ideale vlieggewicht

robert14

Forum veteraan
Heren,

bestaat er een ideaal vlieggewicht voor een dlg? in mijn ogen zou dat een kist van rond de 270/280 gram zijn? ik heb nu 2 twisters die rond de 270 en 280 zitten en een andere die op 245 zit. Voor windstille dagen geef ik persoonlijk de voorkeur aan de licht kist van 245 gram. Komt makkelijker mee naar boven voor mijn idee. Maar met wind moet er natuurlijk meer ballast in als een zwaardere kist om het vergelijkbare vliggewicht te behalen. Is er een ideaal vlieggewicht voor een wedstrijd kist of is het bijvoorbeeld beter om een lichte kist te hebben voor de mooie dagen en een zwaardere kist voor de winderige dagen?

Robert,

Alex heeft daar al een en ander over geschreven in homebrew-dlg-helios-src-23.

Mijn inziens is het van het model afhankelijk wat een zinvolle ondergrens is. Het heeft weinig zin om een SALPeter of Twister 2 onder de 275 gram te vliegen. Er zijn toestellen met snellere profielen waarbij het zeker zinvol is om de kist lichter te vliegen, een extreem voorbeeld hiervan is de Turbo 2006.
Voordeel van een zwaarder toestel is dat deze stijver en sterker te bouwen is, GROOT nadeel is dat bij een zwaardere opbouw van de vleugel de massatraagheid om de rol-as toeneemt wat weer ten koste van de bestuurbaarheid en de prestaties gaat.
Dus naar mijn mening is het het beste om een licht toestel te hebben dat door toepassing van de modernste materialen toch nog stijf en sterk is en deze te gebruiken onder alle omstandigheden.

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, heb je ook een bepaalde ondergrens in gedachte voor de twister 1? die van mij die op 245 zit vliegt met zonnig windstil weer namelijk super goed. Pakt elk klein belletje super op

Bas, heb je ook een bepaalde ondergrens in gedachte voor de twister 1? die van mij die op 245 zit vliegt met zonnig windstil weer namelijk super goed. Pakt elk klein belletje super op

Robert,

gevoelsmatig zo'n 262 gram.
245 gram lijkt me te licht omdat dit je te veel uitgangshoogte kost.
P.s. Alex en Peter denken er vast anders over.

Bas

Robert,

Met de Twister 2 vlieg ik relatief veel flap en merk ik dat ik ook als ik wat zwaarder ben prima met de lichste belletjes mee kan komen. Wil ik lichter vliegen zal ik flap moeten terugdraaien omdat anders de vliegsnelheid te veel terug loopt en daardoor neemt de stijgsnelheid weer af. Lichter vliegen heeft dan ook nauwelijks voordelen en ik vlieg dan ook zelden lichter als 290 gram. Het extra gewicht geeft namelijk wel het voordeel dat je veel verder kunt vliegen en minder snel buiten land. Op zich is het wel lekker om een kist te hebben die maar 260 gram weegt puur vanwege de massatraagheid maar die zal ik dan wel altijd met ballast vliegen.

dus als ik het ged begrijp zat mijn lichte twister het beste vliegen met 20 gram ballast zodat ik op 265 gram uitkom.

werphoogte, dus op het moment dat de kist gegooid word en deze vlak word gelegd

Dus op het moment dat de kist gegooid wordt, wordt hij ook vlak gelegd.
Maar niet iedereen is even groot.
Dan snap ik dat jullie graag in Garderen vliegen. daar heb je nog wat heuvels.
Jammer dat er toen laatst niemand was.
Maar die op de hoogste heuvel staat heeft dan de meeste kans, is dit niet oneerlijk?

werphoogte is gewoon het hoogste punt van de worp waarop je de kist vlak legt uitgaande van een normale situatie (bv in een weiland). op een wedstrijd heb je namelijk ook niet de mogelijkheid om bovenop een heuveltje te gaan staan ;)

dus als ik het ged begrijp zat mijn lichte twister het beste vliegen met 20 gram ballast zodat ik op 265 gram uitkom.

gewoon proberen, in elke weersomstandigheid.... en alles opschrijven, en een score van 1 tot 10 bijschrijven, dan weet je direct wat je bevindingen zijn, en kan je er rekening mee houden op wedstrijden enz.

Back