Hydromite in aanbouw (enkele vragen)

Hallo hobbygenoten,

Ik ben na het bouwen van een wiesel verder gaan bouwen, en nu een heuse Hydromite van normaal formaat.

Ik heb echter nog een paar vragen:
*Wat voor type as kan ik het beste gebruiken (flexas of wiredrive) en waar kan ik deze bestellen?
*Op Hobbyking staan de potentiële boatmotoren allemaal in Backorder dus zat te denken aan een Helimotor. Is dit mogelijk in een boot en hoe los ik de koeling op? Zelf dacht ik aan een Mountkoeling en misschien een spiraal om de motor (een "can" past vast niet aangezien de motoren vrij kort zijn).

Enkele motoren (heli)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._450H_2218H_Heli_Motor_3450kv_450_class_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...450_500_H2223_Brushless_outrunner_3500KV.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11172__Turnigy_450_H2218_Brushless_outrunner_3550KV.html

Alle op 3S

Misschien zijn dit vragen die een beetje voor de hand liggen maar toch wil ik graag zekerheid wat betreft besteldelen en dergelijke.

Foto's komen!!!!!!

Vriendelijke groet,
Erwin

Hoi Erwin,

Ik weet niet welk formaat je precies gaat bouwen, maar zowel flexals als verenstaal as kunnen als je een niet te heftige hoek hebt in je as. 1,5 mm verenstaal kan prima tot setups met 3s lipo. Ga je heftiger zou ik 2 mm gebruiken, maar ook 3,2 of 4,7 flex gaan uiteraard prima.

Te bestellen bij zo'n beetje iedere online rc zaak, of te halen bij 2brothers in Bussum (de flexassen)

Heli motor kan prima, zou dan gaan voor een buitenloper, wel even het juiste formaat en toerental nemen. Gebruik meerdere van dit soort buitenlopers en je hebt geen koeling op de motor nodig bij normale setup omdat de buitenloper zich koelt door het draaien. Mocht je toch koeling willen maken, kan je de motor aan de voorzijde koelen door een motorsteun te gebruiken waarvan je de bevestigingsplaat koelt.

Mocht je meer informatie over de boot hebben qua afmetingen en gewenste lipo setup, geef ik graag meer advies over de de gebruiken motor. Overigens de Turnigy Aquastar 3650 en 3974 zijn toch wel op voorraad?

Groeten,

Marcel

Hallo Marcel,

Ik ben bezig met de orignele Bas Ladru boot. Dit wil zeggen dat hij tegen de 52 cm lang wordt en ietsje pietsje hoger dan anders zodat de motor netjes onder de kap past.

Ik wil graag op 3s gaan varen, welke accu ik hiervoor wil gaan gebruiken is nog niet zeker. Ook deze moet namelijk nog besteld worden. de regelaar pas ik op de motor aan. Het gaat dus om een compleet Brushless setje.

Ik denk dat ik dan ga voor een Helimotor met watercooled mount. Wat zijn de punten waar ik vooral om moet letten? Ik weet dat ik zo rond de 3500-3900 KV moet zitten met 3S voor de hydro. Qua formaat ben ik nog geheel onbekend. Heb tot nu toe alleen met brushed gevaren. De Turnigy Aquastar's die u opnoemt zie ik niet in het te leveren lijstje staan (of ik lees erover heen).

Ik hoor graag van u welke motor het meest geschikt is voor de Hydromite.
Alvast enorm bedankt voor uw hulp.

Vriendelijke groet,
Erwin

Hi Erwin,

Een leuke setup is inderdaad de aquastar motor op 3S.

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy AquaStar 3650-3500KV Water Cooled Brushless Motor

Deze accu past daar mooi bij.

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3600mAh 3S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)

Regelaar Turnigy 120 marine wordt echt heel veel gebruikt. (met een setje extra condensatoren)

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC (DE Warehouse)

Je kan voor deze regelaar een kleine 'programming card' kopen. Echter kan je die regelaar op de 'standaard' setting zo gebruiken en is het niet persé nodig om die 'p.c.' erbij te nemen.

Goudstekkers zijn altijd handig :P
HobbyKing R/C Hobby Store : Polymax 5.5mm Gold Connectors 10 pairs (20pc)

Koelslang,...nog niet gezien bij HK...maar 2brothers heeft dat vast wel.

Voor de hardware zou je de Duitser Ralf Schnippkoweit een mailtje kunnen sturen. Hij maakt echt supergoed spul voor een hele redelijke prijs.
Modellbau-Dortmund

Voor dit soort setups zijn de 1.5mm verenstaal asjes erg fraai en licht. (vraag gelijk voor een passende koppeling) en anders is een 3,2mm flexas ook prima voor deze setup.
Hij kan je vastwel een leuke aanbieding geven als je alle hardware (as, koppeling roer) bij hem besteld.

