HYPE Cessna 400 corvallis

Hallo electrovliegers!

Ik heb een HYPE Cessna 400 (klik). Nu kan ik daar lekker mee starten, en vliegen is ook geen probleem. Alleen is het landen nu iets waar ik mee aan het oefenen ben. En dat is me al een paar keer mis gegaan, en ik verwacht dat vroeg of laat mijn propeller een keer het loodje gaat leggen. En wie weet ook wel mijn motor(asje). Nu is er nergens iets te vinden over de specificaties van welk motortje dit vliegtuig gebruikt, of over welke prop er op zit. Mijn vraag is, hoe kan ik er achter komen welk motortje ik nodig heb, en welke prop daarbij moet. Een losse prop kan ik wel bestellen bij HYPE, maar ik wil uiteraard een voorraadje aanleggen, en dan komen onze chinese HobbyKing vrienden toch wat goedkoper uit de bus.

Wat weet ik wel?
* Prop is in ieder geval 9 inch lang, maar de spoed.. hoe kom ik daar achter?
* De buitenloper van de motor heeft een diameter van 29mm en een 'diepte' van 15mm
* De asdiameter is voor zover ik kan meten 2mm
* Ik vlieg met een 3S 2200MAh pack

motor.jpg


Hoe kan ik nou een mooi setje van motor/prop/meenemer op hobbyking vinden, waarvan ik zeker weet dat het gaat werken op mijn cessna 400?

Verder wil ik aankomende winter een mooie extra300 helemaal zelf gaan bouwen, en ook die wil ik electro gaan vliegen. Hoe bepaal je nou wat voor een motor/esc/prop je nodig hebt voor je kist? Alvast bedankt voor jullie tips en suggesties!
 
Laatst bewerkt:
Ga eens naar een modelbouwwinkel in de buurt die zullen misschien een beter mtortje geven en je ook heel wat uitleg...
 
Het asje is te bestellen bij Kyosho (Hype) onder bestelnummer: 018-1563 voor € 5,90 .
Prop is een beetje gokken 9" x 4" tot 5" schat ik zo ... als er echt helemaal niets op de prop staat is het erg lastig exact de spoed te bepalen (en zelfs dan nog hebben fabrikanten zo hun eigen interpretatie van hoe je de spoed moet bepalen (en dus wat ze op hun prop "schilderen") , met als gevolg dat bij metingen een prop van gelijke diameter met meer spoed minder stoom trekt dan ééntje met minder spoed (volgens de fabrikannt dan), rara hoe kan dat ) ... het motortje is ook een beetje vaag (er worden geen spec's gegeven)

Wat een vervangende combinatie kan zijn, moet je bepalen aan de hand van het gewicht (vliegklaar) en het vleugelopervlak ... vuistregel is om goed te vliegen heb je "iets" van 150 tot 200 Watt per kilo nodig en dat moet je (met de juiste prop) omzetten in voldoende vliegsnelheid, minimum vliegsnelheid is 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting in grammen per dm², wat meters per seconden op levert ..

dus voorbeeldje de vleugelbelasting is 49 gram/dm² dan is de minimum vliegsnelheid 1,7x7= 11,9 m/s = (x 3600) ruim 42 km/uur tel daar minstens 50% bij op voor wat reserve dan zit je op bijna 65 km/uur ... hiervanuit kan je terugrekenen hoeveel toeren per minuut je nodig heb met een gegeven prop ...

Overigens is een Cessna 400 (Corvalis TT) geen echte beginners kist ... zeker als je met flaps moet landen ...
 
Als je bij de "aanmaak" Chinees kijkt voor o.a. de Hype producten meneer Sheng Teng uit Jiaxing City, Zhejiang Province, China daar heet hij (zij?) Cessna 350 (de Cessna's 350 en 400 zijn uiterlijk vrijwel gelijk) als je de spec's bekijkt:
c12.jpg


Dan zie je dat er in iedergeval een 9"x5" prop op staat ... (de spare part listgeeft een 404 error, dus aan reserve onderdelen doen ze niet :( ) ..
 
Dank voor de info! Landen met flaps gaat inmiddels lekker hoor! Helaas daarnet een crash gehad door een losgeschoten rolroer stang! Erg zonde... De neus zit flink in elkaar :-( Kijken hoe, en of we dat gaan fixen...
 
Back
Top