Idle 1 of Idle 2 ??

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
Hallo ik ben bezig mijn helicopter wat 'om te zetten' naar 3D mogelijkheid (mini titan), maar nu staan er in het boekje curves en grades voor:

normal
idle 1 (-6 tot +9)
idle 2 (-9 tot +9)

waarbij idle 2 een symmetrische V trottle curve heeft en idle 1 niet symmetrisch, normal heeft geen V dus niet geschikt voor inverted.

hij moet kunnen inverted hooveren en genoeg kracht hebben om inverted omhoog te kunnen vliegen etc...

is idle 1 dan al geschikt? moest het afhangen van de blades het zijn goedkope carbon wit/zwarte align 325 high performance blades van 14€.

Hoi,

Ik vlieg mijn mini titan als volgt:

op de esc:
- governer mode uit
- battery protection ook uit. (vliegen op timer)

pitchcurven lineair van -11 tot +11, 0 op mid-stick
dan in normal mode de throttle curve 0,20,50,80,100
idle up 1: 90-90-90-90-90
idle up 2: 100-100-100-100-100

Op idle up 2 kun je echt alles doen wat je maar zou willen op het gebied van 3D, schiet echt al een rakketje weg.
Mijn R50 is echt niks vergeleken met dit!

Succes!

ja ik vlieg met een mx12 dan kan je maar 2 modes kiezen

normal
stunt

dus ik zal moeten kiezen idle 1 of idle 2. maar idle-up 1 wil dus zeggen geschikt voor licht 3D werk? dus geschikt voor mij dan.

en die V vorm heb je niet echt nodig? die motor zakt nagenoeg niet in toeren zodat de staart toch recht blijft?

jij vliegt wel erg zwaar 3D misschien en ik wil gewoon eens overkop hooveren en terug recht komen, dan kan ik misschien toch wel iets minder graden pitch nemen zodanig dat je toch wat nauwkeuriger kan vliegen als beginner?

Dan kies je in dit geval dus voor "idle up 2" in jou stunt mode. Hier pak je het volle pitch bereik en een 100% vlakke gascurve.

Als je bang bent dat het te gevoelig wordt op je pitch dan kan je een S curve programmeren in je pitchcurve, dit heeft hetzelfde effect als expo op de cyclics.

en idle-up 1 is dan geschikt voor...?

dus +11 en -11 graden pitch, een vlakke trottle curve op 90 en een lineaire pitchcurve, is meest geschikt om als beginner inverted te gaan?

Omdat in de idle up 1 van philippefeij alleen de toeren verschillend zijn met idle up 2. Een regelaar werkt op zijn efficiëntst op 100% gas.

/edit
Heel vervelend als jij steeds je bericht steeds wijzigt djorkaef, op die manier valt er nooit een antwoord te geven natuurlijk ;)

maar omdat ik niet echt megaveel 3D power nodig heb kan ik misschien beter waarden als in het boekje proberen (maar dan wel met rechte trottle curve)

idle 1:

trottle: 90-90-90
pitch: 20-75-95
pitch angle: -6 +5 +9

want ik heb liever een wat minder agressieve helicopter op alle gebied. zou dit ruim genoeg zijn om hem inverted te kunnen hooveren en terug recht te krijgen?

Nee op die manier kan jij niet inverted vliegen, je hebt al -5 á -6 graden nodig om te kunnen hoveren. De idle up1 die in jouw boekje is beschreven is alleen geschikt om rond te vliegen en weer beneden te komen met wat wind.

Ik begrijp dus dat de mx12 maar 3 punts gas en pitch curves heeft? In dat geval zou je -9 0 +9 kunnen proberen en gewoon een 100 vlakke gascurve, daar merk je echt niet zoveel van. Wil je hem echt niet vlak hebben zet hem dan op 100-95-100.

Amstel76 zei:
Nee op die manier kan jij niet inverted vliegen, je hebt al -5 á -6 graden nodig om te kunnen hoveren. De idle up1 die in jouw boekje is beschreven is alleen geschikt om rond te vliegen en weer beneden te komen met wat wind.

