Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee

Satoer

Forum veteraan
Okay, zoals belooft, een beginnersverslag van de Airwolf Hummingbird.

afb8351.jpg


Ik wou eigenlijk ook een bouwverslag maken maar omdat de Hummingbird ARF (almost ready to fly) komt leek het mij overbodig.

Eigenlijk is ARF niet zo’n juiste keuze, ze hadden het eigenlijk beter RD (ready to dismental) kunnen noemen. Want je mag hem lekker helemaal uit elkaar slopen om de nodige elektronica er in te zetten. In mijn ogen hadden ze hem dus beter uit elkaar kunnen laten, dat had minder werk geweest.

Mijn (uiteindelijke) setup:
  • Airwolf hummingbird
    Razor 350 brushless motor
    Phoenix 10 brushless controller
    Pixie7 brushed controller (voor de staart)
    Standaard staartmotor (nog wel) word binnenkort vervangen voor een direct drive
    2 cel E-tec Lipo
    Aluminium swashplate
    Shaft colar
    GY-240 Gyro
    4 kanaals GWS ontvanger
    Hitec Eclipse 7 Zender
Okay, na alle elektronica geïnstalleerd te hebben was het tijd om te vliegen. Niet dus. Nokt de Phoenix 10 brushless controller ermee. En na mailwisseling met Castle Creations bleek de microprocessor stuk te zijn.

Gelukkig heb ik nog een andere helikopter, een Logo 10 (waarmee ik dus nauwelijks gevlogen heb, dus ben nog steeds helikopter newbee) waar een Kontronik Beat 40-6-12 in zit. Natuurlijk overkill, deze controller kan 50 Ampère leveren. Maar als het werkt… whatever takes the job done ;)
Qua gewicht ook een stuk zwaarder, maar omdat ik toch eerst ga oefenen zonder fuselage, zal het totaal gewicht met fuselage en die andere controller op het zelfde neer komen.

:idea: TIP1: Dus oefenen ZONDER fuselage
De crashes die ik in het begin heb gemaakt hadden de fuselage zeker niet overleeft.

:idea: TIP2: Pak de wieltjes in met piepschuim:
afb1582.jpg

Een trainingsonderstel is in mijn ogen overbodig, maar door de vele harde landingen is het raadzaam de wieltjes in te pakken met piepschuim. Naast dat dit de wieltjes beschermt en de landing dempt. Is het grote voordeel ook dat hij minder last heeft van schuiven / tollen als de staartrotor te hard draait.

Omdat ik “seperates” heb dat wil zeggen dat de beide motoren door een aparte controller worden bestuurd moet het mixen van de staart bij een normale giro in de zender gebeuren. Als het koppel namelijk groter wordt omdat je wilt opstijgen, moet de staartrotor harder te gaan draaien om te compenseren.

Afijn na eindeloos instellen van mijn zender (REVO, TRIM, en EPA) is het mij niet gelukt om de staartrotor netjes stil te kunnen houden. Tijdens het opstijgen. Vandaar mijn tip3

:idea: TIP3: Koop een goede gyro met Heading hold
Ik had in het begin een GWS PG-03 gyro zonder heading hold in mijn heli zitten. Heading hold houdt in dat de gyro de staart op zijn plek houdt in alle situaties behalve als jij tegenstuurt. Op het moment dat jij je Heck-knuppel weer los laat blijft de staart staan in de positie waar jij hem los liet. Let er op dat je bij een Heading hold gyro, je REVO op de zender uit moet hebben staan.

Heading hold is voor een beginner wel zo prettig, je hebt je handen zeker in het begin vol aan het stabiel houden van de heli.
gy240.jpg

Dus mijn GY-240 uit mijn Logo10 moest er ook aan geloven en emigreerde naar de hummingbird.

:idea: TIP4: Zorg dat je paddles vlak staan met je “flybar-bridge”.
Als deze niet vlak staan is de hummingbird een erg leuk speeltje voor je vriendin in bed ;)
afb1578.jpg

Je draait 1 paddle naar je toe zodat je de ander vlak boven de flybarbridge kunt zien. Zorg ervoor dat de “luchtspleet” (rood omcirkeld in het plaatje) aan beide kanten gelijk is. Draai de rotor 180 graden en doe hetzelfde met de andere paddle.


