Hummer! Hulp bij besturing, vering en verlichting nodig!

• Topicstarter Topicstarter Timpje
  • Startdatum Startdatum
T

Timpje

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een Hummer. Hierbij heb ik eigelijk wat hulp nodig, want ik wil namelijk zorgen dat alle lampen realistisch werken en het hele rijgebeuren zelf (links recht vooruit) moet natuurlijk ook goed gaan en een cameratje erop die linksom en rechtsom kan draaien...

nou heb ik zelf al wat rond gekeken en gevraagd als het goed heb ik genoeg aan een 4 kanaals zender/ontvanger.... tenminste als ik daarmee 1 servo en Schakelmodulles mee kan aansturen die op hun buurt zelf weer 2 dingen kunnen aan en uitschakelen...

De hummer zelf moet langzaam en snel kunnen rijden zodattie niet direct vol gas rijd als ik op vooruit druk, maar natuurlijk ook wanneer ik vollop wil.

Zo zijn er nog wel meer dingen die ik nog wil doen maar als ik eerst maar het bovenste gedeelte kan dan ben ik al heel wat verder...

voor foto's kun je hier terecht: http://www.xs4all.nl/~noda/Tim/Hummer/HUM_PIC.htm

ik heb het "te koop" forum helemaal door gekeken (pagina 1 t/m 11) maar ik weet niet precies wat ik moet kopen om de dingen hierboven te laten gebeuren.

Je hoeft geen dik verhaal te maken maar een beetje hulp in wat en hoe zou ik erg op prijs stellen.

Nog 1 x duidelijk op'n rijtje wat ik graag zou willen:

- Besturing opzich
- lampen die ik op afstand aan en uit kan zetten
- langzaam op trekken als dat nodig is of anders vol op.
- camera die ook langzaam rond kan draaien
- langzaam sturen, oftewel bijv 10 graden draaien maar ook 45 graden

er zal vast nog wel meer zijn maar dat vraag ik dan nog wel :wink:

Groeten!

Tim

langzaam op trekken,, is simpelweg te doen door een esc (elektronische speed controller) hiermee regel je de snelheid,,

hou wel rekening mee dat die regelaar je motor aan moet kunnen +20% marge

het langzaam stuuren kan doormiddel van een servo,, wat bij nagenoeg elke auto wordt gebruikt,,

de camera,, deze zou je op een servo kunnen monteren,, hierdoor kan je hem 200 graden draaien maar dit betekent dat je hem nooit helemaal 360 kan draaien,, ik denk dat als je hem echt continue wilt kunnen laten draaien, je sleepcontacten nodig gaat hebben,, ik zou je dat afraden aangezien deze zeer vuil en storings gevoelig zijn

het stuur,, dit kan je het beste afkijken bij andere auto's maar ga je ook vering monteren?? dat is een belangrijk aspect bij je auto,, en wordt het 2wd of 4wd

ten eerste THX voor je reactie :wink:

hoe kun je zien of je moter het aan kan want ik heb op dit moment namelijk een moter uit een printer :)

en is het bij alle servo's zo? ik hoef daar dus in iedergeval niet op te letten dan?

op servo zelf monteren :D slim idee! wrm was'k daar zelf nou niet opgekomen :oops: :P

en er komt ook vering in/op idd alleen weet ik nog niet precies hoe ik dan de vering en het stuur bij elkaar werkend kan krijgen... hier us wel een plaatje ik weet wel dat het wiel goed zit op deze manier maar hoe ik ze dan kan laten sturen/draaien(aandrijving)

Vering%20voor%20(stuur).JPG

Zou ik daar gewoon een drijfstang door moeten laten gaan die kan buigen zeg maar?

PS: ff voor de info als het goed is kan ik dus kleine stangetjes aan elkaar lassen zodat ik frampjes krijg op het formaat zoals ik ze wil maar dit is nog niet zeker maar ik ga er dus wel van uit (ik weet niet cker of we een lasapparaat hebben. :(

een servo is eenvoudig aan te passen, je moet dan de potmeter van de print loskoppelen en er een vaste weerstand tussen zetten
dan de mechanische eindstops weghalen en klaar, oneindige, controleerbare rotatie.

lampen, er zijn oa bij de conrad (www.conrad.nl) schakelmodules te krijgen voor verlichting of iets dergelijks, ik geloof dat ze ook 2 standen schakelaars hebben, misschien kun je dan ook iets met remlichten maken.

gewone servos zijn goed te gebruiken voor stuur, als je 2 microschakelaars aan de zijkanten van de servohevel zet kun je ook nog eens werkende knipperlichten maken.