Ik begrijp dus dat de mx12 maar 3 punts gas en pitch curves heeft? In dat geval zou je -9 0 +9 kunnen proberen en gewoon een 100 vlakke gascurve, daar merk je echt niet zoveel van. Wil je hem echt niet vlak hebben zet hem dan op 100-95-100.

nee ik kan 5 punten instellen met mx12. als ik even probeer te concluderen

pitch graden: -9 -4.5 0 +4.5 +9
pitch curve: 0 30 50 70 100 (zodat hij minder agressief is in het midden?)
trottle curve: 95 95 95 95 95 (liever geen 100 omdat ik dan NOG minder vliegtijd heb en hij nog agressiever is?)

is dit acceptabel? of -10 nemen? sorry voor dit geharrewar maar ben er (nog) niet thuis in.

EDIT: of moet het zijn pitch curve 0 20 50 80 100...

Bij +9 en -9 hoef je denk ik geen S curve te programmeren hoor. 0 25 50 75 100 is dan prima op je pitchcurve.

Zoals ik al zei is een regelaar op zijn efficiënsts op 100%, als je meer vliegtijd wil zet dan een kleinere pinion op je motor. Volgens mij heb ik je dat ook al eens aangegeven in een ander draadje. Ook wordt hij dan wat minder agressief, iets wat je graag wil. De vliegtijden die jij haalt zijn ook veel te weinig voor een heli van dit formaat, echt geloof me je zal heel blij zijn met een kleinere pinion op de motor.

Alles tussen de 9 en 11 graden positief en negatief is acceptabel ;)

Amstel76 zei:
Bij +9 en -9 hoef je denk ik geen S curve te programmeren hoor. 0 25 50 75 100 is dan prima op je pitchcurve.

Zoals ik al zei is een regelaar op zijn efficiënsts op 100%, als je meer vliegtijd wil zet dan een kleinere pinion op je motor. Volgens mij heb ik je dat ook al eens aangegeven in een ander draadje. Ook wordt hij dan wat minder agressief, iets wat je graag wil. De vliegtijden die jij haalt zijn ook veel te weinig voor een heli van dit formaat, echt geloof me je zal heel blij zijn met een kleinere pinion op de motor.

Alles tussen de 9 en 11 graden positief en negatief is acceptabel ;)

oké bedankt het zal dan -9 tot +9 lineair worden op 90% denk ik.

ja er zitten pinions bij maar dat zijn de volgende:

15T
13T (zit er nu op)
10T (maar die binnendiameter is kleiner dan de motoras dik is)

dus ik zit eigenlijk vast op die 13T, of ik moet gewoon een andere kopen ja kan ook... maar ik vraag me dan af of 13T - 90% en 10T - 100% dan echt zoveel verschil in vliegtijd gaat maken.

EDIT head speed op 13T 3S 3500KV is uitgeteld 2800rpm.

Ik zou hem gewoon eens zo draaien op 2800 toeren.

Ik weet ook niet wat voor een beginner fijn is. Enerzijds is wat power wel lekker, als je eerste flip of rol naar inverted mis gaat, is het fijn om wat meer power te hebben om snel terug te flippen/rollen. Anderzijds is hij wel wat nerveuzer op een hoog toerental.

Sowieso moet je bijna met je ogen dicht inverted kunnen hoveren op de sim alvorens je het in de realiteit gaat proberen.

ja het is nog niet men bedoeling hem nu meteen overkop te halen maar toch die instelling om het al wat gewoon te worden. want ik heb hem nu ingesteld

90-90-90-90-90
lineaire pitchcurve
-9 tot +9 graden

en ik vind het toch al enorm agressief, het verschil tussen snel opstijgen en dalen is iets van niets bijna. crashgevaar zit er weer in de eerste keren maar als 'escape' kan ik hopelijk de normal mode gebruiken.

Back