:idea: Tip5: Zet de rotorbladen niet te strak vast.
De rotorbladen moeten niet te strak zitten maar zeker ook niet te los, ze moeten namelijk tijdens het draaien hun ideaale positie vinden.
Zet de rotorbaden “strak” door voor het opspoelen even de tip van beide bladen vast te pakken en er even stevig aan te trekken.

Het vliegen:

De eerste avond:
Zo dat viel wel even tegen. Ik had desondanks alle tegensprekende berichten hier, toch verwacht dat ik het wel “even” zou doen. NOT. Na een avond van experimenteren (waar ik deze voorgaande tips op gebaseerd heb) Heb ik toch een aantal hopjes kunnen maken waarvan die avond 15 seconde in de lucht houden de top was hahaha.
Het grootste probleem was echter dat de staart bij veel gas geven continue wegdraait. Hoe dit komt is mij nog steeds een raadsel ik dacht in het begin dat de staartrotor niet voldoende vermogen had om het koppel tegen te sturen.

:idea: Tip6: Zorg voor een grote ruimte om te vliegen en dat er geen Ming-vaas in de buurt staat ;)
Mijn vliegveld hier in de kamer was qua grondoppervlakte (exclusief bank) 2,20 bij 3,30 meter. Dat is eigenlijk veel te weinig om te beginnen. Naast het grondoppervlakte heb ik gemerkt dat als je de heli in de lucht weet te houden er best wat turbulentie ontstaat waardoor je flink moet anticiperen op het gas geven. Het is dus niet zo dat als je je gas in een bepaalde stand heb staan de heli netjes op niveau blijft. Hoe groter de ruimte hoe minder turbulentie.
afb1579.jpg

M'n vliegveld ;)

:idea: Tip7: (supertip hahaha): Zorg dat je genoeg secondelijm in huis hebt.
De heli kan best veel hebben maar er gaan geheid onderdelen kapot. Het gevoeligst is de staartrotor. Op een gegeven moment zat er zoveel lijm tussen dat je door de doorzichtige lijm spleet heen kon kijken haha ;)
afb1580.jpg

Als je de staartrotor opnieuw wilt lijmen en er zit ondertussen al een flinke laag tussen, krab dan het meeste lijm weg met een mesje maar zorg ervoor dat de delen goed op elkaar passen. Vervolgens zet je hem weer op de staartrotor en lijm je het blad erop. Hou een duim op je staart en draai de rotor. Zorg ervoor dat de ruimte tussen je duim en het rotorblad van beide bladen (door de rotor met de andere hand te draaien) gelijk is. Dit om trillingen te minimaliseren en door het vele keren lijmen precies lijmen niet meer mogelijk is.

:idea: Tip8: (Nog een superdoepàh tip) Leer je aan op het moment van een crash de stick meteen naar linksonder te drukken. (of gewoon naar onder in geval van gebruik van een gyro zonder hh)
Dan staan alle bladen meteen stil en scheelt dat aanzienlijk in schade. Weet wel dat als je dit uit voorzorg doet, dus voor de crash zeg maar. De heli ook niet meer te besturen is en alle kansen om dus tegen te sturen met de cyclic stick om de crash te vermijden verkeken zijn.

De tweede avond:

In het begin van de avond kon ik het mij niet voorstellen dat iemand zonder moeite een accu leeg kon vliegen.
Mijn probleem met de spontaan wegdraaiende heck leek verdwenen (af en toe kwam het nog terug wat eindigde in een harde crash.) En het vliegen ging beter en beter. In het begin stond ik nog van vreugde te schreeuwen dat ik dat ding 25 seconde in de lucht heb weten te houden, 20 minuten later keek ik daar niet eens meer van op.

