Idee langer rijden in de (stock) klasse

Klopt best wel wat ErikJan zegt, jullie vergeten de tankstop, is toch elke 5 minuten een onderbreking van het ritme, bij elektro blijf je ononderbroken doorgaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Met electro heb je het rechte stuk, dat is elke ronde een onderbreking van het ritme. :mrgreen:
Tanken duurt ongeveer 1-2 seconden, en soms dien je in deze 2 seconden je stuurtrim aan te passen. Voor de rest dien je als rijder wel de pits in en uit te rijden, vergt meer concentratie dan rijden op de baan, want de pitstraat is smal, en kan glad zijn.

@Roelof
"Dus is het het rijden of het lange baaninzetten waar men op tegen is? Of mag het niet te veel op brandstof gaan lijken?"
Wellicht vinden niet alle (electro) rijders het even prettig om zo lang in de herrie te staan?

Ik volg deze discussie graag vanaf de zijlijn :)

Wat ik heel grappig vind zijn de opmerkingen over stilstaan / achteruitgang en halsstarrigheid van de vaste elektro rijders.
Maar voor de grap moet je bij de vaste brandstof rijders eens beginnen over geluid en of 2takt versus 4takt.
De elektro heeft meer verandering / vernieuwing moeten ondergaan in de laatste 5 jaar dan de hele brandstof in de afgelopen 30 jaar.

PS voor de mensen die mij niet kennen:
Bedenker van de sprint (7min) en feature (14min) race bij de DTC.
Dit is inderdaad op verzoek van de rijders terug gebracht naar 7 en 10 min.
Reden: de concentratie voor 14 min is niet voor iedereen vol te houden maar ook belangrijk is het tijdschema van de wedstrijd. Het werd gewoon te laat :)
Bij MBC de sluis rijden we al een aantal jaar een finale van 15 min bij de elektro.

Mij maakt het allemaal niet als ik maar lekker kan rijden ;)

Maar mensen die langere rijtijden niet zien zitten voor wat voor reden ook wegzetten als leven in het verleden en vastgeroest vind ik pas kortzichtig en simpel.
(En bovendien vergeleken met brandstof geheel onwaar)

Zo Michael heeft gesproken.. :)

Ik volg deze discussie graag vanaf de zijlijn :)

Wat ik heel grappig vind zijn de opmerkingen over stilstaan / achteruitgang en halsstarrigheid van de vaste elektro rijders.

ik vind dat ik dat mag zeggen, want ik durf te beweren dat ik een van de (volgens jou dan weinige) brandstofrijders ben, die best voor verandering is, zie bijvoorbeeld de voorstellen die ik gedaan heb afgelopen sectievergadering.

:p

Aanvullend, je vergelijking met brandstof gaat een beetje mank, want 2 takt of 4 takt, vergt een aardige investering, omdat dit er nog niet in voldoende mate is, maar waar we het hier over hebben is alleen maar een rijtijden wijziging, er hoeft door niemand iets geïnvesteerd te worden, want de techniek kan het al aan!

Dat de electro meer ontwikkeling heeft doorgemaakt dan brandstof, dat klopt. Maar ik ben benieuwd hoeveel ontwikkeling er had geweest als er nu nog steeds regelementair met maximaal 1700mAh gereden had mogen worden. Want de brandstoftank is nog steeds maximaal 125cc in een 1/8, net als 30 jaar geleden......

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Martin.

Zoals aangegeven ga ik niet in discussie.
Ik stoorde me alleen aan de manier waarop sommige zich uiten.
Een algemeen probleem tegenwoordig op fora.

Dit is geen zins op jouw persoonlijk gericht maar in het algemeen.

PS onder genot van een drankje zou ik graag met je in discussie gaan :)

Komt goed Michael.
Discussiëren hoeft niet, het maakt mij allemaal niet zoveel uit, maar ik brainstorm altijd graag mee! En het soms dan wat harder stellen dan wellicht nodig is, zorgt ervoor dat het blijft hangen.

Iemand zet iets nieuws op, nl 1 finale van 14min…geen stilstand…!!!

Na feedback van de deelnemers, een correctie op de duur van de finale naar 10min…vooruitgang…!!!

