Hummingbird last van wobbles na FFF. Daarvoor is ie stabiel

Satoer

Forum veteraan
Dag peepz…

M’n Hummingbird kan ik compleet stil krijgen in hover, maar als ik wat gek ga doen zoals flink gas geven, scherpe bochten hard vooruit, hard achteruit, remmen. Krijgt hij ineens de wobbels. Ook al laat ik hem weer bedaren in hover. Het wobbelen wordt dan erger en erger totdat hij neer crashed op de grond. Snap er niets van. Gewoon een kwestie van bladen recht zetten en weer vliegen zonder problemen.
Het is alsof iets verbuigt bij een heftige beweging terwijl de paddles na een crash nog goed staan. De bladen staan ook los genoeg en expirimenteren met de strakheid van de rotorbladen in de houder lost het probleem niet op :?

Dus van................. Naar................
wobble.gif

dit is dus in de zelfde vlucht :hammer:

Voor de duidelijkheid heb ik van 2 pogingen een filmpje met geweldige muziek gemaakt :lol: . Eerst breng ik de heli prima in hover waarna ik vervolgens even flink met het gas en nick/roll slinger en hem de hele kamer doorslinger (met opzet dus ;) ) wat dus resulteert in een flinke wobble ziekte (ook al krijg ik hem met de wobbels terug in hover, wat ik dus ook niet lang volhoud) vooral het 2de deel is duidelijk.

Hummingbird Wobbel video 4,5 MB wmv

Ps. Let niet op het commentaar en de modelbouwrommel eromheen ;)

Tips pleazzzz...

Dat probleem had ik vroeger ook..toen m'n bladen te strak stonden.. maar je zegt dat het dat niet kan zijn, dus tast ik volledig in het duister :?

Niels

dutchhelipilot zei:
Heb je weer toestemming om binnen te vliegen :wink:
hehe ze is paardrijden :twisted:
niels polfliet zei:
Dat probleem had ik vroeger ook..toen m'n bladen te strak stonden.. maar je zegt dat het dat niet kan zijn, dus tast ik volledig in het duister :?

Niels
Hmmm.... het is toch iets met de bladen. Als ik hem losjes heb krijgt hij het wobbelen meteen. als ik hem vaster heb krijgt hij het na wat flinke manoeuvres. En net heb ik ze moervast gezet en heb ik er helemaal geen last meer van. Alsof ze iets voor hun ideale positie vast moeten zitten. In hun “ideale” positie gaat hij dus wobbelen. Duw ik beide tippen iets met de klok mee en zet ik hem klem dan heb er geen last van.
Ik heb dus het tegenovergestelde wat jij hebt Niels.

Snap er niets meer van :hammer:

Nog wat field-testing doen ;)

zie dat het hooveren al aardig gaat ! chapeau :D
die seperates kosten wat maar zowiso de gyro kan je duidelijk zien dat daar geld aan gespendeerd is en zijn geld waard is.

over het wobbellen, het is moeilijk te zien en ook een beetje moeilijk te achterhalen na een crash, maar het zoiu wel eens kunnen dat je flink bladspoor op je paddles of main blades krijgt ofzo.
eigenlijk zou je hem heel aan de grond moeten kunnen zetten bij zon wobbel en dan de bladspoor eens controleren.

je kan ook je bladen zo vast zetten dat als je het ding op zijn zijkant houd, dat ze net niet omknakken, als je dan opspint zoeken ze automatisch de beste plek, dan even hooveren en dan beter vastdraaien, maarja dat is erg omslachtig om dat na elke vloer kus te doen :)

gerard_nl zei:
zie dat het hooveren al aardig gaat ! chapeau :D
tail in en side in hoveren is al geen probleem meer, alleen heb ik met side-in toch liever wat meer ruimte :mrgreen:

gerard_nl zei:
die seperates kosten wat maar zowiso de gyro kan je duidelijk zien dat daar geld aan gespendeerd is en zijn geld waard is.
Yep, al zit mijn Logo nu zielig te kijken :lol:

gerard_nl zei:
over het wobbellen, het is moeilijk te zien en ook een beetje moeilijk te achterhalen na een crash, maar het zoiu wel eens kunnen dat je flink bladspoor op je paddles of main blades krijgt ofzo.
eigenlijk zou je hem heel aan de grond moeten kunnen zetten bij zon wobbel en dan de bladspoor eens controleren.
Heb ik al eens gedaan. bladspoor is uitstekend.
Als ik hem na een wobbel -niet crash in mijn hand hou en gas geef zie je de bladen licht golven alsof ik heel rustig met mijn cyclic rondjes draai.

gerard_nl zei:
je kan ook je bladen zo vast zetten dat als je het ding op zijn zijkant houd, dat ze net niet omknakken, als je dan opspint zoeken ze automatisch de beste plek, dan even hoveren en dan beter vastdraaien, maarja dat is erg omslachtig om dat na elke vloer kus te doen :)
Dat is juist het probleem. klinkt gek maar de beste plek is dus niet de beste plek. Als ik op deze manier start begint hij gelijk met wobbelen. Als ik de rotorbladen een cm met de klok mee uit zijn ideale centrifugaal punt stevig vast zet hangt hij stilletjes zonder wobbel in de lucht. Snap er niets van, begrijp ook niet dat hij daarvoor wel goed vloog met losse bladen. Het begon toen ik wat agressiever ging vliegen.

Als ik hem na een wobbel -niet crash in mijn hand hou en gas geef zie je de bladen licht golven alsof ik heel rustig met mijn cyclic rondjes draai.

dan staat je swash niet recht of een van je armpjes die de swash aanstuurt is iets mee.

Hmmm, net uitvoerig gecontroleerd. Bal zit exact in het midden en er zit een miniscuul lichte speling tussen de bal en het balhuis. Maar dat lijkt me normaal anders kan hij niet vrij bewegen...

goed kijken als ie draait na zon wobbel, als je zegt dat je bladen dan golven dan moet je swash ook om een of andere manier golven, of je hebt flexibele stangetjes.

Heb net toch echt stevig wat agressieve moves gedaan en hij blijft nu gewoon goed! :D :D
Heb de rotorbladen stevig vast gedraaid. 0% speling. Lekker zeg dat vliegen. Krijg hem steeds beter in de hand.

Snap alleen niet dat mijn bladen zo vast in een onnatuurlijke positie moeten zitten. :? Dat kan toch niet aan de swash liggen?

op 100% dat er ergens iets niet liniar is in je aansturing, dat kan niet anders.
of je hebt ergens dikke onbalans

Hmm... het is eigenlijk gekomen na mijn flinke crash buiten... Toch is er op het oog niets krom ofzo. Als ik de bladen ook "onnatuurlijk" zet trilt hij ook niet.

Misschien is de as een klein beetje krom :?
Zal hem vanavond eens over een glasplaat rollen.

hmm... misschien helpt dit, maar 'k weet het niet:

Ik heb zelf een aerohawk, en daar zitten bladen op die flexibeler zijn dan die van de picolo, nu had ik pas picolo bladen gebruikt en daarbij heb ik het wobbel effect sneller... misschien moet je dus is andere bladen proberen... wel vreemd natuurlijk :)

verdereuuh, ik moet nog even oefenen :P

Zijn je lagers nog goed? Geen speling of deukje ergens? Ik had veel minder last van schommelingen toen ik de lagers op dat t stukje vast had gelijmd. Oja, doenje ervo's het nog goed? Geen speling daar?

Lagers:Yup
Geen speling:yep
Lagers vast gelijmd: Lagers vast lijmen ?!?!?!?! R U crazy??
Servos goed:yes
Speling: Nope

Lager vastlijmen op asjes, waarom niet? Je trekt ze er zo weer van af. geen probleem en geen speling :) Wel kloten, mijn koolstof hoofdas zit ook vastegelijmd in de lagers :( Da's minder....

Maar na landen / crashen was het weer goed toch? Lijkt een resonantie op de washplate ofzo, of flybars. Zo ziet het eruit tenminste.

Mijn eco8 maakt ook zulke bewegingen als ik met 7 cellen vlieg. Als ik dan een tijdje van de grond ben gaat hij wobbelen. Met 8 cellen heb ik er geen last meer van. Ik denk dat het dus iets met het rotor toerental te maken heeft.

Is bij jou crash misschien de invalshoek van je bladen een beetje groter geworden waardoor het toerental lager word. Als je de bladen (normaal) los hebt zitten kunnen ze dan om hun lengteas draaien? Misschien blijven ze eerst goed zitten totdat je wat meer gas hebt gegeven waardoor het benodigde toerental terugloopt en dit gebuurt.

Is maar een idee…

Groeten Halmar

Back