Hype Wow.....! hotliner

Differentiatie is niet zo moeilijk in te stellen.
De opgaande rolroerbeweging moet groter dan de neergaande.
Dit bereik je het makkelijkst door je hevel op je servo iets naar voren te laten staan in de neutraalpositie.
Je opgaande beweging wordt dan automatisch groter.
Ook kan je de hevel op de aileron iets meer naar voren brengen, simpel gezegd, het gaatje waar het stuurstangetje in komt staat iets voor de scharnierlijn.

GJ

Ook kan je de hevel op de aileron iets meer naar voren brengen, simpel gezegd, het gaatje waar het stuurstangetje in komt staat iets voor de scharnierlijn.
GJ

Volgens mij bedoel je achter de scharnierlijn (in vliegrichting gezien). Als je hem ervoor zet krijg je tegengestelde differentiatie.

Max

Dit bereik je het makkelijkst door je hevel op je servo iets naar voren te laten staan in de neutraalpositie.
Mits de servo-arm (en roerhoorn) aan de onderkant van de vleugel zit(ten). Anders is het juist andersom ...
Nee, voor de roerhoorn geldt juist dat hij dan achter de roer-scharnierlijn moet staan.

Overigens moet de verplaatsing (in mm's uitgedrukt) van de roerhoorn veel groter zijn dan die van de servo-arm om hetzelfde effect te krijgen. Waarom is me niet duidelijk.

Dirk

Volgens mij bedoel je achter de scharnierlijn (in vliegrichting gezien). Als je hem ervoor zet krijg je tegengestelde differentiatie.

Max

....
Rick

Doordat de uitslag van de servo in het algemeen groter is dan van het aileron, zelfs bij een flap, is het geometrisch inzichtelijk te maken dat de verplaatsing van de servo arm meer effect heeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb even de 2 mogelijkheden getekend om het duidelijk te maken.
Het rode is de roerhevel, het blauwe de scharnierlijn
En ja, dan moeten de hevels aan de onderkant zitten, wat in 99% van de gevallen zo is.

profiel.jpg

Of deze maar de bovenste geniet de voorkeur.
Nog beter is om de beide hevels iets naar voren te richten.

profiel1.jpg

Nee Rick, dat valt wel mee, het is alleen een beetje beroerd getekend.
Hij gaat op die manier echt meer omhoog dan omlaag, alleen is het verschil kleiner.
Ik heb op het moment geen vleugel waar het echt duidelijk zichtbaar is anders had ik wel een foto gemaakt.

GJ

Omdat de onderste een negatieve differentiatie geeft

Nee Rick, dat valt wel mee, het is alleen een beetje beroerd getekend.
Hij gaat op die manier echt meer omhoog dan omlaag, alleen is het verschil kleiner.
Ik heb op het moment geen vleugel waar het echt duidelijk zichtbaar is anders had ik wel een foto gemaakt.

GJ
Euuuh. Rick heeft echt gelijk. De opstelling zoals in het plaatje geeft echt een negatieve differentiatie (uitslag naar beneden is het grootst).
Ik kan dat wel zichtbaar maken in een plaatje, maar pas vanavond. Ik heb thuis een excel-sheet (Franstalig natuurlijk :rolleyes: ) waarin de uitslagen exact en wiskundig worden berekend en gevisualiseerd.

Dirk

Ja, Rick weet wel waar ie het over heeft, dat weet ik.
Maar ik heb het hier in de praktijk zo zitten en dat geeft echt meer uitslag naar boven dan naar beneden, alleen zitten er kapjes over de aansturing dus ik kan het niet laten zien.
Maakt ook niet uit om er veel woorden aan vuil te maken, degene die de vraag had weet nu ongeveer hoe ie het moet doen.

GJ

Nee, dat weet diegene nu juist niet. :(

Want als het is afgesteld en gebouwd zoals jij beschrijft, krijgt hij 200% zeker de verkeerde differentiatie. En aan de roerhoornkant kun je niet even iets veranderen. Aan de servo-kant kun je wel eenvoudig het armpje een tandje (of 2) verzetten, en daarna de lengte van de stuurstang aanpassen.

Als de uitslagen bij jouw inderdaad naar boven toe groter zijn, zit de roerhoorn anders, al dan niet gecombineerd met een verzette servo-arm, en (meest waarschijnlijk) geprogrammeerde differentiatie in je zender. :confused:

Gr. Dirk.

