Hyperion Lipo's

Halo,

Onlangs ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn EVO 25 3700 4S1P packs ferm achteruit gegaan zijn. Zo erg dat ze onder volle belasting afzwakken tot 13.4V en er maar max 42A uit krijg. Tegenover vroeger was dit dik 53A met een vermogen van +/-800W. nu is mijn vraag, heeft der iemand ervaring met de Hyperion VX Lipo’s kwa prestaties.

Ik heb al horen zeggen dat door de koude de levensduur van lipo’s achteruit zou kunnen gaan. Zijn er onder jullie mensen die ze op een speciale mannier wegleggen, verwarmd al dan niet. Of zijn er ook die een speciaal koffertje hebben dat verwarmd is?

Lipos worden onder de (ca 10 graden?) wat slechter.
Laden in de auto (waar je net een heel eind in gereden hebt naar de vliegplek)
en op zak houden (tegen je lichaam aan) houden ze wat op temperatuur.
Daarna flink gebruiken zodat ze warm worden door het verbruik.

Op mijn slowflyers zit het poack in open lucht, zakje erom heen van bubbelplastic
verkomt afkoelen, maar ze moeten ook niet brandend heet worden...

Hyperion cellen mits goed behandeld heb ik erg goede ervaringen mee.
Goed behandelen:
- de 1e 4 cycly met 0,5 C laden en 0,5 C ontladen om de 'inhibitor' eruit te halen (opslag spul)
- voor de vlucht pas volladen
- niet leeg maar ca halfvol bewaren

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met Niek eens. Als je ze slecht behandelt (meteen ingebruik nemen met volle stroomsterkte) houden ze het amper 50 cycli vol. Als je er netjes mee omgaat zijn ze na twee jaar electrisch nog even goed als nieuw.

@Niek,

Heb je dat doorverbindingsprintje nog van het 4S2P pakket?
Ik heb losse Seahan 2100 mAh cellen ontdekt, waarmee Hyperion en Thunderpower hun pakketten bouwen.

Hmm, dat van die 0,5C pas van de week gehoord...(bedankt Erik), maar dat van die inhibitor en 0.5C ontladen is nieuw voor me...je leert steeds weer bij, bedankt Niek.

We balen dat die fabrikanten dat nergens op de gebruiksaanwijzing zetten...ze willen natuurlijk de klanten bedienen die het uit de verpakking gelijk laden en naar het veld gaan.

Dat van het eerst een paar keer laden en ontladen wist ik ook niet, laat staan van die inhibitor. We zullen eens proberen met die Hyperion’s ze wegen trouwens enkele grammen minder dan de Flightpowers. Kan enkel maar mijn vlieggewicht van mijn Aeronaut Rafale tengoede komen, deze wordt trouwens gebouwd met twee HET 6904 fan’s.

Ik heb zelf een 4 tal Hyperion VX1500 pakketten in gebruik. De eerste twee inmiddels 1.5 jaar. Heb er 39 vluchten op zitten. De laaste twee zijn nog maar een half jaar oud met 10 ontladingen. Er is geen verschil tussen de 'oude' en de nieuwe te merken. Ik vlieg gemiddeld rond de 8 min, en heb er dan 80% uitgehaald (verder ontladen doe ik nooit). Eerst een aantal keren laden/ontladen heb ik nooit gedaan, maar ben wel heel voorzichtig de eerste 5 ladingen/ontladingen (niet meer dan 10C max). Ik sla ze altijd op met ongeveer 50% lading. Voor het vliegen worden ze met 2C volgeladen. Warm worden de cellen nauwelijks (nooit meer dan 40graden). Ik hoop er minimaal 100 ladingen/ontladingen uit te halen in zo'n 3 jaar. In mijn toestellen probeer ik de max power niet meer dan 15C van de accu's te doen. Met een beetje gas management vlieg je dan makkelijk 8 minuten. Ik heb ook andere accu's (goedkopere) en deze lijken in het begin heel goed (de eerste 5 ontladingen), maar daarna gaan ze al berg afwaarts (snel warm worden en een lagere spanning onder belasting).

Ik maak gebruik van een eagletree datalogger zodat ik amps/volt en temp tijdens vluchten kan recorden.

Groeten,
Bart

Met welk accumerk heb je mindere ervaringen in vergelijking met Hyperion?

Gedurende 3 seizoenen heb ik een Kokam 1500 pakket in gebruik gehad. Na iets meer dan 100 ladingen heeft dit pakket de pijp aan Maarten gegeven. Bij een belasting van 10 á 15 Ampere zakt de spanning zover in deat de ESC ingrijpt en de motor wordt uitgeschakeld.

Laatst bewerkt:
Met de Kokam 1500 (8C) heb ik ongeveer dezelfde ervaringen. Ik heb er twee, een doet het nog steeds als nieuw (2,5 jaar oud) en een andere is nu slecht aan het worden (3 jaar). De spanning zakt snel in onder belasting. Het aantal ladingen/ontladingen weet ik hier niet van. Dat hield ik in het begin niet bij. Ik schat rond de 75-100.

Ik heb slechte ervaringen met E-Model. Ze waren wel goedkoop.....

Groeten,
Bart

Back