Hier is nog een filmpje waar Ralf en wat anderen (ik ben de cameraman) afgelopen zondag in Duisburg/Rahm bij de Rahmer See de boten hebben getest.

[URL="
7 12duisburg - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Rigger, die setup is te groot/zwaar voor een 52cm hydro. De lipo krijg je er waarschijnlijk niet eens in (past niet qua hoogte in de neus).

Beter zoek je een 28mm grootte motor i.c.m. een 3Ah 3S lipo. De 120A regelaar is zeer ruim bemeten, maar zou wel moeten passen. Ik vaar zelf met een 60A regelaar en dat gaat ook prima (watergekoeld) op 3S.

Hallo helpende mensen,

Allereerst bedankt voor het meedenken.
Ik heb zelf ook even rond lopen neuzen en heb een setupje samengesteld. Ik hoor graag jullie reactie.....

Motor:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 3500KV
Gekoeld door een Motormountkoeling.

Regelaar:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC

Accu:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 3S 20C Lipo Pack

Wellicht is een 30c geschikter maar daar hoor ik jullie vast wel over.

Ik zie overigens ook mooie roersetjes op HK staan. Welke kan ik het beste nemen Qua lengte?

HobbyKing R/C Hobby Store : CNC Rudder - Small (74 mm)

HobbyKing R/C Hobby Store : CNC Boat Rudder (89 mm)

Vriendelijke groeten,
Erwin

@Erwin,

De motor is prima al kun je ook iets lager in toeren gaan (en iets groter proppen):
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 2900KV

Zelf heb ik de 2900kV in m'n mini-hydro en al heel wat rondjes met tevredenheid gevaren. Je kan ook overwegen de 4400kV te nemen en dan op 2s te gaan varen.

Het CNC-rudder small voldoet prima voor de hydromite. De LiPo ad 20C met deze capaciteit (3x20=60A continu) is ruim voldoende.

Helemaal goed. Dan ga ik deze week mijn setupje bestellen.
Heeft iemand nog tips qua as?
Ik heb Ralf gemaild (vrijdag al) maar hier wordt tot nu toe niet op gereageerd. Ik zoek al een poosje rond op wat rc sites maar heb nog steeds geen goede kunnen vinden. wellicht dat iemand een linkje voor me kan plaatsen.

Welke verzendmogelijkheid kan ik het beste nemen voor het verzenden van mijn goederen bij HK?

Vriendelijke groet,
Erwin

Laatst bewerkt:
even aanmelden bij www.rc-raceboats.de en zoeken naar "psycho" dat is z'n nickname daar...stuur je Ralf daar even een PM. Daar reageert hij vaak sneller.

Ik heb geen standaard verzendingen...ligt eraan hoe zwaar de pakketten zijn bij HK.

Die motor 2223 3500kv buitenloper is te klein voor die romp, vind ik.
normaliter word dit kleintje van 80gram in een zéér lichtlopend riggertje gezet op 3S 1300mah. of in een mini-mono van +-500gram.
Met 3S 3000mah ga je deze motor koken.

Neem dan een mini-hydro setup die wél werkt. Vandaag nog het riggertje van Marcel gezien. Met motorkoeling blijft dit redelijk koel na 5-6minuten varen.
motor van 32 dollar
HobbyKing R/C Hobby Store : XK2845-B-5500KV Brushless Inrunner

akku van 10 dollar.
HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Compact 2700mAh 2S 25C Lipo Pack

Op een kleine prop +- 29-33mm ga je zeker 60-70kmh halen.
Dat is vrij rap voor zo'n rompje.

Succes verzekerd.

Dus de motor de u voorschrijft gaat beter presteren op 2s? En blijft koel?
Met een minihydro bedoelt u de hydromite die ik bouw neem ik aan.
Bij de motor zit echter nóg geen koelhuls. Deze kan ik gewoon los mee bestellen begrijp ik.

Er zijn behoorlijk veel manieren om je pakket te laten versturen. Het pakket zal zo'n 1 a 1,5 kilo worden.

Ik zal ralf daar eens opzoeken. Bedankt voor de tip.

De 60A turnigy regelaar volstaat in deze setup nog wel?

Vriendelijke groet,
Erwin

Zou persoonlijk voor een zwaardere hydromite geen 5500 toeren per volt nemen hoor:p Mijn Mini Lui is namelijk waarschijnlijk een stuk lichter. In dat geval gewoon qua toerental beter die 4400 rpm/v nemen. Koelmantels kan je ook gewoon bij HK bestellen, die staan bij boot toebehoren.

Mocht je het leuk vinden, ze hebben er ook propjes van 35 mm van TFL hobby, moet je nog wel bewerken (slijpen, balanceren etc), maar voor 4,72 dollar kan je je daar geen buil aan vallen.

Ralf (Dr Psycho) is niet altijd van het snel reageren. Een 1,5 mm verenstaal strutje van hem heb ik overigens nog wel op voorraad liggen gok ik:cool: een mini roertje kan je als je toch bij Hobbyking gaat bestellen, daar ook gelijk meebestellen.

Misschien een domme opmerking. Maar wat is de reden dat die 4400 op 2s beter zou zijn dan de 5500?

En wat voor prop horen er bij deze motoren?

Vriendelijke groet,
Erwin

Misschien een domme opmerking. Maar wat is de reden dat die 4400 op 2s beter zou zijn dan de 5500?

En wat voor prop horen er bij deze motoren?

Vriendelijke groet,
Erwin

Hoi Erwin,

De reden hiervoor is dat de 5500 best scherp is, nogal een hoop toeren voor een klein bootje op 2s. De motor trekt meer amperes dan de 4400 rpm/v bij een verder zelfde setup. Je moet kleiner proppen bij een 5500 rpm/v. Ik vaar een heel licht bootje met die 5500 motor en gebruik een 29 mm propje, zou je een zwaarder bootje hebben (en geloof me, dat heb je al snel:cool: omdat mijn mini riggertje erg licht is)zou je nog kleiner moeten gaan proppen en ga je al snel veel minder efficient zijn.

@Erwin:
Heb zowel 1.5mm verenstaal als 2.3mm flex-drive van DrPsycho in bedrijf. Bij toepassing van 1.5mm verenstaal komt de motor in de regel vóór in de romp en de LiPo dus meer naar achteren. Bij inbouw van de flex-as wordt de motor achterin geplaatst en meer naar voren komt de LiPo. Dus veel hangt af van de beschikbare ruimte in de romp, gewichtsverdeling en zwaartepunt.

Het 1.5mm verenstalen asje gaat door een messingbuisje de romp binnen en op dit messingbuisje zit een silliconenslangetje met daarin ook weer zo'n messingbuisje voor 'lagering'. Aanvankelijk was ik erg sceptisch of dit naar tevredenheid zou werken, maar tot nog toe ben ik erg tevreden. Bouw je echter een ski om de verenstalen-as (onderzijde romp) dan moet je de strut loshalen om het asje erdoorheen te friegelieren. Flex-as is daarom misschien iets gebruikersvriendelijker. Verenstaal is misschien weer iets lichter van gewicht en geeft de energie van de motor beter door aan de prop (?).

Hallo,

De lipo komt voorin en de motor zo ongeveer in de midden/achterin. In dat geval zou ik voor een Flexas moeten gaan. Levert DrPsycho een snelspankoppeling bij zijn assen? Aangezien ik dan voor een flexas met koppeling ga.

Hoe kan ik het alubuisje het beste buigen. Zonder deuken/knikken. Doe ik dat met as er in of moet ik hem eerst even heet stoken zoals bij een messing buitenmantel?

Kan iemand mij vertellen of de motor geschikt is voor een Hydromite (52 cm)

De foto's van de bouw komen er aan!!

Groet,
Erwin

Hallo,

De lipo komt voorin en de motor zo ongeveer in de midden/achterin. In dat geval zou ik voor een Flexas moeten gaan. Levert DrPsycho een snelspankoppeling bij zijn assen? Aangezien ik dan voor een flexas met koppeling ga.

Hoe kan ik het alubuisje het beste buigen. Zonder deuken/knikken. Doe ik dat met as er in of moet ik hem eerst even heet stoken zoals bij een messing buitenmantel?

Groet,
Erwin

Hallo,

Groet,
Erwin

@ Erwin, ik heb die motor niet getest, maar wel zijn grote broer na 3 seconden zien weigeren..... De Turnigy XK die ik noemde (met 4400 rpm/v) gaan erg goed en kosten maar 10 dollar meer, ik zou derhalve liever die 10 dollar meer uitgeven.

Ik heb ook bij riggertjes en hydro's waar de motor achterin ligt en de as onder een flauwe bocht gaat een verenstaal asje in gebruik hoor. En naar volle tevredenheid. Dat kan ook prima onder een hydromite, waarde motor toch iets meer in het midden komt.

Mocht je toch voor flex gaan, nee Dr Psycho heeft geen bijpassende klemkoppeling, maar die kan je bij Hydro & Marine wel regelen. Voor verenstaal asjes heb je geen klemkoppeling nodig overigens, daar werkt een normale koppeling ook prima.

As buigen doe ik gewoon met mijn duimen bij dunne asjes, heel voorzichtig buigen.... Waarom zou je aluminium willen gebruiken? Messing kan prima hoor. Overigens als ik meer dan iets een flauwe bocht moet buigen, vul ik de as nog wel eens met een beetje schelpenzand voor ik ga buigen.

Oke. Goed advies. En die 4400 dan op 2 of 3s? Werkt de asafdichting van een wiredrive door enkel en alleen dat korte messing buisje gevuld met vet. Of is een stukje slang noodzakelijk?

De reden dat ik Alu noemde was omdat ik op de foto's van Drpsycho alu mantels zag.

Groet,
Erwin

Back