Iemand bekend met Plettenberg Shadow motoren?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Balex, 16 jan 2023.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan ook in je vering zitten...

    bocht linksaf, gewicht van de auto gaat naar rechts, tilt wat gewicht weg van de linkerkant (binnenwielen voor die bocht)
    is je diff heel erg soepel, zou het op zand oid heel goed kunnen dat het binnenwiel doorslaat.
    in feite zou dan ook een groot deel van je vermogen op die manier verdwijnen

    officieel zou er dan ook verschil moeten zitten tussen een linkerbocht en een rechterbocht.
    omdat de motor een bepaald koppel aan de as meegeeft, zal de auto bij flink gas en bochten in de ene bocht meer zijn wiel lichten als in de andere bocht.

    Je kan eens kijken of er verschil zit als je de achterveren wat harder maakt. geen idee hoe zacht de boel nu is..
    duikt de body wat minder de hoek in, meer kans dat de achterkant op de grond blijft

    als je een diff vast gaat zetten en je gaat een bocht in, gooi je in feite grip weg.
    in feite dwing je dan 1 wiel om zowieso te gaan slippen, dus die grip ben je dan al kwijt.

    Of je moet hier gewoon wat rekening mee houden..
    in de rally etc gaan ze OF vol driftend de bocht door, OF men probeert grip te houden (waarbij ze dus met gevoel het gas moeten bedienen..)
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Interessant en kan ik me zeker bij aansluiten. Maar het gaat hier om een blitzer . Niet meest verfijnde racer en nauwgezet af te stellen qua shocks enz.
    Heel licht, motor achter de achterwielen... meer fun dan gecontroleerde racer.
    Maar goed, samengevat, open diff hier dus interessanter, zeker op ondergronden met minder grip.
    Mijn invalshoek van de schokdempers upgrade is vooral dat hij minder stuitert bij hobbelig rijden, minder snel overkop enz. Op de wielen blijven helpt ook om rap te rijden.
     
  3. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    De set-up van de vering/demping is zeker van invloed. ik heb al heel wat gespeeld met de afstelling en simpelweg is de logica zoals ik het heb ervaren: stugger is strakker rijgedrag op harde ondergrond, soepel is goed rijgedrag op ruwe ondergrond. Merk echter wel dat te harde set-up veel 'snappier' rijdt; dus scherp maar op de grens geen ruimte voor correctie. Niets nieuws wat dat betreft echter ik zoek een compromis en geen hard-core race set-up.
    De 'hobby' Blitzer die ik voor de kinderen heb opgebouwd heb ik destijds bij wijze van proefje maximaal opgehoogd (dempers op de binnenste bevestigingspunten gezet, lange, stugge veren) en dat rijdt eigenlijk verbazingwekking goed. Auto heeft beetke een Monsterbeetle look en veergedrag van een dessert truck (lange veerweg, soepele demping). Zal wat plaatjes schieten binnenkort.

    terugkomend op het diff: Ik heb een gebruikt diff gevonden in mijn voorraad bakjes en ga die eens aan wat proefjes bloot stellen. Via wat Tamiya fora heb ik nog wat bruikbare tips gevonden. Wordt vervolgd..
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Natuurlijk van invloed. Maar in vergelijking met en modernere buggy, of grotere schaal enz, kun je net zo heel veel doen met een blitzer qua instellingen. maar gelukkig nog ruim genoeg om mee te spelen :)
    Ben benieuwd naar vervolg! Al wijkt het topic heel af nu, kan de pret niet drukken ;)
     
  5. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Gisteren het diff van de 'kinder' BB maar eens losgehaald om wat te experimenteren. Ik bleek nog een hele partij diff olie te hebben liggen in allerlei varianten en ik heb het diff nu gevuld met een hele kleverige diff olie (het heeft de viscositeit van hele dikke honing, kleeft ook net zo hard). Alles draait nog steeds mooi soepel maar er zit een hele fijne weerstand in het diff: (krappe) bochtjes is geen probleem maar het wegspinnen van één wiel is nu voorbij. Dit werkt (voor mij) echt heel goed!
    Ik ga, als het weer het toelaat, binnenkort eens wat accu's leegrijden om te bekijken hoe de diff olie zich houdt als alles wat warmer wordt.
     
