Hydromite in aanbouw (enkele vragen)

Die lipo had ik ook al opgemerkt. Vooral de dikte is mooi. Nu alleen nog even een passende koppeling vinden. Ik moet namelijk van 3,2 naar 2,2. En dat is nou net degene die ze bij de gebroeders niet hebben. (iemand een suggestie?)

wat voor prop gebruik jij Drik Jan?

Groet,
Erwin

Ik moet namelijk van 3,2 naar 2,2.
En dat is nou net degene die ze bij de gebroeders niet hebben.
(iemand een suggestie?)

Weet je die maten zeker ? Of heb je 'n betere schuifmaat nodig ?

Normale motoras-maat is 3,175mm (1/8") , 2,2mm zegt mij helemaal niks.

Je kan aan Oliver van Hydro&Marine vragen D E Z E met jouw maten te leveren.

Schuifmaat functioneert prima. De gebruiker wellicht iets minder deze middag.
De motoras maat is natuurlijk de maat die u aangeeft. de flexas is een 2.3 mm flex van dr Psycho.

Dank voor de tip.

Deze heeft de koppeling ook zeker. Ik hoopte alleen een adresje binnen Nederland te vinden. Is qua verzending wat aantrekkelijker. (Ik vind 16 euro verzendkosten voor een koppeling wel wat veel als ik eerlijk mag zijn).
Ik zal hier en daar nog wat rond mailen en desnoods slinger ik zelf de draaibank aan.

Groet,
Erwin

Hallo Jan,

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik merk al aan mijn huidige asje dat die stelschroefjes niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van de as. Ik zal er morgen eens goed naar kijken. Bedankt voor de linkjes. Super!!

Groet,
Erwin

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik merk al aan mijn huidige asje dat die stelschroefjes ,
niet echt bevorderlijk zijn voor de levensduur van de as.

Vóór gebruik , 'n nieuwe flexas met (zacht) zilversoldeer vertinnen ,
doet hier wonderen ... Grifon Resist-II en S39 voor RVS .
Verkrijgbaar bij oa de Gamma op de soldeerbouten afdeling.

Ik zal dat spul eens opzoeken. De reden dat ik dit niet gedaan heb staat al ergens in dit draadje beschreven. De as van drpsycho paste zo mooi strak in de koppeling dat vertinnen niet zo eenvoudig zou zijn. Ook zou de as een behoorlijke hardheid hebben volgens enkele medegebruikers. Nu moet ik wel zeggen dat de as twee keer door de koppeling heen is geslipt. Hierdoor is er waarschijnlijk een klein gleufje in de as ontstaan. Met de nadruk op klein.

Mooie site trouwens. (Die franse)

Groet,
Erwin

Mannen van het goede leven. Ik heb zojuist de bekende 3900 motor van hobbyking in de hydromite geplaatst. Dit in combi met een een 31x1,6 graupner prop. Nu wordt het motortje behoorlijk heet. Exacte temp weet ik niet maar het is naar mijn zin te heet. Nu heb ik ook nog een 33x1,4 prop liggen en wou deze "aftoppen" naar een kleinere maat. Gaat dit helpen in mijn temperatuur? En zo ja, hoe gaat dat aftoppen ongeveer in zijn werk?
Wanneer ik de boot goed heb afgesteld en de temperayuur beheersbaar is maakt de carbonprop natuurlijk plaats voor een metaal/alu prop.

Groet,
Erwin

Hallo Erwin,

Vaar eerst eens met de onbewerkte 33 mm 1,4 spoed prop, wellicht scheelt dat direct in de temperatuur.
De Graupner 1,6 spoed props staan bekend als stroomvreters...

In plaats van aftoppen zou ik een stukje voorblad weghalen om de stroom te reduceren, dat houdt je de volledige omtrek van de prop intact.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ik hang de lipo weer aan de lader en probeer de onbewerkte 33.

Misschien een hele domme vraag maar wat is precies het voorblad van de prop? Is dit het deel vanaf het schroefdraad/gat naar de top?

