kruin licht, het boord zich tussen de takken, je hebt nog altijd zoiets als zwaartekracht.
In een spar heb je pech, kan je maanden wachten eer het verder naar beneden valt, een loofboom is wat ruimer aan takken, bij flinke wind kan je meer geluk hebben.
Je kan natuurlijk beroep doen op een boomsnoeier, die haalt je model ook zo uit een boom.

Johan.
 
Back
Top