I-pod li-ion batterij laden met een ajuin...

Dit is echt te maf, maar werkt wel. Opgelet, laadstroom is niet echt regelbaar.

[media=youtube]GfPJeDssBOM[/media]

Vroeger hebben we in de klas nog proefjes gedaan met aardappelen, sinaasappelen, er kwam uit elke vochtige vrucht een beetje stroom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even julie enthousiasme een beetje temperen. Op deze manier gaat het echt niet werken.
Het is best mogelijk om met behulp van een ui enige stroom op te wekken maar dan zullen er twee electrodes van verschillend metaal , bij voorbeeld koper en zink, in de ui gestoken moeten worden. De stroombron is dan niet de ui, maar het spanningsverschil tussen de twee metalen electroden. De vloeistoffen in de ui functioneren dan als geleider. De spanning tussen de electroden zal enige tienden van een volt bedragen, om van de mogelijke stroomsterkte maar te zwijgen.

Een beetje stroom opwekken met de twee electroden zal in vrijwel elke geleidende vloeistof werken en in min of meer vaste stoffen die geleidende vloeistof bevatten als een ui of een appel.

N.P.S.

Het lijkt mij ook, dat je voor lastige keuzes komt te staan. Wil je 's avonds nog even een frikandelletje-speciaal maken : ......aha, mayo en curry gevonden. Nog even een uitje snipperen.....sjips, m'n iPod staat nog te laden :(. Wat nu :confused:?

Laatst bewerkt:
Ik heb net een andere video bekeken van de homesite (housheldhacker.com) en ik geloof er geen bal van...
Het is best mogelijk om met behulp van een ui enige stroom op te wekken maar dan zullen er twee electrodes van verschillend metaal , bij voorbeeld koper en zink, in de ui gestoken moeten worden. De stroombron is dan niet de ui, maar het spanningsverschil tussen de twee metalen electroden. De vloeistoffen in de ui functioneren dan als geleider. De spanning tussen de electroden zal enige tienden van een volt bedragen, om van de mogelijke stroomsterkte maar te zwijgen.
Je hebt inderdaad een elektrolyse-cel nodig waar de ene elektrode elektronen afgeeft (en dus positief wordt). De andere moet elektronen opnemen (en negatief worden). Zelfs je twee dezelfde metalen gebruikt en een mirakel erbij haalt heb je nog steeds 50% kans dat je + en - "verkeerd" zitten tov de USB-standaard.

Je moet natuurlijk wel de polariteit van je ui in de gaten houden, dat spreekt vanzelf!
De elektronenstroom (uienstroom?) loopt overigens van min naar plus, maar dat zie je niet, ook als je heeeeeel erg goeie en niet-tranende ogen hebt.

Uiteraard is het hele filmje flauwekul, maar daarom niet minder grappig.

Ik heb net een andere video bekeken van de homesite (housheldhacker.com) en ik geloof er geen bal van...

Je hebt inderdaad een elektrolyse-cel nodig waar de ene elektrode elektronen afgeeft (en dus positief wordt). De andere moet elektronen opnemen (en negatief worden). Zelfs je twee dezelfde metalen gebruikt en een mirakel erbij haalt heb je nog steeds 50% kans dat je + en - "verkeerd" zitten tov de USB-standaard.

Idd, al hun filmpjes zijn fake.
Ze laten een tv ook werken met een AAA batterij :)

Mvg NickB

Back