iedereen al weer wat geproeft van de thermiek? Met of zonder

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er zeel veel thermiek was, maar dat het ook behoorlijk waaide. Het probleem is dat de bellen "verwaaien", maar dat er dus ook behoorlijk wat "neergaande" lucht was. Gevolg: vluchttijden van ongeveer de helft als wanneer er GEEN thermiek is.

Groeten,
Marc

Marc Bolier zei:
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er zeel veel thermiek was, maar dat het ook behoorlijk waaide. Het probleem is dat de bellen "verwaaien", maar dat er dus ook behoorlijk wat "neergaande" lucht was. Gevolg: vluchttijden van ongeveer de helft als wanneer er GEEN thermiek is.

Groeten,
Marc

Dat ken ik toen ik net begon met zweven had ik een heel licht motortje op mijn zwever staan.
Als ik naast de bel kwam ging ik met motor aan zelf nog naar beneden.

Wat je dan moet doen is tegen de wind in gaan vliegen.
Dan kom je meestal wel weer een bel tegen.
Maar het kan ook even duren.

afgelopen woensdag zelf een vleugeltje ontworpen en gebouwd (op een bestaand rompje) gister (vrijdag) was deze klaar en ngevlogen eerste vlucht 11 min 2e vlucht dik 3 kwartier :D op naar de mooie "hele dagen" (vandaag vanaf 4uur gevogen :wink: ) en tijden neerzetten o ja en zonder hulpmotor direct vanaf het stiek midden op de hei :D

groetjes

Jij ook al, vorige week of zo lesvlucht met een TRI 40 van een leerling, motor stationair en naast de Buizerd in de thermiek omhoog. enkele dagen later met een Zagi ruim 30 minuten in de thermiek boven een grasveld wat door de boer gespoten werd tegen onkruid.
En afgelopen woensdag hadden we een Workshop op ons veld georagniseerd over thermiek vliegen. De wedstrijdmannen van Swalmen kwamen ons leren hoe we de zwevers moesten afstellen en ook hoe we de thermiek kunnen vinden en gebruiken. tegen de avonduren zo ongeveer 17:45 uur mocht ik een lesvlucht maken met een van hun F3J zwevers en was bij de 2de vlucht al gelijk een halfuur weg, het probleem was de hongerige maag van mijn instructeur, daarom hebben we het model naar beneden gehaald zodat hij een broodje kon eten. Een halfuurtje later met de Condor Magic van Cody gaan vliegen en ook gelijk vol in de avond thermiek en lekker lang rondjes kunnen draaien. Gistermiddag was een clublid al aan het vliegen toen ik op het veld kwam en hij zat toen al een uurtje in de thermiek, hij wilde landen om effe te rusten en zijn accu's te laden. Bij de 2de vlucht was de thermiek zo sterk dat bijna alles omhoog ging. Vanaf grote hoogte kwam hij in spiraal vlucht omlaag en was ook weer zo terug op die grote hoogte. Ook die vlucht heeft hij op een gegeven moment afgebroken omdat hij weer naar huis toe moest. Naar mijn mening hebben we nog nooit zoveel sterke thermiek gehad zo vroeg in het jaar.

Vorige week eerste echte vlucht met EZ-glider electric gemaakt (20 minuten) hij zweeft mooi, en termiek pakt hij ook goed op. De relatief korte tijd komt eerder door mijn onervarenheid.

Helaas zit ik nu met griep thuis, en kan hem dus niet verder testen in termiek :?

Thermiek onstaat dus het best op een zandgrond (in belgië de kempen, NL Terlet). Wanneer de thermiekbel loskomt is er in het begin wel een horizontale windvlaag. deze noemt men in het engels een "Gust". Het probleem bij het modelvliegen is dat de thermiek op geringe hoogte een zeer kleine diameter heeft. hoe hoger je gaat richting cumulus of inversie zijn de bellen soms enkele honderden meters breed. Laag boven de grond heb je de superadiabatische laag. In de winter is deze laag zo'n 10meter hoog, en in de zomer kan deze wel tot 70m uitgroeien. In Z-afrika en dergelijke landen kan de superadriabatische laag wel tot 1km hoogte uitgroeien. in de superadiabatische laag is er enkel verkapte thermiek, zeer moeilijk op te pikken dus. Wanneer je boven de superadiabatische laag zit, is de thermiek geleidelijk.

Over het wolkenkijken bij modelvliegen=> naar de Cu's kijken om de thermiek te zoeken heeft geen effect... net hetzelfde bij de 1:1 zwevers: Als je laag hangt, heeft het geen nut om nog naar een cumulus te kijken om een belletje te vinden. Het is pas vanaf wanneer je dichter bij cloudbase aanzit, je naar de Cu-kanten moet kijken waar de thermiek zich bevind. Maar op dagen wanneer het 1Bft waait, je dit wel kunnen op lagere hoogten. De thermiek drijft namelijk samen met de wind af.

