Hyperion 1420i NET3 reparatie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 19 okt 2022.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren heb ik een 2e hands lader opgehaald welke het leek te doen (scherm ging aan, alles reageerde zoals het moet, maar zonder een accu aangesloten dan) maar bij thuis komst bleek deze toch defect. Nu heb ik nog zo'n lader en ken ik ze een beetje (die was ook al defect eerder) dus ipv terug brengen zodat deze in de kliko beland ga ik hem maar repareren.

    Het probleem was dat vlak na het aanzetten het scherm even dimt en daarna weer normaal lijkt. Sluit je daarna een accu aan dimt het scherm weer maar lijkt alles normaal te werken (niet veel getest, scherm dimmen klopt niet). Eenmaal uit elkaar was het snel duidelijk, hieraan was geprutst!. Overal zilveren koelpasta en dat lijkt niet goed. Dus het koelblok verwijderd en ja, 1 fet miste een poot en had een zwarte vlek achtergelaten op het koelblok. Een 2e bleek na meten ook defect. Waardoor dit komt weet ik niet maar wellicht was de zilveren koelpasta iets geleidend? Bij 58.8 volt (14s lipo) kan dat een probleem zijn. Na controle bleek een 2e fet (zelfde type) ook defect dus deze zijn maar verwijderd.

    Na het verwijderen van de defecte fets dimt het scherm bij het aanzetten niet meer. Vermoedelijk was dat een effect van een lekstroom via de defecte fet. Voor de reparatie zag ik wel dat de uitgang naar 60V ging (om vonken te voorkomen) dus het boost deel / spannings meting lijkt nog goed.

    Dit is NA een schoonmaak actie. Heeft dus een betere schoonmaak nodig:
    [​IMG]

    1 poot mist, de andere is zwaar beschadigd.
    [​IMG]

    Koelblok weer schoon (zat een mix van 2 soorten koelpasta op, dat is nooit een goed teken). De donkere vlek is waar de defecte fet zat):
    [​IMG]

    Nieuwe fets zijn besteld (ook wat reserve gezien de verzendkosten) dus het is even geduld nog. In de tussentijd zal ik eens een schema tekenen van het vermogen deel om te bepalen was defect was zodat ik dat goed kan testen. En verder schoonmaken......
     
    Unusual RC, verfbrander en HeliKoper vinden dit leuk.
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    Heb wel eens een 720duo gerepareerd.
    Dit heb ik ook eens gekregen, misschien dat je er iets mee kunt....

    Groet HANS
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt, de mosfet setup lijkt er heel er op (iets ander type, zelfde volgorde) dus ik denk dat het gelijk is qua setup
     
  4. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    Had eentje met opstart problemen, ook display even aan dan weer uit.
    Bleek inderdaad de 2de van links te zijn.
    Bij de Duo was dat de SFP50N60. Bij beide kanalen in dit geval
    Hans

    ps ben benieuwd of je hem weer gemaakt krijgt.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De 2 defecte fets (IRF3710) zijn vervangen en het LCD scherm werkt nog steeds goed. Dus maar in elkaar gezet met nieuwe koelpasta (mijn andere lader lag uit elkaar om te vergelijken, dus die ook voorzien van nieuwe) en even kort getest. Werkt weer prima. Dit weekend eens goed testen met wat zwaardere packs.

    [​IMG]
     
    morgoth924 en verfbrander vinden dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dit weekend getest met 12s lipo op 10A en dat ging zonder problemen. Reparatie geslaagd :)

    [​IMG]
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina