Idle-up, hoeveel % throttle voor een beginner?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb een vraagje, ik ben beginnende heli vlieger. Ik red mij momenteel prima met het vliegen op de gewone stand ( linker stick gas en pitch) maar vraag me het volgende af:

- Op welk moment is het verstandig om verder te gaan met Idle-up vliegen?
- Is het slecht voor het vlieggedrag om bijvoorbeeld 55/60% throttle in te stellen op Idle-up in het begin? (De standaard setting rond de 90% throttle is nogal intimiderend)

Ik zat er aan te denken om nu mijn Idle-up in de zender aan te passen naar 60% en verder te oefenen op deze stand. Het leek mij dat op 60% de helikopter ook wat minder gevoelig zou gaan zijn op stuur impulsen.

hier zijn we weer ;-)
(bij idle up blijft je gas en pitch links hé )

als je je idle up verandert moet je regelen: je gas: flatline op xx% en je pitch (normaal is pitch gewoon 0-100)
bij te lage toeren gaat je heli instabiel zijn...
bij te hoge toeren is dat idd wat intimiderend...
maar alles hangt af van je ervaring...

bij idle up blijft je dus steeds evenveel gas hebben op + of -. daarom wordt dit soms gedaan: ipv +12 graden pitch
slechts 9 nemen. en negatief bvb -3 ip -12. dit vermijd keiharde crashes als je in paniek je stick full down geeft ;-) maar hoe is je pitch NU?

tegen dat jij inverted zal vliegen is deze heli allang in de prak ;-)

kijk eens in de buurt als er niemand een toerenteller heeft.
je kan dat ook zelf bereken met deze tool Heli Club Westland - Headspeed Calculator (brushless) powered by ReadyHeli.com (dat is ongeveer)
Houd ook rekening dat hoe je regelaar (esc) het minst moet werken op 0 of op 100... bij 60% zou het kunnen dat ie warm wordt, als je goede koeling hebt geen prob

Ik begrijp dat meer mensen dit gevraagd hebben? Excuus ik kon het niet vinden.

Dank je voor de informatie, het is dus een kwestie van testen, de Pitch uitslag wat minder groot maken en de hoeveelheid gas testen (kijken wat lekker vliegt en wat stabiel vliegt)

Ik heb momenteel nog geen 1 heli in de prak gevlogen, dat hou ik graag zo en daarom stel ik deze vraag :)

Dank je voor de informatie, het is dus een kwestie van testen, de Pitch uitslag wat minder groot maken en de hoeveelheid gas testen (kijken wat lekker vliegt en wat stabiel vliegt)

Ik heb momenteel nog geen 1 heli in de prak gevlogen, dat hou ik graag zo en daarom stel ik deze vraag :)

Waarom moet jij je exuseren?Als iemand jou vraag vervelend vind moet hij ze gewoon negeren.Simpel toch.;)Ik zal ook nog vele vragen moeten stellen daar ik nog niet begonnen met met CP.Je zou anders wel schrik krijgen om iets te vragen.

Gr Raymond

Als je nu een programmeerbare zender als een dx6i gebruikt en de heli hovert bij punt 3, dan kun je de throttle bij punt 3(ongeveer 70/75?) wel instellen als idle-up throttle of evt een iets hoger waarde. Hoveren gebeurd dan nog steeds op de zelfde stickpositie en het toerental is wat je gewend bent.

Goed punt, dan zal dat rond de 50-60% worden aangezien ik op halfstick al kan hoveren. Bedankt voor de tip, ik ga in de zender de instellingen voor idle up aanpassen ( throttle en pitch) en eerst testen zonder rotorbladen om te kijken of ik het goed heb gedaan.

Buiten dit hele verhaal om, is het uberhaupt verstandig om als beginner te gaan vliegen in de idle-up stand? Wat is een verstandig moment om hier mee te beginnen?

Ik heb een vraagje, ik ben beginnende heli vlieger. Ik red mij momenteel prima met het vliegen op de gewone stand ( linker stick gas en pitch) maar vraag me het volgende af:

- Op welk moment is het verstandig om verder te gaan met Idle-up vliegen?
- Is het slecht voor het vlieggedrag om bijvoorbeeld 55/60% throttle in te stellen op Idle-up in het begin? (De standaard setting rond de 90% throttle is nogal intimiderend)

Ik zat er aan te denken om nu mijn Idle-up in de zender aan te passen naar 60% en verder te oefenen op deze stand. Het leek mij dat op 60% de helikopter ook wat minder gevoelig zou gaan zijn op stuur impulsen.
Stef het enige probleem dat je bij Idle-up hebt is dat je bij Idle-up in tegenstelling tot Normal je niet het gas dicht kan gooien bij je landing.

Toen ik net met Idle-up begon en mijn eerste landingen deedt leek mijn heli net een stuiterbal. :( :shock:

Dit omdat ik gewend was de heli na de landing het gas dicht te doen. Ik schrok hiervan en deedt meteen het gas weer open. Heli ging weer vliegen. Daarvan geschrokken, gas dicht getrokken, heli als een gek tegen de grond. Weer geschrokken en er weer gas op.....:onweer:

Nou ja je begrijpt wel hoe het onderstel en de tail rotor er na een tijdje uitzag. :oops::bad-words:

Dus nu zet ik voor dat ik de landing inzet de schakelaar weer terug naar Normal om niet weer mijn heli in een stuiterbal te zien veranderen.

Niet vergeten, gebruik altijd idle up!,
dus als je nog op de grond bent het liefst, of net opstijgt.
Maak er een gewoonte van, anders ga je net als ik : op de kop vliegen zonder.

Okee prima. Het landen lijkt me inderdaad ook wel even wennen, maar wat KetNet al zei, in het begin kan je de pitch wat intrimmen zodat de uitslag wat minder extreem is..

Voor bij het landen heb je uiteraard ook nog throttlehold (voor als je de skids op de grond hebt) daarna kan je (lijkt me) idle up schakelaar weer op de uitstand zetten...

Goed punt, dan zal dat rond de 50-60% worden aangezien ik op halfstick al kan hoveren.
Lijkt me op zich niets mis mee, maar op een gegeven moment wil je half stick wellicht op 0 graden hebben zodat je boven en onder mid-stick het zelfde pitch bereik hebt. Ik ben ook zo begonnen, met hover op mid-stick, omdat de pitch dan minder gevoelig was.
Bedankt voor de tip, ik ga in de zender de instellingen voor idle up aanpassen ( throttle en pitch) en eerst testen zonder rotorbladen om te kijken of ik het goed heb gedaan.

Buiten dit hele verhaal om, is het uberhaupt verstandig om als beginner te gaan vliegen in de idle-up stand? Wat is een verstandig moment om hier mee te beginnen?
Mja, met een e-sky heli vond ik het in het begin helemaal niets omdat die echt een sprong maakte qua pitch en toerental. Met een programmeerbare zender kun je toerental en stuur-reactie rustig opbouwen.
Als je goed kan hoveren en niet geneigd bent de throttle/pitch naar beneden te gooien als het misgaat kun je volgens mij gerust gaan wennen aan idle-up.
Een normal curve bijvoorbeeld iets als:
throttle: 0 - 25 - 60 - 80 - 100
pitch: 40 - 40 - 50 - 75 - 100
Maar omdat het toerental oploopt met de pitch is het vliegen toch een beetje een mix van een FP en een CP heli.
Met idle up (zonder volledig negatief pitch bereik) bijvoorbeeld:
throttle: 75 - 75 - 75 - 75 - 75
pitch: 40 - 40 - 50 - 75 - 100
Zo heb je meer een vast toerental en vlieg je op de pitch.

Ik zat er ook aan te denken om mijzelf met de sim aan te leren om niet gas terug ( naar beneden) te gooien maar om throttlehold schakelaar om te gooien. Zal er wel snel in zitten aangezien ik nog niet gecrashed ben dus mijzelf niet heb aangeleerd (door ervaring) om gas terug te gooien.

die hier zijn we weer slaat eigenlijk op een vorige vraag die ik met veel plezier voor TZ beantwoord heb, maar dat zinnetje kan je idd ook zo interpreteren. geen excuus benodigd !

persoonlijk start ik altijd als volgt
tx + heli aanzetten, hold AAN
heli op grond zetten, hold AAN, idle up aan
hold AF
spin up (je heb toch je slowstart met E helis)
vliegen en naar landingspot komen. (+-15à50cm)
effe boven landingspot hold AAN en laten roteren

zo doe ik het vandaag..

die hier zijn we weer slaat eigenlijk op een vorige vraag die ik met veel plezier voor TZ beantwoord heb, maar dat zinnetje kan je idd ook zo interpreteren. geen excuus benodigd !

Ah helemaal vergeten dat jij dat was! nu snap ik inderdaad hoe het zinnetje bedoeld was.

persoonlijk start ik altijd als volgt
tx + heli aanzetten, hold AAN
heli op grond zetten, hold AAN, idle up aan
hold AF
spin up (je heb toch je slowstart met E helis)
vliegen en naar landingspot komen. (+-15à50cm)
effe boven landingspot hold AAN en laten roteren

zo doe ik het vandaag..

Je land dus met de autorotation? Kan dat ook met een 450 size dan, het lijkt me namelijk dat die niet genoeg kinetische energie in de bladen hebben zitten om mooi te blijven draaien als je er rustig mee wil landen.

Op het eerste wat je zei, is de reden van hold AAN en dan idle up aan zet om de linker stick al in het midden te kunnen zetten zonder dat de motor al begint te draaien?

Je land dus met de autorotation? Kan dat ook met een 450 size dan, het lijkt me namelijk dat die niet genoeg kinetische energie in de bladen hebben zitten om mooi te blijven draaien als je er rustig mee wil landen.

Op het eerste wat je zei, is de reden van hold AAN en dan idle up aan zet om de linker stick al in het midden te kunnen zetten zonder dat de motor al begint te draaien?

idd, nu waar de stick ook staat, vanaf je de Hold af zet gaat ie draaien, want je gascurve in idle up is flat
bv 75 75 75 75 75

wat je zegt van die autorotatie met e 450.. daar heb je wel deels gelijk, maar je moet dat niet van 1 meter hoog doen hé! met de 6hv en de 700 doe ik dat op 1.5 meter, met de 500 op 1 m

Ik laat autorotatie voorlopig wel zitten ;) voorlopig zet ik hem eerst op de grond en daarna zet ik throttlehold wel aan om de heli stil te zetten.

Ik had mijn throttle curve op 60-60-60-60-60 staan maar merkte dat ik op midstick veel meer toeren had als wat verder naar boven en naar onder, ik heb de curve nu op 65-60-55-60-65 gezet.

Nog terugkomend op die autorotatie, hier een meesterwerkje met een 700 size door curtis

winGzsqGa2g[/media] - Great autorotation by Curtis Youngblood

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laat autorotatie voorlopig wel zitten ;) voorlopig zet ik hem eerst op de grond en daarna zet ik throttlehold wel aan om de heli stil te zetten.

Ik had mijn throttle curve op 60-60-60-60-60 staan maar merkte dat ik op midstick veel meer toeren had als wat verder naar boven en naar onder, ik heb de curve nu op 65-60-55-60-65 gezet.
Omdat onder belasting de spanning van de lipo kan dalen gaat de motor langzamer draaien ( spanning x kv-waarde = toerental). Lijkt me goed om daar zo voor te compenseren.
Ik land overigens ook zo; eerst heli landen en dan pas de motor uit ;)

wat voor lipo gebruik je? zal eerder een oudere zijn met lage C?
nu, je vliegt natuurlijk ook rond zoals e auto aan 15 per uur in 5de versnelling... je efficientie vd motor is niet optimaal aan die lage toeren? of ben ik fout Bert?

Back