Over thermiek is er ontzettend veel uitleg. het is onmogelijk om via een forum te vragen over hoe thermiek onstaat en dergelijke. Ik zou de modelvliegers die echt graag alles willen weten over thermiek sommige boeken aanraden (Dit zijn dan wel bijna altijd 1:1 zweefvliegboeken), en voor diegenen die gewoon wat willen kunnen bovenblijven en stijgen =>
http://www.quicktechhobby.com/articles/thermal_surfing part 1.htm
http://www.quicktechhobby.com/articles/thermal_surfing part 2.htm

Deze laatste 2 url's hebben mij persoonlijk ongelooflijk goed geholpen met het zoeken naar thermiek!

Mvg,
Matthias

Afgelopen week enkele dagen vrij gehad. Natuurlijk gaan vliegen.
Prachtig weer en het stikte van de thermiek!!
Mijn vario (Picolario talk) signaleerd prima waar ik moet vliegen, andere clubleden komen dan achter me aan....
Kom je echter naast de bel dan gebeurt het ook vaak dat je als een gek daald. Vario begint dan te knorren.
Afgelopen donderdag zat ik samen met een clubgenoot in een bel te draaien en opeens was het afgelopen. Alleen dalen. Plotseling stak de wind op uit een andere hoek. Mijn vriend schreeuwde me toe dat we direkt naar de plek moesten gaan waar de wind vandaan kwam, kompleet aan de andere kant van het veld. Hij had dit namelijk afgelopen woensdag gehoord tijdens een demonstratie van een aantal clubleden uit Swalmen op het veld van de Sittardse club
Zo gezegd, zo gedaan (nou ja, mijn zwever met een E193 profiel steekt niet zo snel over tegen de wind) en aan de andere kant vlogen we weer in een bel en stegen mooi omhoog! Met dank aan die gasten uit Swalmen!
Op zo'n vluchten teer je echt wel een tijdje. De wereld ziet er ineens een stuk mooier uit.

E-Zever.

Bofkonten zijn jullie!!

Ik heb precies op de verkeerde dag vrijgenomen. En zaterdag viel het ook wat tegen. Nu, van 11.00 uur tot 13.00 uur vliegen is ook niet ideaal Bij ons stond een harde wind. Wel 1 keer een felle bel te pakken gehad. Was leuk, van 100 naar 150 meter hoogte in 20sec!! Dat hoor ik op mijn picolario talk!

Dit jaar heb ik zeker al wel van de thermiek geproeft, maar nog geen spectaculaire vluchten gemaakt. Na, de zomer moet nog komen.....

Ik heb al een paar keer met de Ucelino in een belletje gehangen.
Ik vlieg nu haast net zo vaak met de Ucelino als mijn Scooter. Alleen ben ik nog niet zo goed in het vinden van belletjes. Is nog meer een kwestie van geluk om er in terecht te komen. En dan nog om erin te blijven hangen...
We zitten redelijk goed nu bij ons op de club. Aan een kant een mooie versgeploegde akker tegen ons veld aan. En bossen hebben we ook genoeg in de buurt.
Alleen tonen de buizerds rond ons veld een ongezonde interesse in electro kisten. Mijn oude easy vonden ze niet zo interesant, maar de Ucelino en mijn space scooter vinden ze interesanter???? Ik kan ze vaak gebruiken om belletjes te vinden, maat het is wel oppassen.
Zouden ze die vliegtuigjes als bedrijging zien? Aggresief gedrag is het zo te zien niet, maar wat dan wel?

sanka zei:
Aggresief gedrag is het zo te zien niet, maar wat dan wel?

Speelsigheid, ik heb er vaak mee te maken. Prachtig. (misschien vinden ze een klapprop een " rare snavel" :lol:)

Ik maakte een keer mee dat een buizerd van grote hoogte op mijn electrozwevertje afstoof. Op een paar meter afstand ging die pas in de remmen. Ik schrok me rot!

Berrie zei:
Ik maakte een keer mee dat een buizerd van grote hoogte op mijn electrozwevertje afstoof. Op een paar meter afstand ging die pas in de remmen. Ik schrok me rot!

Dan schrik je inderdaad.