  6. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    nog wat plaatjes van de BB van de kids. Zoals je ziet een beetje 'Frankenstein' project maar het rijdt verbazingwekkend leuk!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Super tof! :)
    Nog nooit in rode plastic body gezien, of dat er ene van de monstertruck?
    Ik heb enkel Frankensteins denk ik, dat is net het leuke :)
    Al ziet het er wat raar uit met de "gewone" kleine achterwielen. Een blitzer verdient dikke vette achterbanden :)
     
  8. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    de body is idd van een Monster Beetle. Deze wielen had ik liggen, heb nog heel wat originele BB wielsets liggen maar op asfalt rijden de kids ze binnen no-time tot slicks....
    Ik heb onlangs een gebruikte set wielen/banden van een traxxas Geode 1/16 gekocht en dat is echt een aanrader op de BB! Icm de orginele voorwielen/banden rijdt dat erg goed en veel beter in balans dan de Tamiya rears (die er dan wel weer erg gaaf uitzien).
    Ik lees regelmatig dat veel BB rijders de achterbanden voor Proline (Dirt Hawg II of Trenchers) verruilen. Rij jij op de originelen?
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    heb nooit de originele gehad. Heb oude van proline (geen idee welk type) en rijd nu op een setje achterwielen van in een lot, stadium truck wielen of zo, geen idee. Maar ze rijden zeer goed. Ik moet me er even aan zetten om wat foto's maken vrees ik...
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zal ik je topic maar even vervuilen met wat foto's van mijn kant, uiteindelijk..
    Paar fotootjes van voorgaande setup, nog de oranje velgen die wat stukjes missen. Achterbanden zijn er van Proline, ooit nieuw gekocht, maar niet meer te koop zag ik al een tijd geleden.
    [​IMG]

    Zowel vooraan als achteraan heb ik er zogezegd een alu shocktower bijgeplaatst nadat al wat plastic en origineel was, begon te begeven onder het brushless geweld. Sinds deze foto's hier, heb ik nog wel wat verfijnd, wat ruimte gewonnen door te spelen met spacers, overbodig te verwijderen enz. Want op zich sluit de beetle body wat te goed aan bij de voorste shocks.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De binnenkant heb ik anders geschikt en wat custom gemaakt. Plaatje om de accu vast te houden.
    [​IMG]

    Je ziet een stukje de rolbeugel die de body wat beter ondersteunt. Op de plaatsen van de bodypins, had ik al wat schade gehad. Bij een landing op zijn dak, komt anders alle kracht op de bodypins enz. Ook zicht op het alu "verdiepingkje" voor de es. Vond daar wel gepast en de draden waren niet lang genoeg om hem in het chassis te krijgen. En verlengen doe ik niet graag met een esc naar motor. Ook zie je de wheeliebar die erg nodig is met brushless setup.
    [​IMG]

    Onderkant is een stukje alu traanplaat voor de wheeliebar, deze vervangt het anders wel heel taaie kunststof stuk daar helaas. Maar voor beide was er geen plaats.
    [​IMG]

    De body heb ik al heel veel keren moeten herstellen. Deze keer met glasvezel. Nadat de bevestiging van de neus met de body voor de zoveelste keer gebroken/uitgescheurd was, heb ik deze met glas vastgelamineerd. De body was ook al meerdere keren gebarsten rond de bodypin daar. Glasvezel is geen garantie, kan gerust terug breken, maar het maakt alles wel erg sterk, maar ook erg stijf. De body mag er wat ratty uitzien van mij :) Het heeft weinig zin om die heel netjes te gaan afwerken... Maar barsten, beschadigingen,... kan ik wel niet goed tegen.
    [​IMG]

    Gezien de gaatjes in de neus, was dit wss een sand scorcher neus. Wit in combinatie met de zwarte bod vond ik wel tof :) Ik had geen koplampen, heb er gemaakt met gele plexi en zwarte kunststof ringetjes.
    [​IMG]