Groet,
Erwin

Hallo Erwin,

Het voorblad is het scherpe deel dat het water het eerst raakt.

Als ik dat reduceer, begin ik vlak bij de naaf en haal er een millimeter of twee af, ik ga niet verder dan halverwege de lengte van het blad.
Dan maak ik de rand weer scherp en doe een testrun.
Bevalt het, maak ik er een malletje van, anders gaat er nog een streep vanaf en wordt er weer getest.

Groeten, Jan.

Bedankt Jan,

Ik heb net een run gedaan met de standaard 33. Ook nu werd ie behoorlijk heet. Het kan ook aan de motor zelf liggen natuurlijk. Ik zou namelijk niet weten of het een twee of een 4 pool is. Maar ik zal eerst de 33 bewerken en weer testen.

Groet,
Erwin

Hallo Erwin,

Volgens mij is het een tweepool, die worden altijd behoorlijk warm.
Definieer heet; 50 °C is onaangenaam aan je vingers, maar een motor maakt dat niks uit, meten is weten, hoe heet wordt de motor nu?

Wil je een vierpool, neem dan zoiets:
XK2845-B-3700KV Brushless Inrunner

Uit eigen ervaring kan ik je ook deze aanbevelen:
ADS400L Water-cooled Brushless Outrunner 3700kv 600w
Die lacht om je 33 mm prop.
Ik vaar de kleinere bouwvorm op 2S in een 50 cm monohull en met een 36K zit de boot op het randje van onvaarbaar.
Als de lipo leeg is, is de motor nét handwarm, de koeling werkt uitstekend.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ik kan mijn vingers er nog wel een tijdje op houden. Maar fijn is het niet. Ik heb geen infrarood thermometertje dus die waarde moet ik u verschuldigd blijven. Na het bewerken van de prop heb ik nog een kort rondje kunnen varen, de servo bedacht dat hij ook bouwvak verdient had....... dus die temperatuur is niet reëel. Is sowieso natte vinger werk zonder thermometer denk ik.

De twee motoren die u aangeeft zijn inderdaad ook mooie. Ik had voor de 3900-28-48SL gekozen omdat hij net even die 200KV meer heeft en de hydromite van Dirk Jan óók als de brandweer gaat. Maar als deze er dan toch mee ophoudt komt een van de door u aangemerkte motoren in aanmerking.

Groet,
Erwin

Beste modelbouwers. Een tweede hydromite is in aanbouw. De foto's van deze boot zullen uiteraard ook op het forum verschijnen in de vorm van een beknopt bouwverslag. Deze hydro is voor een vriend die ook overtuigd is van de charme van deze hobby zodat we samen kunnen varen en wellicht samen mee kunnen doen aan wedstrijden.

Nu wil ik voor mezelf graag een predator rigger bouwen. Nu is mijn ook gevallen op een leuke potentiële motor en vroeg me af of het nodig is om deze te koelen met vaarwater.

Turnigy HeliDrive SK3 Competition Series - 2839-4300kv (450 size heli)

Deze motor zal gevaren worden met een 3s Lipo. Ja, een hoop toeren. Maar niet onmogelijk voor een rigger lijkt mij.

Groet,
Erwin

j68r0kjb3zm220dfg.jpg

lja0nbry5u95zzofg.jpg

cxlaplgbv6o19infg.jpg

r38centccd44gt4fg.jpg

xafxssynf51490bfg.jpg

iizc1rkig9hseljfg.jpg

dfor3ys9xzn9hymfg.jpg

3rhs1phla8rndzqfg.jpg

De voortgang in sneltreinvaart. De kap is nu aan de beurt en zal de nodige tijd in beslag nemen. Het bouwen gaat voor de tweede keer merkbaar sneller. De meeste tijd zal in het wachten op onderdelen zitten.

Voor de motorisering komt deze in aanmerking:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...r_cooled_Brushless_Outrunner_3700kv_600w.html

Dit lijkt ons een prima motortje. Hij zal iets op toeren inleveren t.o.v. mijn eigen hydro maar zal daarin tegen wel een grotere prop kunnen draaien.

Groet,
Erwin

Back