Hydro H1 zelfbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 26 apr 2022.

  1. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hallo mede forumleden, hierbij een bouwverslag (slow build) van een wat modernere langere H1 rigger. De Naviga regels zijn aangepast en er moet nu een grotere zwaardere lipo in dat vereist eigenlijk ook gelijk een iets grotere rigger. Ik wil hiermee in de toekomst een wedstrijd mee varen. De zomertijd is bijna aangebroken en ik kan dan toch niet veel varen tussen de sloepen/zeilboten/supers/vissers en broedende vogels vandaar om de verveling tegen te gaan een nieuw project.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    We beginnen weer met een blok schuim. Ik heb een hoop tips gehad van mede forumleden om er iets moois van te maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  3. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Eerste sponses waren niet mooi
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tweede poging! Deze waren wat beter in verhouding met het geheel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HeliKoper, Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Riggertje ziet er nu zo uit mooi in verhouding de tube is 72cm lang 7cm breed en ong 5.5 cm hoog. Nu Moet ik alles wrappen in glasweefsel en dan simpele mallen gaan maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat schuim heb je netjes in vorm gekregen. Hoe zorg je ervoor dat de sponsons in schuim zo strak worden en gelijk zijn (of juist niet als ze anders moeten zijn ;))
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Ik begin met twee blokken schuim die met spijkers of zoiets aan elkaar zitten. (Druk ze aan elkaar) Dan kan je ze schapen met een blok met schuurpapier en met een rolmaat of schuifmaat en blokaak af en toe de maten controleren. Je kan de blokken ook van elkaar halen en in spiegelbeeld weer vast maken. Het lukt vrij makkelijk om ze gelijk te krijgen. Daarna met een schuurspons voorzichtig afschuren. Als je goede verlichting hebt die langs het object schijnt dan zie je vrij snel alle oneffenheden. Daarna 160 of 80 gr glas erop dan kan je evt nog met plamuur aan de slag mocht het nog afwijken . Dan malletje maken
    Ik gebruik een stuk beton van een schutting (de boorder) als tafeltje die is en blijft recht/vlak
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2022
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  8. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    They seem fine to me but you know better... ;)
     
    Unusual RC en Carbohans vinden dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ongelofelijk, je zou bijna denken dat dit niet mogelijk is zonder CNC freesbankje!
    Verder sluit ik mij volledig aan bij Dimitris :D
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  10. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Shuimvorm bekleed met een paar glasweefsels en daarna waterproef geschuurd en gewaxed. De plug is nu klaar om er een malletje van te maken. Epoxy is op! Ik moet nog even wachten voordat we verder kunnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  11. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Weer stukje verder, malletje gemaakt en daarna met vacuüm rompje gemaakt die is niet in 1 keer gelukt mijn zak was lek dus met de hand verder gelamineerd met 1 laag glas 80gr 1x koolstof Keflar 160 gr en een laag 200gr carbonTotale gewicht rompje 128gr Drijvers experimenteel gelamineerd met losse Carbon vezels voor de drukvastheid. Schuim +3x80gr drijvertje weegt 60gr. Het is allemaal super sterk geworden nu alles nog afwerken inbouwen etc
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L, pompebled, Tamiya1970 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Weer een stukje verder, uitrichten van de booms en doorvoeren. Allerlei hulpmiddelen gebruikt ook een theelepel:banana:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Echt heel erg gaaf om deze boot zo te zien vorderen..
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Weer een stukje verder, bezig met verven denk dat ik het rompje in de blanke lak zet zodat je het Carbon kan zien scheelt ook weer wat gewicht. Nu wachten op onderdelen en dan verder misch dit jaar nog af!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamaniac, Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  15. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Cool painting I like this race flag scheme and naked carbon parts:thumbsup:. Indeed you will save some grams. Nice cf job.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het wordt een mooie romp . Ik ben benieuwd of hij nou heel anders vaart als je vorige rigger.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  17. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tnx hij is een stuk smaller en lichter dan mijn H2 en er komt een kleinere motor in. Het moet een H1 wedstrijdbootje worden om achteraan mee te varen. Hier nog wat foto’s ter inspiratie wat je zelf kan maken. Nu wachten op onderdelen en de ski moet ik nog maken maar daar heb ik een strut voor nodig ( in bestelling)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HeliKoper, eric_laermans, Dirk Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Hans, erg mooi. Ik zou zeggen: perfect, wat wil een Hydro 1-vaarder nog meer :rofl:. :rolleyes: mss meer ruimte omdat de Naviga/ LiPoMasters-regeltjes zijn gaan neigen naar zwaardere en grotere LiPo-packs (> 350gr, > 400gr). Ben wel erg benieuwd hoe je de setup hebt in gebouwd en wat het resultaat is op dit moment.
     
  19. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tnx ik ben net weer een beetje begonnen met de hobby na het installeren van zonnenpanelen/isoleren etc van ons huis. Wel een motorsteuntje gemaakt voor de tenshock 1540/6t en een ski. We bouwen gestaag verder.
    Ik ben ook bezig met een strut van Carbon een vierkante met ceramische lagertjes. Zal binnen kort een paar foto’s plaatsen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L, Dirk Jan, Tamiya1970 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Die strut klinkt interessant, ik ben benieuwd hoe je dat gemaakt hebt, met de as doorvoer en de vin eraan voor het vastzetten van de strut.
     
    Carbohans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina