hyperion vragen (newbie)

Heb een tweedehands hyperion 720 eos 720I duo 3 gekocht omdat het laden van 6S5000mAh lipos wel erg lang duurde op mn 80W ladertje.

Volgens de specs kan deze 2 x 500w met max 20A per kanaal

600xNxbe240c6e309d32a341aa752927a98e5e_image_450x2301.jpg.pagespeed.ic.04gSrfs-QY.jpg

Erbij zit een voeding van Ripmax 30A/415W Power supply
O-IP2003.jpg

Volgende vragen, ben een newby op dit gebied:
Op de lader zit maar een stroomtoevoer, op de voeding 2 uitgangen.
Wat kan ik nu met die 2 uitgangen???

Krijg ik de volledige 30A op die ene uitgang?
Lees in de verschillende forums dat de lader eigenlijk een voeding nodig van 24V-28V om het maximale te bereiken.

Echter ik wil alleen 2 6S 5000 mah lipos op een verantwoorde manier laden (dus gewoon op 1C).

Is de setup nu toereikend of is de voeding onderbemeten?

Dat je voeding 2 aansluitingen heeft maakt de lader uiteraard niets uit.
Het is eerder bedoeld om 2 laders op een voeding aan te kunnen sluiten.
Ook 30A op een bus is geen probleem, 4mm goudcontact kunnen makkelijk 80A aan.

Wel heb je een 24v voeding nodig om het maximale uit de lader te halen.
Nu moet de lader de spanning opvoeren naar 25,2V maar krijgt maar 12V aangeboden.

Je doet er goed aan om in de instellingen aan te geven wat de spanning van de voeding is en het maximale amperage, dit vind je in het user instellingen menu.

Zelf gebruik ik 2 geschakelde server voedingen, goed voor 1400w op 25V.
Hiermee laad ik 2x 5S 5000mAh op 4C zonder problemen, maar de accu's zijn dan ook geschikt om tot 5C te laden. (Op 4C zit ik al aan 20A per kanaal)

Persoonlijk laad ik al jaren niet meer op 1C, dat duurt gewoon véél te lang!
Laden met 2C kan je meestal zonder problemen doen, zeker met de huidige accu's.
Lees hiervoor de specificaties van je accu er even op na.
Je verkort hiermee de laadtijd met bijna de helft :)
(Je moet er wel bij blijven, maar dat geldt altijd)

Laatst bewerkt:
dank voor je reactie

voor het max amperage moet ik dan de 30A invoeren die de voeding kan afgeven??

voeding heeft in ieder geval genoeg om met de lader op 2C 2 6S5000mah te laden?
Verder dan 2C durf ik niet te gaan. (heb nieuwe ZIPPY Flightmax 5000mAh 5S1P 40C, en 6S1P 40C) voor mn boot

Ja, en het voltage ook even goed opgeven.

Wanneer je dat niet doet dan kakt de voeding in als je teveel gaat vragen.
Maar die kans is niet zo groot, stel datje op 2C gaat laden dan kom je er nog niet eens aan.

Als je je 6 cellen 5000 mAh Li-Po met 2C wilt laden is de laadstroom 10 ampère. De laadtijd zal dan tussen de 30 en 45 minuten liggen.

Een 6 cellen Li-Po heeft een maximale spanning van 6 x 4.2= 25 volt (afgerond).

Het benodigde vermogen nodig om te laden is dan 10 x 25 = 250 watt. Tel daar wat (warmte) verlies bij op en je hebt 275 tot 300 watt nodig voor èèn Li-Po. Om twee Li-Po's tegelijk te laden het dubbele.

Als je dat wilt, is het vermogen van de voeding véél te laag.

Reken voudje aan mijn kant, maar de spanning van de voeding is 13,8V (=13,5V op de lader)
Als je dat maal 30A doet kom je aan de 405W (ook iets gezonder voor de voeding).

