Idéfix HLG

Hallo allen tezamen,

Ik loop al een hele tijd met het idee om een leuke HLG te maken en heb nu dus besloten gewoon maar wat te doen. Het idee is om een klein kistje te bouwen met een spanwijdte kleiner dan 1 meter voor aan de helling. Ik heb erg goed ervaringen met de Spinnin' Birdy en had mijn oog op de de Funny Fast Birdy van Decker Planes laten vallen. Toen dacht ik: dat kan ik zelf ook!
Ik heb het AG03 profiel van het internet gehaald en ben aan de slag gegaan. Dit is hoever ik ben gekomen:

full

full

full

De spanwijdte is nu ongeveer 80cm. Dat komt omdat ik geen langere achterlijst had:D, anders was hij 90cm geweest. Het rompje wordt van hout met een V-staart.
Deze eerste versie is overigens voor mijn vader omdat ie 70 wordt binnenkort en graag de Lil' Lovely Birdy wil van Decker. Je hoort het, echte Birdy-fans.
De naam heb ik gekozen vanwege het feit dat ik al een tijd met het idee rondloop (Idéfix - Wikipedia), en vanwege de oortjes.
Ik heb echt geen flauw idee hoe het zal vliegen, ik weet niet zo heel erg veel van vliegtuigbouw, dit is dus een leuk oriënterend project. Ik weet dus ook niet waar het zwaartepunt komt.
Als iemand handige tips heeft, of nu al ziet dat het helemaal fout gaat dan hoor ik het graag! Dit draadje is voor mij een soort blog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er in ieder geval leuk uit! Wat is dat staaldraadje (of zoiets) achter de ligger?

Zoek eens op Winlaengs op dit forum. Daarmee kun je prima het zwaartepunt bepalen (zet alle maten van je vliegtuig er in en laat hem rekenen. De waarde bij 8% stabiliteitswaarde is een prima uitgangspunt)

ik was exact het zelfde aant doen :) maar dan de AG03 voor een DLG !
alleen is het moeilijk om al die krachten zo te verdelen dat je het niet stuk gaat gooien.

een hlg krijg andere krachten te verwerken.
maar het blijft een uitdaging.

ik wacht nu op mijn staartboom.

ik volg met spanning dit draadje!

Het staaldraadje is de antenne die ik alvast heb ingebouwd. in het midden zit een 2mm goudstekker om hem aan te sluiten. Ik heb overigens de ligger van 5x5mm hard bals gemaakt versterkt met carbontow aan de onderkant. is denk ik wel stijf genoeg, maar ik hoop dat de bekleding voor wat meer torsie stijfheid zorgt. Ik heb bewust niet gekozen om een DLG te bouwen, want dat is eerst wat lastig. Als dit project slaagt dan wil ik kijken of ik eentje kan maken met een iets grotere spanwijdte en rolroeren.

Hmm, toespoor was idd geen slecht idee geweest, misschien bij het volgende vleugeltje. Ik vond zelf dat deze winglets goed in proportie zijn. Ik ga het eerst zo proberen, dan zien we wel weer. Wel leuke linkjes trouwens.

Is er een verhouding tussen de oppervlakte van de vleugel en die van een V-staart? En zo ja, welke? Ik kom er even niet uit :(

Super! Dank je wel! Ik ga vanavond weer aan de slag, eerst een wedstrijd in Odoorn winnen (yeah right).

Mijn vorderingen vandaag:

full

full

De V-staart ligt al klaar, maar de maten heb ik uit de dikke duim gezogen. Ik ga het gewoon proberen. Volgens een boek van mij: If it looks right, it'll fly right.

Laatst bewerkt door een moderator:
jorn,

leuke hlg zal zeker goed vliegen mooie term If it looks right, it'll fly right.
ik zat te kijken naar dat rompje en zag meteen dat dat een spinnin birdy hlg romp was.

grt jasper

Leuke HLG Jorn!!!

Ik heb de Eon 400 HLG gebouwd met een span van 1,5 meter. en ik moet zeggen dat hij vliegt. Zal deze zeker ook doen!

Succes

Groet Lyckele

hoe hoog raakt een HLG toestel eigenlijk? want het lijkt me niet evident om nog maar aan de helft te raken van de hoogte die een DLG haalt.

hoe hoog raakt een HLG toestel eigenlijk? want het lijkt me niet evident om nog maar aan de helft te raken van de hoogte die een DLG haalt.

Ik zal het laten weten, ik heb eigenlijk geen idee. Dit kistje is wel voor aan de helling dus is het niet zo erg als ik niet heel hoog kom.

Ziet er mooi uit zo, misschien nog een likje witte verf op de romp? En even met wat zwart de canopy erop schilderen ;) Gaat het vast goed doen aan de helling!

hij heeft geen rolroeren toch?
dan vind ik hem weinig Vstelling hebben. of lijkt dit optisch bedrog?

Back