En toen ineens…. Ging er een schakelaartje om in mijn hersenpan. Klak, opeens had ik het (en ik werk niet bij de NS ;) )
Hover nu ook rustig een accu leeg als mijn probleem met wegdraaiende staart verholpen is.
afb1581.jpg


:idea: Tip9: Relax en anticipeer.
Ga niet als een gek tegensturen, het gevolg is een steeds meer slingerende heli. Heb gemerkt dat de heli zo traag als stront is. Met alles wat je doet is de reactie een seconde later. De grote truc is anticiperen Als de heli te snel een kant opgaat stuur dan even flink tegen en zet de stick weer terug in het midden. Doe je dit dus niet zal de heli heel snel de tegenovergestelde richting op gaan. Hangt de heli stabiel in de lucht geef dan relaxte korte stootjes om tegen te sturen van de richting die hij op wilt gaan.

Het moeilijkste sturen is laag boven de grond. Dus het beste is de heli (als je er zeker van bent dat je staart goed is geconfigureerd) ineen keer naar 1 à 1.5 meter hoogte te brengen. Net als het anticiperen met de cyclic moet je ook anticiperen met je gas/pitch.
De heli heeft door de turbulentie de neiging om van objecten die onder hem staan weg te blazen. Bij het plafond is dus het tegenovergestelde. :oops: Als je te dichtbij het plafon komt lijkt het ineens of hij er naartoe gezogen wordt. Resultaat:
afb1584.jpg

Een mooie striping in je plafond :P

:idea: Tip10: Zorg ervoor dat je rotorbladen (staart en hoofdrotor) op voorraat hebt.
In mijn laatste hover van ruim 12 minuten nokte de staartrotor er weer eens mee. Gevolg: een flinke crash tussen de trap waarbij al de bladen versplinterde. Ai, daar kan geen lijm meer tegenop :(
afb1583.jpg

Zoek de verschillen tussen de eerste en deze foto ;)
Nu moet ik weer wachten tot het weekeind voorbij is en ik nieuwe bladen in huis heb :?

Conclusie:
Na veel tegensprekende reacties gelezen hebben moet ik toch concluderen dat een Hummingbird in mijn ogen de ideale beginners helikopter is.

Ik heb in 1 avond configureren en 2 avonden vliegen mijzelf geleerd hoe ik Tail-in moet hoveren. Kosten: misschien 20 Euro voor nieuwe rotorbladen. Als ik die Logo 10 niet had gehad, denk ik echter wel dat ik er één in korte termijn zou willen hebben, meer power is altijd leuk :D

Grappig was mijn onverwachte steeds wisselende verwachtingspatroon:
“Ik dacht dat ik het wel even zou doen” bleek dus vies tegen te vallen. Dus draaide mijn verwachtingspatroon in: “Het zal nog heel lang duren voor ik hem in de hand weet te houden” en toen ging ineens de schakelaar om en blijkt het vliegen (dwz. tail-in hoveren) van dat ding niet moeilijker is dan het besturen van een auto.
Moet er wel bij zeggen dat ik redelijk technisch ben en snel leer. Het blijft een behendigheidsspelletje en het is maar net hoe snel je het door hebt,
afb1585.jpg

Het lijkt dus overigens niets op de simulator (FMS dan).

De volgende stappen zijn side in, nose-in hoveren en dan het leuke werk :D snelheid maken en rondjes vliegen.

Ik hoop dat de beginnende microhelikopter wat aan dit verslag / tips heeft. Na aanleiding van reacties herschrijf ik hem dan misschien later als FAQ voor dit forum.

PS reacties over mijn probleem van wegvallen van de power van mijn staartrotor gaarne in het draadje: Standaard staartmotor Hummingbird lang niet krachtig genoeg?

@Robert: Zoals belooft, als ik een heli langer dan 10 minuten in de lucht kan houden wordt ik vriend van het forum. Bij deze. (krijg je dan ook meer pm-box ruimte? Hint hint) Wil wel die sticker hoor ;)

Groetjes Michel.
 
Prachtig verslag !!!

Jij kan zo een onderdeel van de FAQ inzake hummingbirds gaan verzorgen :wink:
 
Heel mooi verslag weer Michel. Maar moet je nu weer lang wachten op rotorbladen?

en 1 puntje:
Michel zei:
Tip5: Zet de rotorbladen niet te strak vast.

Niet alleen voor het voor het opzoeken van het "middel punt".