over motoren van een printer, de meeste printers die ik open heb gehad waren voorzien van een stappenmotor, die je dus niet zomaar vanuit een accutje kunt voeden, maar met een aanstuurschakeling moet.
wellicht is een simpele gelijkstroommotor met een gewone elektronische regelaar met een zender en ontvanger uit de normale auto modelbouw een betere oplossing. deze motoren zijn wat meer op snelheid gemaakt dan degene uit een printer.

keep us updated!!

das wel handig met die servo :wink: zal ik cker doen! kan ik ook achter me kijken :P

Met die lampjes word misschien wat moeilijker,
want ik heb idd al wat rond gekeken op conrad,
maar dat is al gauw 20 a 30 euro en dan heb je bij wijs van spreken alleen een remlicht.
Daarom probeer ik zoveel mogelijk te doen met simpele dingen en onderdelen die ik al heb.

De knipper lichten was ik ook van plan :)
maar ik wil zoiets maken dat je alleen als je stilstaat de knipperlichten aan kan zetten.
Dit door er bijvoorbeeld relais tussen de stroomkring van de knipperlichten te zetten die de stroomkring onderbreken als je vooruit of achteruit rijd.

En ook nog ff over de printermoter.
Heb'k eerst ff getest en die werkt :)
Er zat idd ook zo'n stappenmoter bij,
Die ga ik misschien ook nog gebruiken als ik er achter ben hoe die werkt :P
het gaat me trouwens niet echt om snelheid maar meer op hoe sterk zo'n motertje is.

Als batterij wil'k'n accuboormachine kopen met een stuk of 3 accu's (gezien al die lampjes aardig wat stroom zullen zuipen).
Het lijkt me wel makkelijk die gewone accu's, want al die dure laders die ik overal zie en die vage batterijen lijken me maar niks.
Dus leek me dit een goeie uitweg daarvoor ;)

En als laatste heeft iemand misschien een simpele 4 kanaals zender en ontvanger liggen.
Het hoeft niks bijzonders te zijn...
net als de rest van me Hummer... niet al te duur :wink:

ps: ik weet't ik weet't dat laatste moet op het forum "te koop" :P

@erikdraaf,,

het nadeel van dat die oneindig rond kan draaien is dat die op een gegeven moment je bedrading van de camera aan gort draait of je moet met sleepcontacten werken,, maar aangezien sleepcontacten nogal storings gevoel zijn raad ik dat zelf af,, of de servo zou maar bijvoorbeeld 5 rondjes moete mogen draaien en dan automatisch terugkomen in 0 stand. en dit allemaal ook nog is in vertraagde toestand aangezien ik er niet van uit ga dat de camera een supersnelle frame rate heeft en dus bij hogere snelheden gaat faden / schokken

@timpy
ik zou de vering niet te ingewikkeld gaan maken,, ik zou achter kiezen voor een enkele veerarm zoals bij buggy's. hierdoor hoef je niet met losse assen te werken,, dit princiepe wordt ook veel toegepast op nikko auto's. ik zou zeggen zoek een goedkoop speelgoed autotje op als voorbeeld ;)

de accu uit een boormachine is denk ik niet geschikt,, de meeste regelaars zijn gemaakt op 7,2V en boormachines werken op 9,6v 12v of hoger,, een simpele stick accu kost slechts 20 euro met een lader van 12 euro heb je meer dan genoeg aan,, hiervoor heb je een 7,2 stick accu met 2,4Ah en een delta peak lader die met 0,9A laad dus zeg dat je accu in zo;n 3 uur vol is.

de printmoter is denk ik niet egt sterk als we hem naast een 540 mabuchi standaard leggen denk ik dat die 540 weg sprint en de print motor blijft liggen,, een simpele 540 motor heb je al voor nog geen 10 euro met een regelaar derbij ben je dus voor regelaar en motor niet meer dan 35 euro kwijt

voor de verlichting zijn kant en klare setjes te koop deze sluit je aan op de servo kanalen en kunnen rem llicht en knipperlicht simuleren,, ze zijn wel best prijzig,, dacht ergens richting de 30 euro

Aangezien een servo ongeveer een hoek van 90 graden draait over de hele uitslag zou je op de servo een tandwiel kunnen maken die een 4x kleiner tandwieltje aandrijft om 360 graden rondom te kunnen kijken.

Voor het schakelen van verlichting moet je even bij de boten of modeltrucks (vrachtwagens) kijken waar veel switching modules voor allerlij toepassingen gebruikt wordt.

Ik neem aan dat het geen snelheidsmonster moet worden. Ga dan eventueel voor een mechanische regelaar, je zou dan dmv. een sleepcontactje of een microswitch op de juiste plek je remlichten kunnen laten oplichten.

voor de wielophanging zou het nog simpeler kunnen.
neem 2 assen van een oude tamiya clodbuster (starre as) en je bent haast klaar. verbind die met het te maken chassis dmv een 4 link suspension en je hebt je assen. en het andere voordeel is dat je motor rechtstreeks op de as zit en je dus ook niet met aandrijfassen hoeft te gaan werken

also known as nikko techniek,, :wink:

verlichting zelf maken,,

koplampen en achterlichten kunnen gewoon doormiddel van gloeilampen

wat je zou kunnen doen voor de remlicht is power leds gebruiken en deze over de motor aansluiten,, aangezien leds maar in 1 richting stroom doorlatne en dus oplichten kan je vrij eenvoudig hierdoor een remlicht creeren

knipperlichten,, dit zal kunnen via mechanische schakelaars tegen je servo arm te zetten,, of doormiddel van een 2de servo op een mech regelaar te monteren,, dit doe je dan door een Y kabel te gebruiken op je stuur servo

de ene servo gebruik je voor het stuur de andere gebruik je voor de mech regelaar,, doordat de servo draait zal de stroom richting / doorlating veranderen,, plaats op de mech regelaar leds en je kan vrij eenvoudig een knipperlicht systeem maken,,

het kan eventueel ook op dezelfde servo als het stuur maar dan zul je een iet wat ingewikkelder systeem krijgen en een servo heb je al voor 8 euro nieuw

pfff wat'n ideeën allemaal :P dat komt eigelijk later allemaal,
maar toch bedankt ik onthoud ze in iedergeval wel :)
Ik zoek nog steeds een 4 of meer kanaals zender zolang ik die niet heb kan ik sowiezo niet verder...
daarbij gebruik ik nog steeds het liefst een accu van een accuboormachine gezien er dan ook direct een goeie moter bij zit :wink:
Is het dus echt niet mogelijk daar een 9,6 of 12 V snelheidsregelaar voor te krijgen?

Hier onder staat hoe groot hij is:
Hummer%20Maten%20CM.JPG

Dus als iemand nog een tip heeft voor wat dan ook altijd welkom ;)
en hoeveel denken jullie dat ik ongeveer kwijt ben aan alle electronica (afgezien het camera-tje die heb ik dus al)

er zijn wel regelaars maar ik weet niet of jouw accu genoeg power kan leveren voor de motor vooral capiciteit speelt een belangrijke rol,, hoeveel Ah zijn je accu's? en hoeveel V

een regelaar zal wel wat duurder uitvallen vermoed ik,, aangezien je een regelaar moet nemen die meer cellen aan kan,,

en accu boormachine motors zijn nog altijd anders dan modelbouw motors maar in princiepe aangezien je geen snelheids record hoeft te vestigen moet dit wel lukken alleen weet ik niet hoe het zit met montage,,

kosten plaatje:
-zenderset 50 euro (2de hands) (incl servo's 3 stuks)
1 stuur servo
1 voor camera
1 voor knipperlichten
-regelaar gok dan richting de 50 (mss zelfs meer)
-mech regelaar (5 euro 2de hands)
-ledjes en lampjes 10 - 20 euro

volgens mij heb ik alles nu wel zo;n beetje

totaal dus zeg maar zo'n 125 euro

kan duurder zijn kan goedkoper,,

de camera op hoeveel V werkt die of heeft deze zijn eigen voeding?

Ik heb nog geen Accuboormachine maar die komt er wel en de montage zal ook wel lukken :wink:

en de camera heeft idd een eigen voeding en alles is zo klein bij elkaar dat ik misschien de hele camera + voeding boven op de servo kan plaatsen zodat ik geen problemen heb met rondjes draaien :)

jaah zo zou ik het doen ;) maar hoeveel weegt het houten frame >?<

pffff... zou het eigelijk niet weten... ik denk wel een kilo of 2... wat volgens mij dus nog wel mee valt... maar hij zou zo 3 kilo of juist 1 kilo kunnen zijn...

ik weet nu wel dattie ongeveer 1 op 12 is....

ik woon in Hoogeveen en hij staat in Assen vandaar dat ik het gewicht niet zo 1 2 3 kan wegen en me vader is nu op vakantie dus hij kan het ook niet ff wegen... maar ik geloof dat hij over ongv anderhalf week trug is dus het duurt nog wel ff maar zo gauw die trug is dan ga'k wel direct van alles d'r aan doen :P ten eerste foto's maken want de raampjes zitten er nu ook in gefreest ;) en dat staat nog niet op de foto

(site: http://www.xs4all.nl/~noda/Tim/Hummer/Hummer Index.htm)

hoi

Ik heb vol bewondering zitten kijken naar de foto's 8O

Echt heeeel erg mooi gemaakt keep up the good work :thumbsup:

mvg

johan

Dankje :oops: :P

maar zonder al dat gereedschap wat'r allemaal hangt was ik lang niet zover gekomen :wink:

Back