Hydro sprint van Graupner

Laatst kocht ik een rudimentair bouwpakket aan van de Hydro Sprint van Graupner, bestelnr 2199.1 zonder enige handleiding. Dit is een driepunts hydro van zowat 40 cm lang. In eerste instantie zou het bootje bedoeld zijn voor een speed 400 motor, al wil ik er wel iets sneller in. :roll:
Ik heb er meteen een aandrijving meegenomen Hydroflex Drive van Graupner bestelnr 1974
Nu moet ik nog een roer, schroef en motor.
Het idee is een brushless te plaatsen met lipo11,1V.

Nu de vragen : Welke motor, welke schroef.
Hoe plaats ik de Hydroflex Drive, hoever komt ie achter het bootje uit, moet de schroefas onder het bootje horizontaal of schuin?

Is er ergens een tekening om een en ander te verduidelijken?
Andere tips? :idea:

plaats ff een foto van de spiegel en de binnenkant van de romp...
zo is het een beetje moeilijk te zeggen :wink:

sander (welkom hier )

hey probeer eens een hype motor, zijn rond re 33 a 40 euro.

ze hebben de maat van een 480 en 380 motoren, en die zijn leuk te doen op jamara xenon 35 regelaartjes.

als je de 2611kv versie neemt met 3.17mm as dikte hen je ongeveer 35000rpm belast op een 29 of 31mm prop.

en met een 4004kv kom je op zoon 45000rpm belast met een 29 a 31mm prop.

dan zou je voor motor en regelaar zoon 140 euro kwijt zijn.

roertje zou ik gaan voor een hopfje, alu roertje van ong 15 euro.

Die foto erop krijgen vraagt nog een beetje studiewerk.
Ik heb er hem dan maar als avatar bijgeplaatst. :wink:

Hey steelpad,
Ik snap er niet veel van maar ik vermoed dat je over een 'fietsbel' spreekt.
We komen dan wel uit op 45000rpm, da's niet niks.
't Lijkt mij wel een doordacht verhaal. 8) Ik ga er morgen mee naar de winkel!

Ik laat me vertellen dat er ook een 'turn fin' op moet. Wat is het idee daarrond? 8O

kijk,

4004kv betekend dat de bl(borstelloze) motor 4004rpm per volt draait,
11.1v x 4004kv = 44444,4 rpm
jamara xenon 35 regelaars zijn zwaar genoeg voor die motor.

de motor (hype 2 poler met 4004kv waar je dus om gaat vragen) gaat als warme broodjes over de toon bank, dus dat wordt waarschijlijk bestellen.
de regelaar hebben ze wel liggen.

een turnfin is een extra roer dat niet kan draaien, dus een soord van skeg.
die is bedoeld om de voorkant van je boot grip te geven op het water.
deze plaats je op de rechter sponson(drijver) aan de achterkant op een hiek van ongeveer 7 graden naar binnen(onderkant van de turnfin wijst dus schuin naar binnen)

ik heb zelf een hydro gehad waarbij de turnfin was afgebroken midden op het water, dan kun je dus nagenoeg niet meer sturen als je op plane komt.

je roer plaats je dan weer aan de andere kant van je romp dus links, deze laat je wel gewoon recht naar beneden staan.

de as plaats je in het midden van de romp en als het kan laat je deze 5mm onder de bodem (midden van de as dus) uitkomen met een horizontale lijn, dit kan je in kombinatie met het zwaartepunt, (ongeveer 4cm achter de sponsons) aanpassen zodat de boot zeer los komt te varen en tevens ook stabiel op het water blijft liggen.
de schroef kan je ongeveer 1 a 2 cm achter de boot uit laten komen. als het echt moet kan het ook iets verder. liefst cond 1 a 2 cm.

bouw de boot zo licht mogenlijk, en zo precies mogenlijk, dan kan je zeer leuke snelheden halen.
de prop (schroef) moet je gaan denken in de 29 a 31mm K klasse van graupner.

laat me maar even weten hoe het is gegaan.
veel succes

Ik ga ervoor!!! :!:

Nog eens wat die turnfin betreft, abs, carbon, staal??
Bevestigen doorheen de bootromp, of er gewoon opkleven?

Ook dat stroomverbruik zit mij niet lekker. Ik gebruik lipootjes van 1500/3cellen. Ik mag die dus maximaal met 15A ontladen. Zo gaan we wel heel erg door het rood, niet? :oops:
Toch maar grotere lipo's kopen? Dan zit ik wel met dat extra gewicht!

De plaatsing van die motor, helemaal vooraan in de neus, dan kan ik er wel moeilijk bij. Waar moet trouwens het CG ongeveer liggen?

@steelpad
waarvoor alu.
je kan bijna alle dunne harde metalen gebruiken
stukje epoxy plaat
stukje carbon plaat
allu
rvs
etc etc etc
zolang het maar hard is

zolang het maar hard is

en een beetje te bewerken :wink:

Overigens, epoxy vind ik erg fijn werken!

Ik ben zelf bezig met een epoxy chassis voor m'n rc auto!

Ik denk dat ik ook de servo plaat in m'n boot van epoxy ga maken!

Ik kwam er pas zelfs een beetje met de elektrische figuurzaag door heen!

Succes!

Groet, Aad

Ik heb een tijdje terug een hydrosprint gehad. (Nu niet meer, de as kon niet zo goed tegen zeewater ... :roll: ). Met een speed 400 6 volt en een 9,6 volt NiCd accu moest je vaak al opletten dat je niet ging vliegen ...

Ik zou het dus niet té erg overdrijven.

(nadeel van 't bootje in standaard configuratie is dat hij bij 1/4 gas gaat duiken. Je moet dan vanauit stilstand ineens naar minimaal 1/2 gas. Je hebt extreem weinig ruimte dus het zwaartepunt lag wel ongeveer vast :D )

Mark

Dat duikeffect heb ik al meer ervaren bij kleine superspeed bootjes, dat lijkt inherent aan het ontwerp. :wink:
Dat vliegen vindt ik wel echt een probleem.
8O Dat betekent dat ik helemaal geen zwaardere motor kan nemen dan een 400 of vergelijkbaar!
Zou een regelbare spoiler bovenop kunnen helpen? :sleeping: Ik fantaseer dan over een spoiler waarvan je de hellingshoek tijdens het varen kunt wijzigen. Misschien zelfs gecombineerd met de trottle via de mixfunctie van de zender.
Of ga ik nu écht te ver? :Fade-color

damax zei:
Dat duikeffect heb ik al meer ervaren bij kleine superspeed bootjes, dat lijkt inherent aan het ontwerp. :wink:
Dat vliegen vindt ik wel echt een probleem.
8O Dat betekent dat ik helemaal geen zwaardere motor kan nemen dan een 400 of vergelijkbaar!
Zou een regelbare spoiler bovenop kunnen helpen? :sleeping: Ik fantaseer dan over een spoiler waarvan je de hellingshoek tijdens het varen kunt wijzigen. Misschien zelfs gecombineerd met de trottle via de mixfunctie van de zender.
Of ga ik nu écht te ver? :Fade-color

voor de grote van de boot ga je te ver ...
je kan de boot zeer strak laten varen als je alles maar goed heb afgestelt..
en een speed 480 krijg je er ook wel in en zal ook goed varen MITS je goed afstelt

greetz jaimy

Back