Hydro I Rigger

Vaart prima :) Hij drift echt een beetje door de bochten lijkt het. Misschien dat een grotere turnfin hem nog iets scherper laat sturen.
 
Hoi Dirk-Jan, goed gezien, de turnfin die er nu op zit is erg klein. Met name ideaal om gewicht uit te sparen. De turnfin zit 1 à 2 cm voor het CG zodat-ie een klein beetje overstuurd is.
 
Eric, het gaat al lekker he.
en fine tuning gaat de meeste tijd in zitten :)

maar dat komt helemaal goed.

Gr, Leon.
 
Gisteren nog even een grotere prop geprobeerd: 37,5mm ipv 36mm. Resultaat:


Hoger stroomverbruik en dus ook minder vaartijd. Volgens mij ook nauwelijks snelheidswinst (al is dat subjectief). Doel: 5:30 vaartijd.

PS niet al te spannend filmpje, alleen bij 2:50 wordt een kurketrekker uitgevoerd :). Tja, je moet iets zonder vloedkanaal.
 
Laatst bewerkt:
Dat idee heb ik ook. De 37,5mm prop wordt ook gekenmerkt door 'hangende oortjes'. Oftewel, de tippen van de propellorbladen vervormen erg makkelijk tijdens het varen. Niet bevorderend voor snelheid en stroom. Volgende keer gebruik ik weer de 36mm prop en zet er een ski (Wellenkast) onder. To be continued...
 
Oftewel, de tippen van de propellorbladen vervormen erg makkelijk tijdens het varen.

Eric, dit zijn toch metalen props? Verwacht je dat de elastische vervormingen daarbij inderdaad een rol speelt. Ik vraag dit uit pure onwetendheid met deze materie, maar naar mijn gevoel kunnen de elastische vervormingen maar uiterst minimaal zijn.

Groet,

Ad
 
Beste Ad, normaalgesproken is het inderdaad zo dat vervorming van een metaalprop bijna nihil is. Echter, het ene metaal is het andere niet. Zo wordt tegenwoordig aluminium (Tenshock), nickel-koper (N-serie Jörn-Oliver Piezko RC-Props - Marine Propeller - Index), beryllium-koper (Octura), staal (S-serie Jörn-Oliver Piezko RC-Props - Marine Propeller - Index), messing-chrom-nickel (H&M), enzovoort gebruikt. Van een staalprop zijn mijn verwachtingen in dat opzicht hoger dan van een aluminium prop.

Onderdeel van het slijpen/ balanceren is het scherp maken van de prop, waarbij met name de uiteinden van het propellorblad dun worden geslepen. De 37,5mm prop die ik gebruikt heb, heb ik ooit tweedehands aangeschaft en het kan zo maar zijn dat de bladeinden iets te dun zijn gemaakt.
 
normaalgesproken is het inderdaad zo dat vervorming van een metaalprop bijna nihil is. Echter, het ene metaal is het andere niet.

Bedankt Eric, geeft weer een leuke kijk in de propwereld.
Van staal zou ik zeker wat meer verwachten dan van aluminium, scheelt wel een factor 3 in stijfheid!!! Verder denk ik ook dat de oppervlaktegesteldheid van staal stabieler is dan van aluminium.

Succes met de verdere fine-tuning. Als leek vind ik het er nu al prachtig uitzien.

Groet,

Ad
 
Even een kleine impressie van de Hydro II. Het roerblad is vervangen door een roerblad incl waterkoeling. Verder is er een nieuwe turnfin opgezet (2mm carbon plaatje, onder hoek van ongeveer 15graden).

Korte impressie:

Octura heeft een serie 'electric-friendly props' (M-series) en daarvan heb ik er één geprobeerd, namelijk de M440. S&B heb ik laten doen door Tony Ellis van MMS. Het was voor mij een try-out, maar een erg succesvolle. Tony neemt de tijd voor het S&B'en, maar stuurt wel regelmatig updates van de stand van zaken. Dan weet je waar je aan toe bent en dat is wel prettig.
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit Eric! Lijkt een stuk sneller als in het vorige filmpje ?
Benieuwd als de mijne klaar is, kunne we een rondje gaan vare :)

Even een kleine impressie van de Hydro II. Het roerblad is vervangen door een roerblad incl waterkoeling. Verder is er een nieuwe turnfin opgezet (2mm carbon plaatje, onder hoek van ongeveer 15graden).

Korte impressie:
[URL="
- ‪Hydro 2 Test‬‏[/URL]

Octura heeft een serie 'electric-friendly props' (M-series) en daarvan heb ik er één geprobeerd, namelijk de M440. S&B heb ik laten doen door Tony Ellis van MMS. Het was voor mij een try-out, maar een erg succesvolle. Tony neemt de tijd voor het S&B'en, maar stuurt wel regelmatig updates van de stand van zaken. Dan weet je waar je aan toe bent en dat is wel prettig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Remco,

Kan kloppen. Dit is de Hydro II (4s) en het vorige filmpje Hydro I (2s enigszins versleten). Er is nog veel werk te doen. Zo ben ik ontevreden over het grote dikke roer van de Hydro II en de ski van de Hydro I. To be continued...

Samen varen lijkt me een goed plan!
 
Riggers

Hallo iedereen
ik ben liefhebber van riggers en ben op zoek naar volledige bowplannen
van deze boten (riggers) kan mij iemand daarbij helpen?
groetjes
freddy:-|:-|
 
Zoek eens op de Predator rigger. Ik heb er een gebouwd, het bouwverslag staat hier in de speedboten hoek. De bouwtekening is op internet te vinden.

Alternatief is de JAE rigger. Een wedstrijd klare romp die ook erg goed vaart.
 
Riggers

Hallo rigger fanaten
Ben eindelijk begonen aan mijne predator,heb verleden week mijn
plan laten vergroten .De romp is minstens rond de 50 cm. Dit wekend ben ik begonen met het uitzagen van de houte stukken (tot hiertoe verloopt alles nog naar wens) .Volgende week begin ik met het verlijmen van de stukken.
De rest volgt nog.
Groetjes
Freddy
 
Klinkt goed Freddy! Ik zou zeggen; open even een nieuw topic. Dan kan je daarin je bouw vorderingen posten en vragen stellen :)

Succes!
 
Back
Top