Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee

Wat ik ervan begrepen heeft levert hij meer vermogen bij een hoger toerental "bij direct drive" wat resulteert in een stabielere beter reagerende staart. Tevens kan de hummingbird dan met een grotere hoofdrotor motor gevlogen worden omdat de tail motor nu wel genoeg kracht kan leveren om het door de hoofdrotor gegenereerde koppel tegen te werken.
Praktijk moet nog even uitwijzen of het echt zo is, Satoer,...;)

Een vervangende tailguard kan je kopen bij hellihobby

http://www.helihobby.com/commonImages/tailGuard.jpg
Je kan natuurlijk ook zelf iets dergelijks maken:)

Groeten Frans

Is mijn tailguard dan niet mooi ?!?!?!?!
afb1585.jpg
:lol:

He Satoer waar haal je die onderdelen dat je ze zo snel in huis heb?
Trouws leuk verhaal en er zit heel veel nuttige tips in voor starters, zoals ik.
KEEP UP THE GOOD WORK!

Oke seperates zitten er in.

Configuratie is als volgt:

Speed 300 6v
mpx regelaartje (gelleend uit mijn Tigermoth)
Hekrot-motor standaard
kontronik regelaartje 5 amp
Gyro pg 03
2sx 1200 lipo

Revo mix -100 50 0 50 +100
Hier moet nog wel wat aan veranderen. Heb bij het opstijgen te veel en bij vol gas te weeinig hekrotor vermogen.
Vol gas vliegen is niet nodig, denk dat het tweede probleem te verhelpen is door mijn trottle cure in te stellen naar 80%

Anders word het ook een ander hek rotor motortje bestellen.

Later meer,..

PS: hoop dat ik het vanavond lekker afgesteld krijg, dan kom ik morgen ook naar R'dam..;)

Ma$terBo$$ zei:
He Satoer waar haal je die onderdelen dat je ze zo snel in huis heb?
Trouws leuk verhaal en er zit heel veel nuttige tips in voor starters, zoals ik.
KEEP UP THE GOOD WORK!
Dank je.
Haal de onderdelen bij Johan van www.hobbydeals.nl Van de hummingbird heeft hij (nog) niet al te veel op voorraat maar heel veel van de aerohawk past er ook op (wat hij wel allemaal op voorraat heeft) . Hij is niet duur, gratis verzending en voor bekende klanten stuurt hij het meteen op (ook met acceptgiro). Zodat je het de volgende dag in huis hebt :D

@Michel Satoer:
Mooi verslag, leuk ook met die foto's erbij!

_cyclops_ zei:
mischien een rare vraag, maar wat doet zo'n High Authority motor extra? of gaat hij alleen langer mee?
'k heb er nammelijk ook andere rotorbladeren bij gezien (klopt dat?) en die leken mij steviger... k heb die van mij nu stuk en 't 'stokje' wat de staart niet tegen de grond aan moet laten knallen is stuk/weg, dus das niet zo fijn :)

Mijn ervaring met die High Authority motor is dat je meer controle over de staart hebt, ofwel de staart rustiger kunt laten draaien. Bij mij hielp het zeker bij het leren van 'nose-in'vliegen, waar ik overigens nog steeds mee bezig ben. Helaas heb ik de laatste weken weinig tijd gehad om te vliegen maar goed.

Wat betreft de rotor, er zijn direct drive propjes te krijgen die direct op de motor passen. Deze propjes zijn hebben een diameter van ongeveer 8 centimeter en draaien daardoor sneller, je schijnt hiermee nog meer controle over de staart te krijgen (nog niet geprobeerd want ze zijn net binnen).

Wat betreft onderdelen voor de Hummingbird en Carboon, wij zullen zeer binnenkort de volledige lijst met onderdelen voor deze micro heli's ook op voorraad hebben en op de site zetten. Veel onderdelen van een HB, Carboon, Piccolo en Tiny zijn uitwisselbaar met die van de Aerohawk (hiervan hebben wij alle onderdelen op voorraad).

Groeten,

johan, je bedoelt props voor op het originele staartmotortje ? dus zodat je die achterste vertraging niet meer nodig hebt?

Nee hij bedoeld een prop voor de High Authority motor. (zelfde als de direct drive motor)

Heb net op mijn werk gevlogen... WOHOWW 8O major difference!!!

Grote ruimte = stabiele heli.

