Heeft iemand van jullie al eens zoiets idioots meegemaakt? Ik koop over de hele wereld maar dit slaat werkelijk alles. Bij Hobbyking heb ik een oud email adres wat weliswaar nog werkt, maar ik ben van plan dat te beëindigen. Dus is het logisch dat je dan je email adres wil wijzigen. Dat gaat daar dus niet. Dan moet je een support ticket inschieten om dat te laten doen. Ze vragen voor allerlei zaken, let vooral op punt 1: 1. Valid Identification ID such as Passport, Driver's license and etc., 2. Previous Order(Please kindly provide the Shipping Address.) 3. Account Name 4. Order Number( at least one if any) Ik kon ze 2 t/m 4 gewoon geven en ook vanaf het werkend email adres waarmee ik geregistreerd ben, maar weiger pertinent om ze een copie van een van de onder 1 genoemde zaken te geven. Er is bij mijn weten geen enkele webshop ter wereld die dit vraagt, daarnaast als je als nieuwe gebruiker registreert hoef je voor zover mij bekend ook niet zoiets aan te leveren. Dus dan protesteer je en krijg je deze zogenaamde reden: Nou nee dat understand ik dus niet, want dat ik al mail met m'n eigen email adres en aan vraag 2 t/m 4 kan voldoen is al meer dan voldoende bewijs. Immers oude order id's kun je in de webshop niet terug vinden. Hoe dan ook, ik vind het een heel vaag verhaal en mijn vertrouwen in die club is gedaald van 100 naar ongeveer 0 want een ID of zo is nergens voor nodig, behalve misschien voor misbruik lijkt me. Dus dan maar geen email adres wijziging, heel misschien een nieuw account alhoewel m'n bestelling inmiddels al elders gedaan is. Iemand al eens zoiets raars meegemaakt bij een webshop? Of wat vinden jullie van deze onzin?
Never doen. Dan kun je jezelf beter als "new customer" melden met je nieuwe mailadres. Dit riekt naar de misdaad.
"your personal information is 100% safe from us" Als ze een klein beetje benul hebben van informatieveiligheid en identiteitsfraude, dan weten ze dat 100% safe gewoonweg niet bestaat. Hun intentie kan goed zijn, maar dat is geen garantie. Het afgeven van (scans of kopieën van) identiteitsdocumenten is een groot risico ... zeker als gevoelige informatie als BSN e.d. niet afgeschermd is en er geen tekst overheen geplaatst is die het doel van de scan/kopie aangeeft. Je kunt ze antwoorden dat ze een bevestigingsmail naar jouw oude mailadres kunnen sturen. Als jij die bevestigt, weten ze dat het goed zit ... dat jij jij bent.
Ik ben blij te zien dat jullie er dezelfde mening over hebben en ik er niet alleen zo over denk. Ik had ze al gezegd dat ik vanaf het oude email adres hun gecontacteerd had, de order id's en vroegere orders heb ik ze gegeven, die kun je niet opzoeken op de site en ze hebben mijn telefoonnummer dus kunnen ook bellen. Maar het blijft toch erg vreemd, van een site als HK had ik dit soort vreemd gedrag niet verwacht.
Je hebt helemaal gelijk! Zou ik ook nooit doen. Misschien helpt het om het hoger op te zoeken en klacht in dienen?
Ik zou niet weten waar een klacht in te dienen hierover. Het is een buitenlandse webshop. Gaat mij er maar om dat collega modelbouw mensen hier van weten dat van dit soort rare zaken gebeuren bij een shop waarvan je zou denken dat ie wel betrouwbaar zou zijn. Hou je dus in de gaten met gegevens die je daar verstrekt!
Nee en zelfs al zou dat worden gevraagd als nieuwe gebruiker zou ik het ook nooit doen, zou ik ook niemand adviseren. Ik kreeg vandaag weer een antwoord wat het geheel nog vager maakt. Oftewel..... de enige reden dat ze dit doen, is dus zodat je de credits/punten terug krijgt??? Hoezo verificatie redenen, hoezo veiligheidsredenen zoals vermeld? Wat hebben die punten met veiligheid te maken. Zeker als je dus een nieuw account kunt maken zonder ID? Het wordt hoe langer hoe aparter. Vind het sowieso raar dat ze niet gewoon in m'n oude account dat email adres even kunnen omzetten. Dat kan in elke webshop software. Nee ik houdt mijn account dus en heel misschien als dat verlopen is dat ik ooit eens een nieuw account maak, zoveel bestel ik er toch niet en mijn punten heb ik volgens mij al opgemaakt ondertussen.
Wat je kunt doen is een scan van je paspoort/rijbewijs maken en daar alle "gevoelige" informatie zwart op maken. Zaken zoals paspoortnummer, persoonsnummer (BSN) en dergelijke zijn voor hen niet belangrijk dus zwart maken maakt niets uit. Dit heb ik in een bepaalt geval ook gedaan en werd in eerste instantie niet geaccepteerd. Toen ik die mensen duidelijk maakte dat dit wettelijk gezien volledig juist was en dit ook op een website van de overheid wordt geadviseerd moesten ze het wel accepteren. Daar komt bij dat het maken van een kopie van je paspoort/rijbewijs strikt wettelijk gezien zelfs verboden is!
Volgens mij heb ik een soort gelijke kwestie al eens ergens gelezen maar ik heb het niet meer kunnen vinden. Sowieso niet op in gaan en een klacht indienen bij HK. Maak anders ook een topic aan op rcgroups.com in het HK-deel. https://www.rcgroups.com/hobbyking-441/ Wordt zeker weten door HK gelezen en als het foute boel is zullen ze er vast iets mee doen. Anders een nieuw account aanmaken, maar dat zou ik ze zelf behoorlijk aanrekenen en laten weten.
@Ernst: Ik weet dat dit mogelijk is maar ik peins er niet eens over. Ik kan alle data incl. mijn voor- en achternaam, adresgegevens en zelfs mijn geboortedatum zelf wijzigen. Hoezo security? LoL. @Vale: Da's misschien wel een goed idee. Met wat geluk heb ik daar ook een account.
Is op RCG al diverse malen voorbijgekomen. Lees dit: https://www.rcgroups.com/forums/sho...acount-(-gvrnmnt-issued-ID-required)-RESOLVED