    Enkel de koplampen heb ik voorzien van leds, omdat ik deze nog had. Geven veel licht :) Door de gele lensjes, wat retro look.
    [​IMG]

    Nog een overzichtje van langs achter. Deze achterwielen zaten in een lot , passen wonderwel goed en rijden heel goed zelfs. In datzelfde of een ander lot, zaten ook witte blitzer velgen (wss van de stadium blitzer). Vond die wel tof staan, dus uitgewisseld.
    [​IMG]
     
  11. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    ha dat is een lekker aangepakte BB! Tof om te zien hoe je hem gefrankensteint hebt en Brushlessproof. Ik houdt persoonlijk ook wel van die ratlook: technisch goed en optisch lekker 'gebruikt'. En je bent minder gefrustreerd als je een keer crasht.....
    Zo te zien aan het achterraam heb je nog een originele BB (de (re-)release versies hebben geen achterruit meer)
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    jup het is waar, ik bash en trash een originele Blitzer :) Dit om tamiya fanaten op mijn nek te krijgen :)
    Ruitje is ook al gelijmd geweest, de ABS body's hebben crashes gewoon minder graag, maar ze zijn wel goed herstelbaar.
    Niet te zien of foto, maar de behuizinghelften van de tandwielkast is ook al zwaar verstevigd. De pin van de draagarm trekt er hard aan, wellicht wel gekend breekpunt.
     
  13. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Tsja uiteindelijk is het ding gemaakt om mee te rijden toch?

    Wat betreft de wheelies: je hebt volgens mij best veel gewicht aan de achterkant zitten wat i.c.m. het vermogen snel lijdt tot tweewielig spektakel. Wellicht gaat dat beter als je wat gewicht naar voren verschuift (bijv. je accu in de lengte verplaatsen?) Nadeel is mogelijk dat je minder tractie hebt.

    Ik heb overigens van het weekend het diff van mijn BB vol met heel dik diff grease gevuld (taaie honing dikte) en ik ben zeer tevreden hoe dit rijdt! Het diff geeft echt stuk meer weerstand maar werkt bij bochten nog perfect (als je één wiel vasthoudt en het andere draait dan loopt de motor nog steeds mee). De auto is nu veel nauwkeurig in een drift te corrigeren en rijdt op onverhard strakker en heeft een veel betere tractie vanuit de bocht. Zeker een aanrader om eens mee te experimenteren.
    Ik heb ook mijn gyro functie eens goed ingesteld en dat i.cm. de diff olie maakt het een veel leuker rijdende wagen :koud: Bizar hoe goed zo'n gyro werkt en ik kan hem vanaf de handzender instellen van 0 tot 100%
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb andere auto's om met betere handling te rijden :) Deze mag wheelies maken, daarom dat ik hem ervoor voorzien heb. Inderdaad, veel gewicht zit achteraan, motor enz. Heel korte wielbasis ook. Ik hoef er geen beter handler van te maken, al is het op zich wel heel ok.
    Dikke olie of vet in de diff is wss wel geen slecht idee, draait bij mij erg soepel, mss te soepel. Maar de achterbanden hebben goed grip, dus dat compenseert wat veronderstel ik. Maar vanuit de bocht enz, kan ik inkomen, en idd de moeite waard te checken komende tijd. Dateert nog van mijn minder ervaren tijd: alles heel soepel maken...
    Gyro: jup! En zoals ik eerder aangaf: schokdempers. dat maakt het grootste merkbare verschil (naast gyro) bij mij.
    Bij de zender die ik er nu voor gebruik kan ik de gyro niet instellen vanaf de zender. Bij een andere wel, maar eerlijk: eens je de sweet spot gevonden hebt, kom je er niet meer aan. Bij mij toch in elk geval.
    Willen we wat beter rijden, dan nemen we idd een beter gewichtverdeelde 2WD of 4WD. Ik ben van elk goed voorzien ;)
    Zolang we ons amuseren :D
     

Deel Deze Pagina