Ideale propmaat Axn Floater Jet

Wat is volgens jullie de ideale propmaat voor de axn?

Het motortje van mijn axn begon wat rare geluiden te maken, kreeg volgens mij ook wat minder vermogen dus heb ik een nieuw motortje erop gezet 2200kv/220W en heb het idee dat hij minder snel is maar langer recht de lucht in klimt. (kan dat???)

Ik heb een 7x5 liggen die er niet op past, ik vlieg dus met de standart 5x5 prop.

Ik heb een 6x4, 6x5, 6x6 en 6,5x6,5 in bestelling staan.

Ben erg benieuwd wat nu de perfecte prop is en zodra ik ze allemaal geprobeerd heb dan zal ik het hier posten zodat niet iedereen alle maten hoeft te bestellen :p

Wat voor prop/motor combo vliegen jullie met je AXN?

ik heb er een 5,5 x 4,3 op zitten 5x5 kan ook 6,5 x6 ook

mvg Hans

Heb je met de 6,5x6 wat schuim weg moeten snijden?
Ik heb dat pas ff snel schaal 1 op het oog gechecked en ik dacht dat 6,5" vanaf asje van de motor precies op het schuim terecht komt.
Wellicht dat mijn motor wat lager zit dan origineel, dat kan natuurlijk ook.

Wat is de beste manier om de stuwkracht te meten?

Met 5x5 prop tegen een weegschaal aanvliegend meet ik 600-620 gram stuwkracht.
Op een totaal gewicht van 670g is dit dus te weinig, aangezien mijn streven is om onbeperkt verticaal te kunnen.

Toestel met de nes op de weegschaal.
Zet de weegschaal nu op nul.
Trek het gas los,en meet...

Kan hij niet op nul, trek je het gewicht van de ez eraf van de waarde, weet je het ook.

Net met een 6x5 prop meer dan 800g gemeten, dus al wat meer dan het toestel weegt, zal straks even kijken hoe het vliegt.

Krijg volgende week een wattmeter binnen dus dan ga ik alle props testen en zet ik thrust en wattage hier wel neer.

Een floater jet is toch een beginners toestel? Waarom wil je dit zo overpoweren dat je recht omhoog kan? Moet je niet gewoon aan een ander toestel als je harder wil en kan?

Nee! ;)
Halgas is DE beginners stand,en kan je al wat vliegen, dan heb je nog halfgas over vor de pure fun!

Zo raak je niet zo snel uitgekeken op je EZ. En het is wel handig met reddingne, dat je even een peut gas kan geven, heeft mij toch al in het begin een crash of 2 tot 3 gescheeld....

(lees ik ben crashvrij gebleven daardoor!)

Het oude motortje was op en nu ben ik gewoon wat aan het knooien gegaan, meer uit interesse dan noodzaak want de standaart axn is voor mij snel genoeg hoor.

Ben beginner en vindt dit gewoon interessant om te doen.

OK, mijn Watts-up is binnen dus heb de verschillende props getest.
Met de 6x5 prop had ik iedere keer na 10 minuten vliegen dat ik geen vol gas meer kon geven, tot halfgas was normaal maar daarboven geen reactie meer. Nu ik de resultaten zie denk ik dat deze prop gewoon teveel van het goeie was voor motor esc combo.

6x5 prop, 850g thrust, 340W, 28A
6x4 prop, 1,0kg+ Thrust, 270W, 23A (weegschaal is max 1kg)
5x5 prop, 720g thrust, 260W, 22A

Conclusie hieruit is dat met een 2212-06 motor de 6x4 de ideale prop is.
6,5x6,5 prop die er ook op past heb ik nieteens getest omdat ik bang ben dat dat een esc kost (30A).

Aangezien ik een nieuw schuimpje heb besteld (Arrow BMI) zal ik het originele motortje eens terug zetten op de AXN en ook testen met verschillende props.

Resultaten volgen.

Is dat motortje zo'n gele 2212-06? Die getallen doen dat wel vermoeden namelijk.
Ook heel geschikt om bijvoorbeeld later een polaris oid mee aan te drijven.

Maar zou je ook eens kunnen testen met nog wat kleinere propjes? Ik heb er ook een namelijk maar ben nog een beetje afgeschrikt door de hoge stroom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat motortje zo'n gele 2212-06? Die getallen doen dat wel vermoeden namelijk.
Ook heel geschikt om bijvoorbeeld later een polaris oid mee aan te drijven.

Maar zou je ook eens kunnen testen met nog wat kleinere propjes? Ik heb er ook een namelijk maar ben nog een beetje afgeschrikt door de hoge stroom.

Het is inderdaad zo'n geel motortje.
Kleinere propjes dan 5x5 heb ik niet, ik heb een bmi arrow besteld, daar zit 4,5x4,5 bij geloof ik, die kan ik nog wel even op de 2212-06 testen voor je.

Back