Een organisator die luistert naar haar deelnemers, ondanks hij persoonlijk een andere mening is toegedaan…alles behalve halsstarrig…wordt door vele gezien als een vooruitgang, in ieder geval door mij!!!

Er is misschien best draagvlak om van de 7minuten heats af te stappen, maar in de mate wat sommige hier graag willen, nog afgezien dat daar mogelijk een ander wedstrijd systeem voor aangewend moet worden, ivm tijdgebrek, is vooralsnog niet echt realist!!! Probeer ieder seizoen een klein stapje van je vooruitgang te verwezenlijken, wie weet hoever je kom???

Hoe dan ook, mensen “negatief” betitelen, die uiteindelijk “positief” op je voorstel moeten stemmen…tja…op die manier geef jij jezelf wel weinig kans van slagen!!!

De elektro heeft meer verandering / vernieuwing moeten ondergaan in de laatste 5 jaar dan de hele brandstof in de afgelopen 30 jaar.

Hoewel de techniek bij een brandstof(motor) niet veel veranderd is is er degelijk veel evolutie geweest.

De zeer snelle en vele ontwikkeling in de elektro heeft voor Nederland naar mijn inziens meer kwaad dan goed gedaan. Er zijn nu te veel soorten klasses op basis van chassis, motor en regelaar dat men landelijk niet meer op 1 lijn kan zitten voor een gezonde competitie. Wat dat betreft mag de 1:8 oudbollig zijn maar als jij je 1:8 auto onder het stof vandaan trekt kan je zo weer instappen met hooguit een andere uitlaat en body. Moet ik met mijn 23t brushed, 6-cell 1:12 Asso eens proberen, ik mag nergens meer aan mee doen....

Maar ja, misschien moet de ETS beginnen met 15 minuten finales, dan zal de rest wel volgen....

Langere tijden kan tegenwoordig prima, en niet alleen in stock. Voor auto's, accu's en motors enz. is het echt geen centje pijn.

Persoonlijk vind ik 7 minuten voor een wedstrijd wel prima. En ik denk dat als je er 14 minuten van maakt is het enige wat veranderd dat een wedstrijd 2 keer zo lang wordt. 't Is echt niet dat je dan al last krijgt van lege accu's of warme motoren.
Dan moet je echt naar nog veel langere heats.

't Is trouwens best leuk om eens af te wisselen en een wat langere race te doen. Ik rij normaal 5 of 6 minuten (mod offroad) en heb vorig jaar een 12 uurs race gedaan. Reed ons team 3 accu's per stint pakweg 25 minuten.
Dan rij je op een andere manier, niet eens vanwege de auto, maar vanwege jezelf. Lang rijden is gewoon een ander spelletje. Ik vond het super, maar normale (lees korte) wedstrijden zijn meer mijn ding. Bovendien heb ik na 7 minuten rijden en even zo lang baanzetten wel weer een biertje verdient.

Met electro heb je het rechte stuk, dat is elke ronde een onderbreking van het ritme. :mrgreen:
Elke keer als ik met m'n 17.5 blinky TC over het rechte stuk van rc-paradise "blaas", lees ik een pagina van Oorlog en Vrede. Bijna uit nu. Heb een nieuw dik boek nodig!

Zo als Roelof al zij zal het inderdaad wel de ETS met dat besluit komen dus,
dat er 15 minuten word gereden in finales zal de rest volgers zijn,
de ELITE rijders die zullen het naar mij mening voor het zeggen, hebben.

Wie ben ik om daar tegen in te gaan naar mij mening helemaal Niks dus.

maar op het MBF deze kleine comenity is het goed om het bespreek baar te maken.

Er zijn bij de ETS op dit moment veel teveel rijders om langere rijtijden te gaan hanteren.

Voor de ETS-wedstrijd in Duitsland zijn er circa 375 inschrijvingen. Het is zelfs overwogen om vanwege het grote aantal rijders naar kwalificaties van 4 minuten te gaan, maar na een aantal reacties van de rijders is dit op 5 minuten gehouden. Het betekent wel dat er van de vroege ochtend tot de late avond kwali's gereden worden.

Mvg
Marcel

Het was meer een opmerking in de trend dat wat de ETS doet wel gevolgd wordt...

Back