ik zal je helpen met bereken of hij genoeg toeren maakt (ik wou niet met school bezig in de vakantie maar moet toch maar):
oke je hebt 2 soorten krachten die werken op het auto'tje: de zwaartekracht(fZ) en de rolweerstand(fROL) (f staat voor kracht, dat is het symbool)
de formule van de fZ= m(massa) * g (gravitatie kracht en dat is op de aarde 9.81)
dus dan krijg je: massa * 9.81
nu de formule van fROL= cROL * m * g alleen je weet cROL niet en er zijn een heleboel manieren om die te berekenen maar mijn advies is de formule vergeten en een veerunster pakken en kijken bij hoeveel newton hij rollen.
als je fROL en fZ hebt berekent dat krijg je fTOT dat doe je zo: fTOT=fZ + fROL
als je fTOT weet dan weet je hoeveel kilogram de motor moet duwen. even een voorbeeld:
stel je auto is 500 gram en hij gaat rijden bij 5 newton dan vul je dat in in de formules:
0.5*9.81=4.905 en hij gaat rollen bij 5 newton dan is fTOT= 9.905 N en 9.81 N is gelijk aan 1 kilo (kijk maar goed naar de zwaartekracht formule) dus doe je: 9.905/9.81=1.01 dus hij motortje moet dan een lucht wegduwen van 1.01 kilogram.
dat kun je volgens mij wel inschatten of hij hem lukt
als je me wat meer info geeft over de motor dan kan ik misschien berekenen hoeveel hij weg kan blazen bij een rendement van 100% (hij ligt altijd lager)