icharge lader calibreren

Ik wil mijn icharge lader nu naar een paar jaar kalibreren
omdat in ieder balancepoort 5 afwijkt.
Als ik nu een goede fluke multimeter als uitgangspunt neem is dit dan zuiver genoeg?

De vraag is WELKE Fluke meter? Fluke maakt prima multimeters, daar is geen discussie over nodig maar bij lange na niet alle Fluke multimeters zijn nauwkeurig genoeg om als calibratie standaard te gebruiken.
Natuurlijk snap ik ook wel dat hier geen nauwkeurigheden van een standaard laboratorium nodig zijn maar toch! De spanningen bij een LiPo zijn toch behoorlijk kritisch dus zal de nauwkeurigheid zeker groter moeten zijn dan de gebruikelijke multimeters, ook die van Fluke!

Een Fluke 117 is een zeer veel gebruikte multimeter. De basis nauwkeurigheid van die meter is 0,5% ±3,5 digits. Counts op het display 6000.

Wat betekend bovenstaande nu eigenlijk?
Stel je wilt de eindspanning van één liPo afstellen, dat is dus 4,235V. Dat wordt door de meeste laderfabrikanten afgerond op 4,2V. Dan is de accu in theorie nog niet 100% vol maar dat verschil is zo klein dat je daar geen zorgen over hoeft het hebben.
Om die spanning te kunnen meten moet de meter in de stand 6V staan Als je dan 4,2V wilt meten zal dat als 4.200V op het scherm van de multimeter komen te staan.
Door de nauwkeurigheid van 0,5% mag de afwijking hier 0,5% van 6V= 30mV zijn. Daar komen 3,5 counts bij wat in dit geval 3,5mV is. In totaal kan de aanwijzing van de multimeter in deze situatie 33,5mV afwijken. Op het scherm kan dus een spanning tussen de 4,1966V en 4,2034V komen te staan.
Je balancer daarmee kalibreren lijkt me niet helemaal een goed idee. Persoonlijk zou ik toch een meter willen hebben met een duidelijk kleinere afwijking. Daarvoor kom je al snel bij de (veel) duurdere meters uit en die hebben de meeste van ons niet thuis liggen. Nee ik ook niet! ;)

Een 87 V zou al beter in de buurt komen... (0.05%+1) maar ja die zit op 1000volt qua dc bereik ;)
Vergeet ook niet je DMM meters JAARLIJKS te laten ijken...

Ik kan de lader ook instellen dat het eindvoltage 4.18v per cel is....dan blijf je dus ook toch binnen de veilige marge?

Ik kan de lader ook instellen dat het eindvoltage 4.18v per cel is....dan blijf je dus ook toch binnen de veilige marge?

De meeste fabrikanten gaan al "op safe" zitten door het afslagpunt op 4,2V te zetten dus nog lager gaan is niet erg zinvol.
Bij nadere controle blijkt echter ook dat ik een klein foutje heb gemaakt bij het berekenen van de foutmarge. Ik ben uitgegaan van 0,5% van de range maar dat moet van de uitlezing zijn. De foutmarge wordt dan als volgt:

........ Als je dan 4,2V wilt meten zal dat als 4.200V op het scherm van de multimeter komen te staan.
Door de nauwkeurigheid van 0,5% mag de afwijking hier 0,5% van 4,2V= 21mV zijn. Daar komen 3,5 counts bij wat in dit geval 3,5mV is. In totaal kan de aanwijzing van de multimeter in deze situatie 24,5mV afwijken. Op het scherm kan dus een spanning tussen de 4,1975V en 4,2025V (±25mV) komen te staan.

Dat maakt de zaak wel iets gunstiger maar nog steeds een mogelijke afwijking van 25mV. Bij de Fluke 87V is dat inderdaad een enorm stuk gunstiger maar dat is geen goedkope meter die je zo maar even koopt. Ik heb prijzen gezien die beginnen bij €400,= en doorgaan tot wel €800,=. Voor thuis (de hobby dus) zal ik niet zo gauw zoveel geld voor een multimeter neertellen. ;)

Gelukkig heb ik via het werk nog wel contact met installateurs........die hebben die
dure meetapparatuur wel. Neem ik daar mijn lader en lipo's maar eens mee naartoe.

Nou maar eens een installateur met goede meetapparatuur gevraagd en wat denk je..............ja hoor maakt hij kortsluiting :-( op de 1e cel. Balanceerconnector en draad weggebrand en vlam van waarschijnlijk de connector en ommanteling balanceerkabel.
Kortom......zelf meten de volgende keer.

Volgens mij kan ik dit pakket beter niet meer gebruiken.

Das vervelend. Maar goed te fixen, even een nieuw draadje eraan solderen, is geen drama.
En die kortstondige sluiting hoeft geen probleem te zijn voor de lipo. De kortsluitstroom door zo'n dun balancerdraadje is maar beperkt.

Gerben

Back