ideetjes voor nitro motor

Maak er zo'n pet van met een propellerje op, misschien vlieg je wel weg!:D

Maar serieus: Ik zou het niet weten...

Grts...

karlsson_gross.jpg

hihihhi
oki ff zonder gekheid , waarom bouw je niet een moeras bootje.

ik zal je helpen met bereken of hij genoeg toeren maakt (ik wou niet met school bezig in de vakantie maar moet toch maar):

oke je hebt 2 soorten krachten die werken op het auto'tje: de zwaartekracht(fZ) en de rolweerstand(fROL) (f staat voor kracht, dat is het symbool)

de formule van de fZ= m(massa) * g (gravitatie kracht en dat is op de aarde 9.81)
dus dan krijg je: massa * 9.81
nu de formule van fROL= cROL * m * g alleen je weet cROL niet en er zijn een heleboel manieren om die te berekenen maar mijn advies is de formule vergeten en een veerunster pakken en kijken bij hoeveel newton hij rollen.

als je fROL en fZ hebt berekent dat krijg je fTOT dat doe je zo: fTOT=fZ + fROL
als je fTOT weet dan weet je hoeveel kilogram de motor moet duwen. even een voorbeeld:

stel je auto is 500 gram en hij gaat rijden bij 5 newton dan vul je dat in in de formules:
0.5*9.81=4.905 en hij gaat rollen bij 5 newton dan is fTOT= 9.905 N en 9.81 N is gelijk aan 1 kilo (kijk maar goed naar de zwaartekracht formule) dus doe je: 9.905/9.81=1.01 dus hij motortje moet dan een lucht wegduwen van 1.01 kilogram.
dat kun je volgens mij wel inschatten of hij hem lukt ;)

als je me wat meer info geeft over de motor dan kan ik misschien berekenen hoeveel hij weg kan blazen bij een rendement van 100% (hij ligt altijd lager)

Laatst bewerkt:
5 jaar natuurkunde op het vwo ;)
het hangt er ook nog vanaf welke propellors je erop zet: als je er lange op zet zet je dus meer lucht weg

EDIT: enig idee van rendement?

Laatst bewerkt:
Nee, hier waht ik mee tot da wagen gebouwd is. Dan kies ik een prop ik had gedacht aan iets van 12-15cm.

grtzzz

ok ik ga aan de slag met berekenen:

30.000 RPM (Rounds Per Minute) dus 500 rondes per seconde

laten we zeggen een propellor van 12 cm dus straal is 6 cm nu snelheid bepalen:

2 pi 0.06 = 0.377 maar je hebt 500 omwentellingen dus: 0.337*500=snelheid is dus 188.5 m/s

nu gebruiken we de 2e wet van newton: kracht op bewegende voorwerpen:
p(impuls)=m*v=1.5*188.5= 282.75 en f=p/t we nemen voor de tijd 1 seconde dus dan krijgen we f=p/t=282.75/1=282.75 N maar let op alleen vanaf het begin geeft hij zoveel newton. als de tijd 10 seconden is het nog maar 28.275 dus het wordt steeds minder( het aantal newtons) maar op het moment dat hij optrekt geeft hij 282.75 N

nu moet je nog ff met een vee runster rolweerstand berkenen. (ik dat het licht tussen de 5 en 10 newton denk ik zelf) en fZ=1.5*9.81= 14.715 dus fTOT=14.715=+7.5= 21.2.15 dus ik denk dat je zeker wel wil(in theorie, praktijk is soms anders ;)). Op het moment dat je 30 km/u rijd het je ook last van luchtweerstand maar daar heb ik nu geen rekening mee gehouden

weer een leuk natuurkunde lesje :P

mvg,

Trisie

super badankt!

De rolweerstand bereken zal niet lukken, daar heb ik de middelen niet voor. Ik hou je op de hoogte!

grtzzzz

zo ben weer wat verder!

De voorophanging en chassis zijn volledig klaar. De achterophanging is in ruwe delen ook klaar, deze word morgen verder gemonteerd en afgewerkt.
Het rollend chassis zou morgen klaar zijn en mss zelfs rijden ook!;)

Ik heb alles heel simpel gehouden zonder veringen dus, alleen moet ik nog een remsysteem vinden (ideen???)

morgen komen er wrs foto's!

grtzzzz

als remsysteem zou je een servo kunnen gebruiken en een steentje ofzo.
als je de servo op de een of andere manier een steen met een touwtje eraan vast aan de auto van het auto`tje kan laten afduwen remt ie ;d
tis maar een idee (A)

voila, chassis is volledig af. De besturing zit erin en hij rijdt!!!

In het gras zit er al redlijk wat vaart achter maar op de baan al helemaal!, alleen heb ik nog steeds geen remmen en zoek hier een 'degelijk' systeem voor te vinden.

Voor de rest is alles prima, ik moet nog verstevigingen aanbrengen en man gasservo goed bevestigen en ik laat jullie het totaalplaatje zien!.

Waarschijnlijk heb ik morgenavond een kompleet rijdend en werkend chassis, dat ik aan jullie kan showen.

Ideen voor de remmen zijn echt welkom hoor!

grtzzzz

mooi dus mijn berekeningen zijn niet voor niks? :p

ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

kun je de remmen niet zo maken dat je er een soort ijzeren/stalen plaatje tegen de wielen aanduwt?
of wat ook helpt maar minder snel is de propellor de andere kant op laten draaien alleen dat kost veel energie.

de wagen staat nu bij men oma, daar heb ik meer plaats.

rijden doe ik niet meer voordat ik een remsysteem heb niemand serieuse! ideen?

Ook zou ik de achterkant moeten verzwaaren, weet iemand hier iets voor? Het moet natuurlijk iets net zijn, een steen kan ik er ook op leggen.

grtzzz

maak een soort bakje aan de achterkant en doe er zand in

remsysteem?

geen idee eigenlijk, de draden van je accu omdraaien zodat hij de andere kant opdraait

Back