ibm of multiplex

Ik laad nooit meer dan 8 cellen! En hoger dan 3 A ook niet dus zouden beide lukken?

Het enige nadeel zal zijn dat men loodaccu snel leeg zal zijn
en in de hanleiding staat niets van ingangswaarde

greetzzz

Laatst bewerkt:
Ik gebruik alleen men lader om men ontvanger,zender,startbox,gloeistekker accu op te laden en binnekort ook de batterijpakje van een micro t dus ik denk dat ik wel ga toekomen met de loodaccu en de voeding. Maar hoe komt het dat met regelbare voeding(niet kan volgen)? Is dit normaal

Wat voor soort accu laad je, met hoeveel cellen en met welke laadstroom als je merkt dat de laadstroom wordt onderbroken?

Het kan ook zijn dat het onderbreken van de laadstroom tot het normale laadproces van de lader behoort. Er zijn laders die het laadproces periodiek onderbreken. Tijdens dit onderbreken wordt de te laden accu gemeten en wordt eventueel de laadstroom na het onderbreken aangepast. Staat daar niets over in de handleiding??? Misschien kunnen andere gebruikers van deze lader daar meer over zeggen.

Laatst bewerkt:
Toen ik een nimh pack van 8 cellen met 2300ma laadde toen had hij het ook bij nicd's . EN ook staat hier niets van in de handleiding ik vind de handleiding echt slecht.

Nog zoiets van die tempsensor: Op de doos staat er niets van op de foto van alle kabeltjes staat hij niet bij en op de website van bmi staat temeratuur sensor: no???????

greetzzz

Dan begint het er op te lijken dat dit onderbreken normaal is.

Schulze laders doen dit ook. Weet ik uit eigen ervaring. Op zich is hier niets mis mee. De ladingsvoortgang van de accu wordt (laad)stroomloos gemeten. Dat geeft voor de lader betrouwbaarder informatie dan meten tijdens het laadproces.

Zekerheid kan je alleen krijgen als er een andere gebruiker van jou lader dit kan bevestigen.

Hoi, daar sta ik volledig achter want m'n ultramat (25) doet net hetzelfde op het "automatisch"-laadprogramma voor NiCd/NiMh.
Dus: laden, effe onderbreken/meten en dan weer verder laden....

Moest er echt iets schelen dan zou het laadproces na de onderbreking waarschijnlijk NIET verder gaan maar zou er wel een foutmelding op de lader verschijnen.
Althans...dat is MIJN theorie...;)

Vogens de site van BMI zou dit ladertje (pro 6?) maximum 50 Watt aankunnen.
http://www.bmi-models.com/#nl/2146_-_PRO-6_Charger_Balancer/6/3234

Laatst bewerkt:
idd maar hij heeft het ook op de manual stand?? EN als de lader 50w aankan zou de voorafgenoemde bron niet goed genoeg zijn?

greetzzz

Je netvoeding kan 3 Ampere aan bij 12 Volt. Dat is 3 x 12= 36 Watt, onvoldoende als van de lader de maximale prestatie wordt gevraagd.

De Graupner voeding is 8.5 Ampere bij 12 Volt. Dat is 100 Watt. Dat is meer dan voldoende.

Over het periodiek onderbreken van het laadproces zou ik me maar niet al te veel zorgen maken.

...... m'n ultramat (25) doet net hetzelfde op het "automatisch"-laadprogramma voor NiCd/NiMh.
Dus: laden, effe onderbreken/meten en dan weer verder laden....

Moest er echt iets schelen dan zou het laadproces na de onderbreking waarschijnlijk NIET verder gaan maar zou er wel een foutmelding op de lader verschijnen.
Althans...dat is MIJN theorie...;)
Dit onderbreken gebruikt de lader om vast te stellen met welke stroom er verder geladen moet worden. Er wordt gemeten welke spanning de accu heeft tijdens het laden, vervolgens wordt er tijdens de onderbrekening gemeten tot welke spanning de accu terugzakt. Aan het verschil tussen deze twee waarden kan de lader vervolgens bepalen hoe het met de accu is gesteld.

Je ziet ook altijd aan het begin van het auto-laden, dat er begonnen wordt met een lage laadstroom. Vervolgens loopt deze op en aan het eind van het laden neemt deze weer af. Als je echter een slechte accu hebt, loopt de laadstroom tijdens het gehele laadproces slechts weinig op. De lader ziet dan, dat de inwendige weerstand van de accu hoog is en dat sneller laden schadelijk zal zijn.

Dit onderbreken gebruikt de lader om vast te stellen met welke stroom er verder geladen moet worden. Er wordt gemeten welke spanning de accu heeft tijdens het laden, vervolgens wordt er tijdens de onderbrekening gemeten tot welke spanning de accu terugzakt. Aan het verschil tussen deze twee waarden kan de lader vervolgens bepalen hoe het met de accu is gesteld.

Je ziet ook altijd aan het begin van het auto-laden, dat er begonnen wordt met een lage laadstroom. Vervolgens loopt deze op en aan het eind van het laden neemt deze weer af. Als je echter een slechte accu hebt, loopt de laadstroom tijdens het gehele laadproces slechts weinig op. De lader ziet dan, dat de inwendige weerstand van de accu hoog is en dat sneller laden schadelijk zal zijn.

Jan, je verhaal klopt (natuurlijk!) als een bus en komt volledig overeen met mijn ervaringen met de ultramat...;)
Daarom gebruik ik ook het liefst dat "automatic"-programma om m'n zend/ontvangeraccu's op te laden.
Wel soms vervelend als ie een accu van 1700 mAh met niet meer dan pakweg 250mA wil laden maar hij zal wel weten waarom....;)

Back