Ik programmeer nooit dingen in de zender, ik ben nog een ouderwetse bouwer die er vanuit gaat dat alles mechanisch goed moet zijn.
Kleine dingen kan je eventueel in de zender veranderen maar de basis moet goed zijn.

Maar als de vraagsteller gewoon de roerhevel in neutraalstand naar voren zet is het probleem opgelost.
We kunnen wel 100 pagina's vol gaan schrijven maar volgens mij is het toch overduidelijk wat de bedoeling is.
Als het niet duidelijk is dan mag de vraagsteller me een PB sturen dan zal ik wel even een servoafdekkapje proberen te verwijderen en een foto maken.

GJ

nah, omdat ik hier ook 2 wow's heb liggen (in demontagefase...) maar even een plaatje geschoten, misschien help ik er wat mensen mee...

full

grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Loeki,

zo bedoel ik mijn onderste tekening, zo heb je dus een iets grotere uitslag naar boven dan naar beneden, dus differentiatie..
Als je het verschil groter wilt dan moet je ook de servohevel nog naar voren kantelen.

Dank voor de foto, scheelt mij weer wat sloopwerk.

GJ

Over Mechanica en Electronica.

Ik probeer altijd de hevels van zowel de roeren als de servo zo te plaatsen dat ik gebruik maak van de beste mechanische overbrenging.

Dat houdt in dat ik de servo horn zo plaats dat het in het midden van de hele range, dus niet per sé in de middenstand van de knuppel een rechte hoek maak met de stootstang.
Het zelfde voor het roerheveltje, in het midden van de roerweg, dus weer niet per sé in de middenstand van het roer zorg ik weer voor een rechte hoek tussen stootstang en de lijn van schrnierpunt tot inhaakpunt in het heveltje.

Je krijgt dan de optimale mechanische overdracht, maar niet per definitie de gewenste differentiatie. Je zit er meestal wel redelijk in de buurt.

Dan, daarna dus zorg ik voor een differentiatie via de zender programmering.

Voordelen:
1. Je maakt optimaal gebruik van de nauwkeurigheid van de servo's
2. Je hebt de minste invloed van spelingen
3 de differentiatie is ook OK voor kleine uitslagen, hetgeen bij een mechanische differentiatie niet het geval is. Daar is de differentiatie bij heel kleine uitslagen nul en wordt deze bij grotere uitslagen groter.

Ik maak dit soort tekeningen om de maten en hoeken af te stemmen.

full

Rick

Dan, daarna dus zorg ik voor een differentiatie via de zender programmering.

Voordelen:
1. Je maakt optimaal gebruik van de nauwkeurigheid van de servo's
2. Je hebt de minste invloed van spelingen
3 de differentiatie is ook OK voor kleine uitslagen, hetgeen bij een mechanische differentiatie niet het geval is. Daar is de differentiatie bij heel kleine uitslagen nul en wordt deze bij grotere uitslagen groter.

Precies, zo werk ik ook!

3 is voor mij persoonlijk het belangrijkste punt! Waarom, omdat ik het grootste gedeelde van een vlucht met minimale rolroeruitslag vlieg.

Johannes

Ja toch ook maar een Wow gekocht voor dat geld kan je geen miskoop hebben.
En ik moet zeggen het vliegt perfect.
Inderdaad wel andere servo´s erin gezet.

full

Wordt er hiermee nog gevlogen? Ik denk erover om de HK kloon te kopen, om mee te vliegen bij meer wind en deze zomer aan de helling. Lijkt me een ideale goedkope optie.
Of zijn er ondertussen al betere alternatieven?

Wordt er hiermee nog gevlogen? Ik denk erover om de HK kloon te kopen, om mee te vliegen bij meer wind en deze zomer aan de helling. Lijkt me een ideale goedkope optie.
Of zijn er ondertussen al betere alternatieven?

Beter alternatief: MPX Blizzard. :)

Even alle gekheid op een stokje: ik heb die HK kloon (Durafly Dynamic-S) zien vliegen en is geen vergelijk met de Blizzard. Een slappe dweil die slecht te besturen is. Ik heb zelf de Blizzard gehad (vlieg nog steeds met een zweefversie van de Blizzard aan de helling) en dat is wel een leuk ding om mee rond te raggen. Ik was er echter op een gegeven moment wel op uitgekeken...

die blizzard is wel een pak duurder dan de wow/dynamic-s/blaze, maar daar krijg je wss wel wat meer kwaliteit voor terug.
Blijkbaar is de blizzard ook veel meer een hotliner dan de wow, en dat hoeft voor mij niet. Liever niet te snel :)

Back