Hyperion 0610i DUO USB aansluiting

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ik weet dat er hier diverse bezitters zijn van deze lader. Ik sinds kort ook.

Deze heeft een aansluiting voor de PC, echter zou je hier apart het kabeltje voor moeten kopen a raison de 20 euro.

Nu heb ik de pinout van de aansluiting wel gevonden (GND/RX/TX) maar de vraag is even wat voor aansluiting het is. Alle software heeft het over COM poorten, maar de kabel die te koop is, is USB.

Nu zit er aan die kabel een klein printplaatje, mijn vraag is, kan iemand eens een foto maken van dat printje? Op de foto's die er van het ding op het net staan, zie je niet de componentzijde.

Ik vermoed dat ik die GND/RX/TX gewoon aan de GND/RX/TX van mijn seriele poort kan aansluiten, maar zou graag eerst nog wat meer over dat printje weten :P

Nu kan ik wel de lader gaan opeschroeven en uitzoeken wat voor aansluiting dit is, maar ach.. even vragen op het forum is wellicht makkelijker :)

GND/RX/TX is inderdaad voor seriele communicatie. Om te communceren via usb heb je een USB to TTL converter nodig alsook een driver daarvoor. Die zijn op verschillende plaatsen te koop en hoeven niet veel te kosten.

De termen GND TX en RX zijn voor meerdere begrippen. Een seriele poort heb ik wel, zowel een 'echte' als het verloopstukje voor een USB poort.

@Gerard: 20 euro voor een kabeltje wat ze gewoon bij de lader hadden moeten leveren, nee. Ik ga niet aan die zwendel meewerken.

Vind het wat dat betreft in de hele laderindustrie gewoon regelrechte oplichting. Al die printplaatjes met 100-en stekkertjes etc.. lipo's kennen maar 2 types balanceernaansluitingen, en dat heeft met de pitch van het printje te maken. Flightpower gebruikt bv. een kleinere pitch dan himodel. Als ze op een lader twee aansluitingen zouden maken met die pitches, past elke lipo op je lader zonder dat je verder 100-en andere printjes, kabeltjes of snoertjes nodig hebt a 10 euro per snoertje/printje/etc.

Als je 270 euro neerlegt voor een lader, dan vind ik dat het usb snoertje, wat inkoop misschien een keer 2 euro kost maximaal, er gewoon bij moet zitten.

Voor 60 euro verspijkeren om maar het eigen "goedkope" kabeltje te maken :rolling:

Het is maar welke principes je aanhangt :mrgreen:

Nou nee hoor, hoef niets te verspijkeren.. het is idd gewoon serieel, blijkt ook uit de andere teksten van hyperion en uit de software. GND TX en RX.. nou er zit een seriele poort op mijn pc. Het is dus een kwestie van een DB9 connector en een servostekkertje. Die heb ik in mijn electronicaverzameling nog wel ergens liggen, ben al aan het zoeken..

Nee, niet altijd zo simpel ;) Bijna alle laders die ik heb gezien met een simpele tx/rx connector zijn TTL niveau en je COM poort op je pc is dat niet. Je moet het signaal inverten en versterken naar serieel nivau (-10 tot +10 volt). Dat doet die kabel en daarom is hij dus ook 20 euro. Kan je zelf ook bouwen (1 chip en 4 condensatoren) maar kost je toch wel een paar euro. Je hebt ook 5V nodig (zijn er geen 4 pinnen?) en anders haalt de kabel die 5V voor de converter uit de usb aansluiting dus serieel converter + 5V is er dan nodig als je het zelf wilt doen.

GND/RX en TX doen toch wel heel veel aan serieele communicatie denken. Diverse modelbouwapparaten heb ik via de RS-232 poort aangesloten op de PC. Vaak was het hierbij nodig het signaalniveau van de signalen aan te passen. Bij voorbeeld bij een balancer. Misschien kan je met een scope het signaalniveau bepalen.

Zie ook:

Hyperion Balancer LBA10

Tja, ik heb het al eerder gezegd...

Dus het blijft simpel. Ik hobby al jaren met electronica, een Max 232 heb ik hier wel liggen en anders bouw ik een level shifter met twee simpele torretjes.

Dacht ff wat heb je er veel voor betaald!!

Blijkt hij sinds eind oktober (toen ik hem kocht) van 184,50 naar nu 251,10 te zijn gegaan, da's nog eens een leuke verhoging:confused:

Back :ontopic:

Maar wat wil je met dat kabeltje doen dan, is dacht ik alleen maar voor een evt firmware upgrade, ik heb iig geen upgrade nodig dat ding doet het prima.

Laatst bewerkt:
Heb jij de Duo of de Duo-II? Ik de Duo-II.

Het verschil: de Duo 2 kan met 50Watt per kant ontladen. Dat kan de Duo 1 niet, ook niet met firmwareupdate.

Kwartje is gevallen:oops:

Ik heb de EOS0610i DUO zoals je zelf in je topic tekst aangeeft, die van mij geeft in de beschrijving aan,

Two built-in Hyperion LBA 10/300 Balancer with 10A max rating and 300mA max balance rate per cell

Maar op mijn vraag terug te komen wat kan je met dat kabeltje behalve firmware upgrade?

Nou ja, ik heb het kabeltje nog niet, maar er is software waarin je dan grafiekjes kunt bekijken etc. Het is een datalink, je kunt dus tijdens het laden op de PC de gegevens opvragen.

5381495a8ae2b73e8.jpg

5381495a8ae2dd16c.jpg

De Duo en de Duo-II zijn verder identieke laders, het enige verschil is de ontlaadfunctie. Gewoon een fijne lader!

Uiteraard heb ik die van mij al helemaal uit elkaar geschroefd gehad, het ziet er allemaal netjes uit van binnen, de kwaliteit van het ding is gewoon goed te noemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad een prima lader, er is zelfs een tweede onderweg ;)

Maar zit die pc optie dan ook in de gewone duo?

Ja, absoluut. Ze zijn op de ontlaadfunctie na identiek. Ik geloof dat de firmwares ook uitwisselbaar zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Hoi ,

Firmware voor de Duo en de Duo 2 zijn niet gelijk !
Ik heb de laatste versie voor mijn Duo al wel gedownload maar nog niet naar de lader geschreven .
Verder zeer tevreden over de lader .

Henk

Back