Wij stonden van het weekend ook te lachen toen dat beest achter mijn scooter aankwam. En die vogel bleef ook maar aan de gang. Zeker een minuut of 5...

mn vader heeft het een keer gehad dat hij met zijn vrijevlucht (A2) in een bel zat en dat z'n vliegtuig volledig aan gort werd geslagen door een buizerd (die vond het waarscheinlijk minder leuk)

En thermiek door middel van buizerds vind ik nog altijd een van de leukste manieren al lachen die beesten ons natuurlijk wel uit :wink:

groetjes Dennis

Theo zei:
Even een paar kreten:
* Na een warme nacht smorgens en op het eind van een warme dag zie je vaak aan de horizon een donkere rand. Soms een beetje geel-bruinige heïge rand. Dit is inversie. De themperatuur neemt toe met de hoogte. Thermiek kun je op zo'n moment vergeten dus.

De grondinversie die je 's ochtends vaakt hebt zal de thermiek inderdaad wel aardig kunnen 'dempen', de hoogte van een 'gewone' inversie (ontstaat na een lange periode van hoge luchtdruk) kan op een dusdanig hoge hoogte liggen dat zich hieronder nog goede thermiek kan vormen. Ook al zie je dan mischien geen wolken (inversie lager dan het niveau waarop de opstijgende lucht condenseert), er kan dan wel degelijk thermiek zijn!

Ik heb het lang geleden al eens beloofd in een vorig draadje over thermiek, hier: http://xlstemp.vanstratum.com/profielwerkstuk_temps_bartvstratum.pdf is mijn profielwerkstuk te vinden. Dit gaat voor een groot deel over convectie, droge/ natte thermiek, stabiel/ onstabiel weer, enz..

Interressant werkstuk,
ga ik printen en bestuderen, naast de andere boeken die ik over zweven en het weer gekocht heb.

Ondanks dat het weer vrij eenvoudig lijkt, vindt ik het toch maar een ingewikkelde zaak.

Thermiek 'zien' aankomen aan de hand van terugvallende wind, en dat met je zwever op het juiste moment starten, en dan ook nog in de thermiek terecht komen is voor mij nog niet zo gemakkelijk.

Oefenen maar weer....................... :?
Taco.

En natuurlijk tijdens het vliegen goedkijken naar je kist vaak wordt deze uit een bel gezet waardoor hij ineens van richting verandert dan is het meestal een kwestie van iets doorzetten en de tegengestelde richting op gaan draaien 9 van de 10x heb je dan een bel te pakken meestal is dit in het begin even oefenen (net tegen de bel aanzitten of iets dergeljks :roll: ) maar als je het truukje door hebt.... uren plezier :P

nog iets leuks hoe kom je nu uit een bel ??? ik heb weleens kisten met de neus recht naar beneden niet uit een bel zien komen !!! ikzelf gebruik tegenwoordig een opklapstabilo werkt heel leuk en bespaart de vleugels :wink: en we hebben natuurlijk de remkleppen of flaps maar wat nu als je dit niet hebt ??

Groetjes Dennis

Vol hoog en vol links of rechts op richtingsroer en je komt in een gecontroleerde spiraal naar beneden en de snelheid loopt niet te hoog op waardoor de vleugels zouden kunnen breken.

dan moet je dus wel genoeg hoogteroer hebben anders werkt het nog niet en daarom heb ik dus een opklapstabilo (het stabilo wordt dus onder een grote hoek omhoog gezet waarna er met het richtingsroer een hoek in wordt gestuurd en deze in een spiraal naar beneden komt)

groetjes Dennis

MDM1FOX zei:
nog iets leuks hoe kom je nu uit een bel ??? ik heb weleens kisten met de neus recht naar beneden niet uit een bel zien komen !!! ikzelf gebruik tegenwoordig een opklapstabilo werkt heel leuk en bespaart de vleugels :wink: en we hebben natuurlijk de remkleppen of flaps maar wat nu als je dit niet hebt ??

Groetjes Dennis

Mijn Electra vloog ik dan op zijn kop. Dat ging voor een tweeasser best aardig. Hoogte werd heeel snel afgebouwd. Eenmaal laag genoeg gekomen liet ik de knuppels los, stak ik mijn handen in mijn broekzak en wachtte ik tot de zwever normaal vloog.

Thermiek zat de laatste tijd. Mijn Picolario Talk gaf zelfs op de eerste vlucht van dit seizoen 728 meter aan! Ben toen gaan zakken omdat ik mijn 3m zwever bijna niet meer kon zien.

Ik heb vanavond de techniek van Theo toegepast met mijn easyglider. Vol richtingroer en vol up om te zakken in een bel. Met ± 2 minuten motorloop bijna een uur gevlogen. De thermiekkolom verwaaide wel een beetje maar het was duidelijk te merken wanneer je er uit was. Dan ging de EZG als een baksteen naar beneden. Maar een metertje of 20 opschuiven en je zat terug in de lift. Het was de eerste keer dat ik dit zo duidelijk voelde. Ik vlieg boven een matzwarte plek en daar is meestal wel thermiek te vinden maar vandaag was het wel erg heftig.

Back