Een rotorblad moet zowel omhoog-laag als naar voren-achter moeten klappen respectivelijk zwaaien.
Met name bij voorwaardse vlucht. Het naar vorengaande blad heeft immers meer weerstand als het naar achtergaande blad. Als de bladen dan heel strak zitten resulteerd dit in zeer hevige trillingen en een crash.

Elwin
 
NICE !

michel, als je aan de onderkant van je bladen in de lengte carbon touw strengetjes lijmt worden je bleden veel steviger wat de stabiliteit ten goede komt.
 
De volgende stappen zijn side in, nose-in hoveren en dan het leuke werk snelheid maken en rondjes vliegen

NIET MEER IN DE HUISKAMER !!!! (Als ik merk dat de 'stripings' op het plavond zich vermenigvuldigd hebben maak ik een tekening van Michel die met z'n tong aan de soldeerbout vastzit...)
Laurenka
 
Ah... gelukkig.
Die tekening gaat er dus toch nog komen :lol: :lol:

Goed gedaan, kan zo in de handleiding.

Er staan voor mij nog een paar andere uitgaven op de lijst, maar deze komt er ook bij!


Houd ons op de hoogte he!?

Groetjes, Erwin
 
die uitspraak van mijn vriendin kwam toen ik vanaf de strijkplank (om het grond effect te omzeilen) opsteeg, tegen de keukenkastjes aanknalde, regelrecht de gordijnen in :wink:
 
Hoi Michel

Welkom in de wereld die rc helicopters heet. Maar moet je de trap nu opnieuw plamuren en schilderen :wink:
En hoeveel schuren zitten er nu in de bank. Want wel je luidsprekers afdekken he :wink: .
Maar ben blij voor je dat hij eindelijk vloog.

gr Remco
 
Elwin zei:
Heel mooi verslag weer Michel. Maar moet je nu weer lang wachten op rotorbladen?
Ik denk het niet, bestel ze maandag heb ze dan dinsdag in huis.

gerard_nl zei:
michel, als je aan de onderkant van je bladen in de lengte carbon touw strengetjes lijmt worden je bleden veel steviger wat de stabiliteit ten goede komt.
Haha Aan de bladen in huidige staat valt helemaal niets meer te lijmen. Ik denk dat ik er eerst wat standaard bladen doorheen versplinter en als ik niet meer crash carbon bladen koop :D
Of zijn die carbonbladen veel meer versplinter-proof, en is het slim meteen deze aan te schaffen?

dutchhelipilot zei:
Hoi Michel

Welkom in de wereld die rc helicopters heet. Maar moet je de trap nu opnieuw plamuren en schilderen :wink:
En hoeveel schuren zitten er nu in de bank. Want wel je luidsprekers afdekken he :wink: .
Maar ben blij voor je dat hij eindelijk vloog.

gr Remco
haha Altijd scherp op de foto’s hè, helaas was het kwaad al geschiet. De speakers hebben nu ook een mooie sport-striping ;)
(net als die bank overigens
big_grin.gif
) oh… sttttt anders pakt ze haar tekenspulletjes. ;) (Moet ook leren af te melden van het forum als ik weg ben :roll: )
 
goed verslag...

'k ben zelf ook heli-n00b en 'k heb een mhd tiny gekocht... 'k heb er al wel 2 hop-upjes op zitten om 't wat steviger te maken en wat speling uit de kop te halen, dat werkt erg goed... wat mij ook opvalt is dat je toch redelijk makkelijk leert vliegen en weinig schade maakt... 'k heb dan net de tail rotor stuk gevlogen maargoed, moet je ook maar stoppen als er een scheurtje in zit :)
dat wil 'k als tip geven, stop als er ook maar iets niet helemaal lekker zit...

ik heb mij mij de ervaring dat de bladen juist stevig vast moeten.. of is dat juist los?
hoe kunnen we aangeven 'hoe stevig of los' ze moeten zitten?
Ook de tip om te ballanceren door je accu te verplaatsen... ook iets wat bij mij goed werkte.....
 