Power supply current en voltage kun je instellen, de lader houd hier dan rekening mee.
Er kan natuurlijk nooit meer vermogen uit komen dan je er in stopt.

2C ga je dan inderdaad niet halen.
Maar het gaat al een stuk sneller dan wanneer je met 80W moet gaan laden :mrgreen:

Mooi, 1,5c vind ik prima. Veilig.
Als ik 2c instel geeft lader minder af, dit kan toch geen kwaad?

Mn ouwe hype x7 met 80w stelde ik ook in op 1c, maar dat haalde hij ook niet
Kan er nu in ieder geval 2 tegelijk doen
Mn 2 en 3 en 5 cellen lipos kunnen wel wat sneller natuurlijk

Als het sneller moet moet er alanog een zwaardere voeding bij

Dure hobby. Dat zeker����

Laatst bewerkt:
Ondertussen een skyfuel 1200w 50 amp op de kop getikt

Laden met hyperion gaat als een raket

Nu zitten er nog 3 uitgangen van 10 ampere op

Als ik het goed snap kan ik daar aparte laders bijplaatsen
Meeste hebben ingangsvermogen van maar 18v
Dat betekend als ik het rekensom snap dat er ca 175w per kanaal overblijft

Een 6s lipo kan dan op 175w/25v=7a geladn worden

Kan er dan nog 3 kleine laders bijplaatsen. Niet echt handig

Is er niet een mogelijkheid die drie poorten te bundelen?

Of kan ik 2 op de hoofdpoort tegelijk plaatsen?

Eerst maar eens vragen voordat ik domme dingen doe

Even je vragen van post 6 en 7 op een rijtje.

1.5C (1.5x capaciteit) vind je prima maar als je 2C (2x capaciteit) in stelt dan geeft de lader dus meer af.

Als je 1C in stelt dan is dat 1 x accu capaciteit dus de laadstroom 1 x accu capaciteit.
Ik weet niet of je op jouw lader de c rate en/of de laadstroom in stelt.

Ja.

Nee dat dat hangt van je eigen keuzes af.
Als je in de categorie 6S 5000mAh gaat zitten dan kies je voor die categorie en dat geldt voor al je benodigdheden.

Wat is de uitgangsspanning van de Skyfuel lader en die andere lader?

Op elke uitgang kan je een vermogen van max stroom x max spanning aan sluiten.

Een 6s lipo kan i.d.d. dan op 175w/25v=7a geladen worden.

Als je bedoeld 3 voedings uitgangen bundelen dan is het antwoord nee.
Als je bedoeld 3 lader uitgangen bundelen dan is het antwoord nee.
Als je bedoeld 3 lader ingangen bundelen op 1 voedings uitgang dan is het antwoord ja zo lang de totale stroom op getelt beperkt blijft tot wat die uitgang aan kan.
De gebruikte voedingsspanning moet dan wel binnen het input spanningsbereik van alle laders zijn.;)

Laatst bewerkt:
Andere lader is een turnegy 2x400w ( ik gad te snel op een knop gecklicked en ipv op mn wishlist lad ie twee dagen later in de bus) deze kan 18v aan

Hyperion kan 26v aan

Dus de 3 10a uitgangen kan je niet koppelen. Vraag me af waarom ze daar drie 10a uitgangen voor hebben gemaakt? Kan je alleen klein spul op aansluiten

Ik kan wel op de hoofduitgang (50a) de twee laders aansluiten, mits ingestelde uitgangsvoltage afgestemd is op het laagste voltage van beide laders. ( die 18v dus)

Aantal C van de te laden accus wordt dan gemaximeerd door het aantal cellen en het ingestelde amperage van de lipo's

Laatst bewerkt:
Dus de 3 10a uitgangen kan je niet koppelen. Vraag me af waarom ze daar drie 10a uitgangen voor hebben gemaakt? Kan je alleen klein spul op aansluiten

Ik kan wel op de hoofduitgang (50a) de twee laders aansluiten, mits ingestelde uitgangsvoltage afgestemd is op het laagste voltage van beide laders. ( die 18v dus)

Aantal C van de te laden accus wordt dan gemaximeerd door het aantal cellen en het ingestelde amperage van de lipo's

10A is nog wel een flinke stroom waar je drie laders mee kunt voeden.
Je kun daar tegelijkertijd onafhankelijk van elkaar drie lipos mee laden.

