HX Bird 2 (Cybird)

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sietse, 5 mrt 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai Hai,
    Heb nu ook een Orni :).
    Vanmiddag die van Rene (Rhelie) overgenomen. Het is een Cybird geloof ik. 3 kanaals 27mhz vliegklaar :).
    Ben gelijk maar ff gaan prutsen.
    3 dingen meteen veranderd. De accu aansluiting had de +/- precies andersom dan hoe ik het bij mijn accu's heb. die maar omgewisseld.
    Ook zat er een schakelaar op, daar hou ik gewoon niet van, kan alleen maar stuk gaan. Hop eraf, draadjes aan elkaar gesoldeerd en een krimpkousje erop.

    Als laatste iets geks wat ik met een flinke schok ontdekte! Rene stuurt andersom... Gasknuppel naar je toe is dus meer gas. Bij mij net andersom. Ding dus ineens vol gas :) whaaaaaaaa lache :D
    Gelukkig zitten er switches op de zender, dus dat was makkelijk.

    Beetje getest. "richtingsroer" deed het eerst wel, maar ineens wilde hij niet meer. gek... ik kijken naar de servo. leek goed, denk, gooi ff een ander erop, blijken er 4 draadjes uit te komen!
    Nou, andere oude servo's open gesloopt en op dezelfde manier erop gesoldeerd. deden het op zich wel, alleen gingen ze een beetje flippen (had ze daarom ook afgedankt bedacht ik later...).

    Toch maar de oude servo weer erbij gepakt. Bleek dat als je stuurde er niks gebeurde, maar als je hem een zetje geeft ging ie wel! Raar... Leek mij dus de motor. Tandwieltje overgezet op een motortje van een oude servo en yups, werkt prima!
    Hij is nu dus "ready to go". Ben wel beetje huiverig voor de eerste testvluchtjes.
    Heeft er iemand tips?
    Heeft er iemand ervaring met DIT model? Ik lees eigenlijk alleen maar over de Eagle...


    [​IMG]
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ha cool, daar staat ook rene met de uitleg van exact deze toen hij hem net had blijkbaar :).
    FF lezen, bedankt!
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Thnx, heb jouw hele topic doorgelezen net. Blijkt dus dattie met een ±50gr? brushless van 4700KV goed vliegt?

    Volgens rene had de standaard motor power genoeg, dus eerst maar standaard proberen. De servo's centreren idd bagger en sturen heel raar. Soms bijna niet en dan ineens vol... Maar goed. morgen hoop ik op weinig wind en dan maar een de lucht in raggen.

    Mocht het allemaal bagger gaan, dan komt er natuurlijk een vette brushless in :), dan gaat ie gelijk ook op de 35mhz natuurlijk.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Succes ermee Sietse! :D
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Thnx :).
    wie weet, misschien morgen meer nieuws.

    Heb trouwens ook maar ff die schroeven van de vleugelhevels in de tandwielen vastgezet met locktite. Na een paar rondjes trilden die namelijk al los. had jij daar geen problemen mee Rene?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet alles even nakijken, ik kreeg een ander projekt en heb toen de bird opzij gezet, heeft ook niet proefgedraaid met de korrte drijfstangetjes.
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    net ff laten flapperen, beetje teveel wind alleen. en ik merk idd dat je beter een iets groter accu'tje kan gebruiken. had nu een oude 560mah :).
    misschien 2 daarvan paralel schakelen, dan moet ie wel willen. Bij de start flapt ie als een bezetene, maar ietsje verderop heeft ie al echt moeite met flappen...
    maar toch, met deze (toch flinke) wind op een turbulent veldje :). ziet er veelbelovend uit voor de rustige dagen!
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Met het standaard lipootje moet hij makkelijk 8minuten ofzo kunnen fladderen !
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mhh, binnenkort nog maar eens proberen dan.
    Het leek erop dat hij met schokjes gas gaf als hij wat verder weg kwam...
    De originele lipo gaf trouwens 0 volt aan.. Bleek 1 cel stuk van te zijn, maar goed, heb nog wel lipootjes :)
     

Deel Deze Pagina