De rotorbladen moeten vast genoeg zitten om de bladen bij het op toeren brengen van de rotor mee te nemen en ze moeten los genoeg zitten om ze door de middelpuntvliegendekracht recht te laten zetten :D Eén en ander is een beetje afhankelijk van het toerental op de rotor. Hoe hoger het toerental, hoe groter de middelpuntvliegende kracht, hoe vaster de bladen mogen worden vastgezet. Een fixed pitch heli draaid niet zo snel, dus de bladen niet al te vast. Scheelt ook schade als je ergens tegenaan vliegt. :D
 
Satoer, gefeliciteerd!!

Ikke had m (vorige week) wat eerder in de lucht, maar ben nog druk bezig met 10 seconden hupjes :oops:
Maarre..Jij was toch HEEEL goed in trucagefoto's niet? ;)

Zien we je dinsdagavond ook in rotjeknor?
Dan kunnen we zelf zien wat je kan 8O
 
Erg mooi verslag, mijn complimenten! :worship:

Voor dreigementen zijn de echte modelbouwers niet gevoelig, we wachten volgende week dus met spanning af...

Satoer zei:
Wil wel die sticker hebben

Sticker?????????????????????????????
 
Ben erg benieuwd of het euvel met de hekrotor nu voorbij is? Ga ik ook over op borstelloos. Kan je vertellend dat de standaard hoofd en hek niet lang mee gaan tot het begeven van de print heb ik 3 hoofd en 1 hekrotor motor opgevlogen.

Vraagje, hoe heb je de verschillende regelaars aangesloten.? Welke moet je op de accu aansluiten?

Zal mijn vraag proberen te verduidelijken:

Hekrotor: ontvanger-gyro-regelaar(mogelijkheid tot aanluiten accu)-hekrotormotor

Hoofdrotor: ontvanger-regelaar2(mogelijkheid tot aansluiten van de accu)-hoofdrotor motor

heb dus twee mogelijkheden om de accu aan te sluiten. Gaan ze beide op de accu ??

Gtrn
Frans
 
Hoi frans,

Ik zou niet weten of mijn probleem nu verholpen is. Heb inmiddels een High Authority motor gemonteerd maar heb er nog niet echt mee gevlogen. Dwz ik heb door de hele kamer de stukjes rotorblad bij elkaar gezocht en hem weer helemaal in elkaar gelijmd :hammer:
Maar echt vliegen wil ik het niet meer noemen. Dat ding waggelt door de gare ongebalanceerde bladen aan alle kanten en ben al blij met een minuut vliegtijd :lol:

Voor je vraag over de aansluitingen van seperates:
Gewoon de motors aansluiten met hun eigen controller.
Van de staart controller moet je even (als er een BEC inzit) het middelste (+) draadje uit het stekkertje pierken (isoleren uiteraard) en zo in de gyro stoppen. De gyro gaat weer in het Heck kanaal van de ontvanger.
En idd beide controllers gewoon op de accu.

l_sepImage4.jpg

Interessante link: http://www.helihobby.com/html/separate_electronics.html

@Niek: Rotjeknor… 8O das 83,3 km vanaf hier :hammer:
Besides is het manege-avond voor Laurenka, dus heeft ze de auto nodig :?(net als Maandag, woensdag, en het weekend :roll: )
Maar we gaan zeker een keer samen vliegen! :D
 
THNX,.

Dit maakt een hoop duidelijk.

HH, staat voor heading lock als ik het een beetje goed begrepen heb. Uit jouw verslag en andere post lees ik dat je dit op je gyro moet hebben. Hoe komt het dat je dit met seperates nodig hebt en met een mixer board niet, teoretisch gezien is het toch hetzelfde. Heb al heel wat accu's(lees lipo's) leeg gevlogen met die pg03 gyro zonder problemen,.

Groeten Frans
 
Heb je ook niet nodig, als je dan maar revolution mix op je zender heb zitten. Anders moet je met een appart mixerboard gaan werken en ben je net zoveel kwijt.
Het maakt het leven alleen maar een stuk prettiger ;)
 
mischien een rare vraag, maar wat doet zo'n High Authority motor extra? of gaat hij alleen langer mee?
'k heb er nammelijk ook andere rotorbladeren bij gezien (klopt dat?) en die leken mij steviger... k heb die van mij nu stuk en 't 'stokje' wat de staart niet tegen de grond aan moet laten knallen is stuk/weg, dus das niet zo fijn :)
 
Back
Top