Hield hem gewoon helemaal stil, geen last van turbulentie. Als ik in een kleine ruimte vlieg (thuis) en hem stil hou, zakt de heli ineens naar de grond (zonder dat ik mijn gas verander) door de turbulentie. In een grote ruimte heb je daar helemaal geen last van!! :mrgreen:

daarom is het op een metertje ook zoveel fijner vliegen dan vlak boven de grond.

mooiste is als je in een hal kan oefenen, dan heb je het veel sneller onder de knie dan dat je in de huiskamer moet oefenen.

en als je dan het ding goed onder controle hebt in een hal kan je de ruimte gaan verkleinen en weer opzoek gaan naar gordijnen en deurstijlen :wink:

mooimooi :)

las net nog iets op runryder, zeer interessant;

http://www.runryder.com/helicopter/t90376p1/

Komt van Walt Ferrar, een microheliguru, dus er zal wel iets van aan zijn :wink: Hij gebruikt hier krimpkous, gewoon vliegtuigbespanfolie (oracover) zal ook wel goed zijn zeker? Ga het zo snel mogelijk proberen, heb hier nog een nieuw setje bladen liggen :P

Niels

Ja ik had het ook al gelezen Niels. slim gedaan.

En als het niet werkt knip je het er gewoon weer af :D

gerard zei:
...kan je de ruimte gaan verkleinen en weer opzoek gaan naar gordijnen en deurstijlen
... speakers, plafond, planten, muren, kasten, TV, Stereoinstallatie, lampen, lamellen, weg rennende mensen... :oops: ;)

Satoer zei:
Nee hij bedoeld een prop voor de High Authority motor. (zelfde als de direct drive motor)

Klopt, ik bedoelde de prop voor de High Authority Motor.

Groeten,

(ookal gepost in ander draadje maar dacht dat dat in dit draadje niet zal misstaan...)
ZOOOOOHOOOOOOO!!!!!!!! Ik heb gister een direct drive prop op die HAT-motor gedrukt.

Major difference!
Ik kan nu gewoon in een keer bijna vol gas opstijgen, de prop kan gewoon genoeg tegenkoppel leveren tijdens een rappe klim. De staart is echt 10 keer strakker nu. Lekker agressief vliegen MHUUAHAHAHA. :twisted:
Lijkt nu alleen een beetje op een bromvlieg, met dat geluid van de staart.

Als je ooit een micro koopt raad ik dit echt aan.

Word de HAT motor niet veel mee belast? Vertraging is meestal meer rendement. Zelfde motor? Welke prop?

vertraging is natuurlijk ook verlies (hoewel dat wel mee zal vallen denk ik) Propje is veel kleiner (8 CM) dus ik denk dat het ingepropte vermogen hetzelfde is.

Ben net buiten gaan vliegen. Zohooo... das een stuk moeilijker zeg!
Wat heb ik geleerd:
:!: Stenen en rotorbladen gaan NIET goed samen :(
Ben in huis ontelbaar keer gecrashed. Buiten 3 keer. alle 3 keer wat gebroken.

In het begin gaat het redelijk maar na 30 seconde begint dat ding ineens steeds meer te "wobelen" wat eindigt in een wat te ruwe landing. :(
Maarja... beter een stuk van m'n rotor dan m'n motor onder de blubber / zand. (als ik boven gras zou vliegen)

Toch eens onderzoeken waar dat wobbelen nu van komt… windvlagen ofzo? Merk ook dat ik veel meer gas moet geven om een beetje op hoogte te komen.

verkeer ingestelde flybars en te strakke rotorbladen deden dat geloof ik. Ik moet alles nog afwachten met de mijne :) Ik heb al wel leuke filmpjes gezien, ook minder leuk :(

Michel ,Heb je geprobeerd om rond te vliegen ?

Wat ik weet is dat de toerental gestuurde micro heli's dat niet goed kunnen
vooral als de snelheid te hoog word.
Ik heb vandaag ook buiten gevlogen maar dan vooral gehovert en dat
vloog toch een stukken rustiger dan binnen.
Het rondvliegen heb ik niet geprobeerd omdat ik van mijn vorige micro heli ( MS Hornet ) alweer een jaar geleden wist dat dat niet zo goed gaat.

Flybars stonden goed. en heb gewoon geprobeerd te hoveren. dus geen rondjes te vliegen. (hoewel mij dat makkelijker lijkt dan nose -in hoveren.)

Probeer het nog eens als het echt helemaal wind stil is. Nu kwam er af en toe een licht briesje.

Hey Satoer,

Ook van mijn kant proficiat met je eerste hopjes (en je beginnersmanual)

Krijgen we nog meer actiefoto's te zien, of filmpjes ?

Hou hem heel

Back