Ja een niet instelbare 24v voeding kan je geen lader mee voeden met een input spanning tussen 12 en 18V.

De C rate is een vast gegeven van een lipo en is niet afhankelijk van het aantal cellen.
Als er charge rate 1C op staat en de capaciteit is 5000 mAh dan mag je hem met max 5A laden en of het nu een 2S of een 6S lipo is dat maakt geen verschil.
Als het niet duidelijk is haal er dan hulp bij en ga niet laden als je niet zeker weet dat je het goed doet.;)

Laatst bewerkt:
Skyfuel kan ik instellen op ieder voltage

Net getest
Voeding op 17,8V gezet (1/10 erboven en de turnegylader geeft een voedingsfout waarschuwing)
Turnegy-lader met krokodilleklemmen vastgezet.
In de krokodilleklemmen zitten extra 4mm bussen, daar de hyperion op aangesloten

Kan nu 2x2 lipo's tegelijk laden

Heb alleen zippy flightmax 40C in 2s, 3s, 4s, 5s en 6s
(Wat wil je met drie kids met rc auto's en allemaal ook een boot)

Dagje varen/rijden en pa staat de hele ochtend lipo's uit de store modus te laden)

Probeer een adapter te maken of te kopen, om de krokodillen klemmen te vervangen.
Goudstekkers geven de stroom makkelijker door, en ze verkleinen de kans op kortsluiting.

Ja, gelijk heb je. Vind dit niet ideaal. Heb de krokodillestekkers al gecoat om kortsluiting te voorkomen.

Iemand nog een goed voorbeeld van zo'n doorlas met goudstekkers?

Of je maakt zelf een harnasje van wat 4mm goudstekkers.
Hobbyking had geloof ik een adaprtertje, maar die kan ik zo niet vinden.

ElectronicWinkels zijn er helaas niet meer zoveel

Heb een vrouwtje met een tussenstukje aan het mannetje gesoldeerd. Krimpkousjes er omheen en het ziet er Profi uit

Kan nu tweede lader zo bijprikken

Ga nog op zoek naar mooie stekkers

Vervolgvraag;

In store modus laad de turnegy tot 3,8v per cel

De hyperion volgens de manual tot ca 60%

Bij m'n verschillende capaciteiten lipos verschilt dat tussen de 3,85 en 3,95

Er is geen vaste waarde tot waar de hyperion in store modus laad.

Had een lipo met ca 3,85 V per cel in store modus aangesloten op de turnegy. Deze gaf meteen aan dat endvoltage was bereikt en kapte meteen af

Als ik een te volle lipo aansluit op de hyperion gaat deze eerst ontladen tot die '60%' en dan balanceren.

Kwaliteitsverschil??

Laatst bewerkt:
Nee gewoon een kwestie van "definitie". Normaal gesproken is een goede bewaarspanning tussen de 3,6V en 3,9V. Voor de ene lader zal 3,9V overeen komen met 60% lading. Voor een andere lader misschien met 70% en weer een andere zal maar 50% aangeven. Dat komt doordat de spanning van een accu geen goede indicator is voor de ladingstoestand.
Daarom kloppen dus de lading percentages vrijwel nooit en heb je verschillen tussen de diverse laders. De spanning op zich is belangrijk. Zolang die dus ergens tussen de 3,6V en 3,9V per cel is zal dat prima zijn.
Als jouw ene lader 3,95V aan geeft lijkt me dat wat hoog maar het zou nog kunnen. Misschien is de werkelijk spanning lager want ook de meter waarmee de spanning wordt gemeten kan, en zal, een foutje hebben.

Back