Hummingbird radio storing maakt mij gek en arm !!!!.

• Topicstarter Topicstarter vangaever
  • Startdatum Startdatum
V

vangaever

Guest
Niewe Hummingbird CP elite serie met standaard motor en Centuri mixer en Centuri miniatuur ontvanger. Geeft bij gemiddeld toerental de gevreeste "jitters" of "glitchers". De antenne is op de volle lengte uitgevouwen. De condensatoren zijn op hoofd en tailmotor gesoldeerd. De ontvanger en mixer zijn voor de motor op ongeveer 3 cm geplaatst. Is daar iets mee te doen of beter naar brussless gaan?? Cristal verwisselen gaf geen resultaat. FF9 zender.

Loopt de antenne niet langs de motor?
hmmm... probeer het anders eens met ferriet kernen.

vangaever zei:
De ontvanger en mixer zijn voor de motor op ongeveer 3 cm geplaatst
Dat is wel vreselijk dichtbij. Kan de ontvanger niet wat verder weg van de motor een plaatsje krijgen? Als dat niet kan: in ieder geval zorgen dat de servostekkers richting motor zitten en de antenne dus aan de andere kant. Verder kan het ook wel eens helpen om de antenne iets anders in het model te plaatsen.

3 cm moet kunnen...

ik heb de mixer op 2,5 cm en de ontvanger op 3,5 cm +/-

nog nooit storing gehad...ik gebruik trouwens een jeti 5 rex plus als ontvanger, veel goede dingen hierover gehoord :wink:

MaartenR: wat is een jeti 5 rex ontvanger. Wie is fabrikant of distributeur.Dank voor info.

volgens mij is dat JETI zelf...

REX%205%20plus%2035%20MHz.JPG

plaatje

edit: ik wil niet zeggen dat het probleem bij de ontvanger ligt...

probeer nou maar eerst een paar dingen met de antenne of het verplaatsen van de mixer of ontvanger ;)

Ik heb zelfs de ontvanger tot op 5 cm kunnen plaatsen en met de antenne volledig 45 graden tov de staartbuis en niks mocht helpen. De glitching heb ik enkel bij het up-spoolen dus tussen start en hoveren. Bij het hoveren geen probleem meer. Maar ik heb schrik als ik rondvlieg en terug wil dalen met laag toerental, dat de storing zich voordoet en dan ben je hem kwijt natuurlijk. De frequentie waarop ik vlieg is 35.180 Mhz. Servo's en ontvanger zijn gloednieuw van Century. Ik kan natuurlijk een andere ontvanger gaan kopen en Brussless motor, maar ik wacht eventueel bijkomende sugesties van het forum af. Vangaever.

Een elektromotor is per definitie een stoorzender en levert de meeste radiostoring in het deel-gas gebied, dus dat komt overeen met het klachtenbeeld.
Er zijn dan 2 aandachtspunten:
1) de motorontstoring. Is deze compleet aanwezig en zitten de condensatoren vast? Als de ontstoring inwendig is gemonteerd is inspektie vaak lastig. Het kan echter geen kwaad om dan extern een extra ontstoorset te monteren.
-2) de plaats van de ontvanger en de ontvangerantenne. Het streven is altijd om de ontvanger zo ver mogelijk uit de buurt te houden van alles waar stroom loopt, dus uit de buurt van motor, regelaar en bedrading. De ontvangerantenne iets anders monteren kan daarbij vaak ook al helpen.

VANGAEVER
HALLO
MET MIJN NIEUWE BATT. KRIJG IN DE HELI NIET ONHOOG ??
bij nader aanzicht zag ik dat die maar 650 amp. had
de orginele is 700 amp. kan dat
moest het zijn dat je zelf later één zoekt van 650 amp.
dus ik heb er nog éne
spijtig dat ik het te laat zag, anders zat hij nog in de verpakking
greeeets SPYDER

storingen zoeken gaat heel goed met de Alpha 835W ontvanger van Schulze. Op die ontvanger zit een LED die het aantal storingen of glitches aangeeft. Door de ontvanger of de antenne te verplaatsen, door ferrietkernen te gebruiken etc. kun je zien of het aantal storingen afneemt. Dan weet je meteen dat je op de goede weg zit. Bovendien heeft die ontvanger semi-pcm eigenschappen. De ontvanger schakelt de pulsen naar de servo's uit bij aanhoudende storing. Op die manier kan de heli niet ongecontroleerd wegvliegen, want hij schakelt het gas/de regelaar dus uit. Is de storing over gaat alles weer zijn normale gang.
Deze programmering zit standaard in de ontvanger, dus je hebt er geen zender met pcm voor nodig. Het is namelijk ook een FM-ontvanger.
Deze kost met kristal Euro 77,50 en is zo lang als een fors lucifer.
Als jullie me vertellen hoe ik een foto in een bericht kunnen plaatsen, dan zoek ik even een afbeelding op.

een vrolijke storingsvrije groet gewenst,

Henk-Joyce

foto toevoegen is met 'Img' bovenaan..

1 keer op klikken, url naar de foto dan nog een keer op Img, dan sluit ie de code af ;)

Hummingbird Elite CP met standaard motor, mixer en ontvanger.

Probleem radiostoring tussen 500 en 700 tpm.

Ik heb alle mogelijke ontvangers geprobeerd, zoals:

Standaard Century als bijgeleverd.
Standaard Zoom 400 ontvanger
Robbe Futaba micro ontvanger RX 800
Robbe Futaba ontvanger R147 F
Ikarus Picobord plus Allen PPM bij 35.180 Mhz.

Al deze ontvangers blijven storen bij genoemde toerentallen. Ontvanger werd op een verlengstuk bevestigd op 8 cm van de motor en de antenne volledig uitgestrekt voor de heli op 1 cm van de grond.

Indien ik de heli op een tafel plaats met de antenne los en vertikaal naar beneden dan krijg ik geen storing. Maar zeg nu zelf dat het moeilijk is om op die manier te vliegen en te landen.

Mijn conclusie kan voorlopig niets anders zijn dan dat de motor zeer veel storing veroorzaakt, zelfs met de capacitors erop. Moet ik nu overgaan naar brussless of PCM, of de beiden.

Men kan wel prijsgunstig een Hummingbird kopen, maar dan moet je wel fors investeren in upgrades and electronics, en dan voel ik mij bedrogen.

vangaever zei:
Mijn conclusie kan voorlopig niets anders zijn dan dat de motor zeer veel storing veroorzaakt, zelfs met de capacitors erop. Moet ik nu overgaan naar brussless of PCM, of de beiden.
Deze conclusie zou wel eens helemaal juist kunnen zijn, misschien heb je een wel heel erg beroerde motor getroffen.

Een oplossing zoeken door naar pcm over te stappen is niet de juiste weg. De storing blijft nog steeds aanwezig, alleen merk je er niets meer van op de servo's en de regelaar. Beter is om eerst de storing zo veel mogelijk weg te werken, waarna je daarna eventueel uit veiligheid over kunt stappen op pcm.

Rex5? Heb je je kristal wel vastgetaped?
Als die gaat rammelen in zijn voetje (zit nogal los) dan kan ik mij een enigzins rammelende ontvangst voorstellen..

Back